A A+ A++
Wiadomość
sprzęt i soft
28 lutego 2022, 15:27

Wiele firm technologicznych respektuje już sankcje nałożone przez USA i Unię Europejską. Rosji może zabraknąć półprzewodników, części lotniczych, wojskowych, a nawet zachodnich samochodów.

W SKRÓCIE:

  • sankcji przeciw Rosji przybywa praktycznie z każdą godziną – wiele z nich dotyczy sektora technologicznego;
  • większość z nich już obowiązuje lub wejdzie w życie z początkiem marca;
  • Rosjanie mogą mieć problem nawet z zakupem zachodnich aut.

Wszystko wskazuje na to, że rosyjska „operacja militarna” na terenie Ukrainy nie przebiega zgodnie z planami prezydenta Władimira Putina. Z jednej strony jego wojska napotykają wyjątkowo skuteczny opór, a z drugiej Rosja zaczyna odczuwać pierwsze skutki sankcji, których liczba szybko narasta. Z wiadomych względów skupimy się tutaj na obszarze technologicznym ograniczeń nakładanych przez UE i USA.

Sankcje technologiczne nałożone na Rosję

Sankcje to na ogół limity handlowe, zamrożenia środków lub ograniczenia, będące ekonomicznym sposobem wywierania nacisku na państwa. Świat to obecnie praktycznie siatka naczyń połączonych, żaden kraj nie jest całkowicie samowystarczalny, każdy korzysta z osiągnięć innych.

  • Odcięcie Rosji od systemu SWIFT – to międzynarodowy system płatności, z którego korzystają wszystkie banki. Bez możliwości wykonania zagranicznych przelewów wiele rosyjskich inwestycji zostanie praktycznie zamrożonych. Oczywiście częściowo jest to miecz obosieczny, lecz każdy chyba zrozumiał, że „tak trzeba”.
  • USA nakłada na Rosję ograniczenia w eksporcie swoich zaawansowanych technologii, takich jak półprzewodniki, procesory, lasery, urządzenia komunikacyjne, awiacja i – rzecz jasna – technika militarna. To obowiązuje także produkty z innych krajów, do wytworzenia których wykorzystane były amerykańskie rozwiązania.
  • Od tych sankcji są dopuszczane wyjątki, rozpatrywane indywidualnie. Mogą one jednak dotyczyć tylko sytuacji związanych z ogólnym bezpieczeństwem lotniczym lub morskim. Co ciekawe, eksport smartfonów do Rosji nie został zakazany, o ile „nie są wysyłane do rosyjskich pracowników rządowych i przedsiębiorstw państwowych” (źródło).
  • Intel i AMD potwierdzają przestrzeganie międzynarodowych sankcji i wstrzymały już sprzedaż procesorów i urządzeń do Rosji. Choć kraj ten ma własne fabryki mikroprocesorów (np. Baikal, Yadro, MCST), polegają one całkowicie na zewnętrznych wytwórcach.
  • Podobnie postępuje tajwański producent półprzewodników TSMC – także przestrzega międzynarodowych blokad i wstrzymuje wszelkie transporty do Rosji. Eksport produktów z Tajwanu do tego kraju stanowi jednak niewielki procent całości.
  • Szwedzki producent ciężarówek Volvo AB wstrzymuje produkcję w Rosji, a także cały eksport do owego kraju. Z rynku rosyjskiego pochodzi ok. 3% dochodów tej firmy.
  • Wielu europejskich i światowych producentów aut wstrzymuje eksport do Rosji, choć są to jeszcze nie do końca potwierdzone informacje. Może to dotyczyć Audi, Skody, Porsche, Volkswagena, Jaguara, Land Rovera i marek koncernu General Motors.
  • Unia Europejska planuje zablokować eksport samolotów i części lotniczych do Rosji. Flota trzech największych rosyjskich przewoźników lotniczych składa się głównie z maszyn wyprodukowanych przez Boeinga i Airbusa.

Skuteczność sankcji

Zapis w sankcjach dotyczący przedsiębiorstw powiązanych technologicznie z USA może oznaczać, że do zaprzestania eksportu zostaną zmuszone też firmy takie jak Samsung, Hynix, Infineon, STMicroelectronics itp. Wielu producentów elektroniki, nawet azjatyckich, wykorzystuje amerykańskie technologie lub patenty.

Ogólnie rzecz biorąc, przemysł rosyjski korzysta na stosunkowo otwartym przepływie handlowym mikroelektroniki, półprzewodników i innych komponentów „high-tech”. Może to [sankcje – dop. autor] mieć rzeczywiście bardzo znaczący wpływ – mówi Samuel Bendett, ekspert ds. rosyjskiej technologii w CNA, wojskowym ośrodku analitycznym.

Producenci samochodów używają elektroniki produkowanej także przez amerykańskie lub europejskie firmy. Stąd może wynikać wstrzymanie dostarczania pojazdów do Rosji, to wyraz przestrzegania blokad.

Firmy technologiczne blokują Rosję - lista sankcji - ilustracja #1

Rosjanie będą musieli się przeprosić ze starszymi samochodami?

Sankcje są opisane w dość obszerny i dokładny administracyjnie sposób. Mogą one być niezrozumiałe do końca dla niektórych wytwórców produktów w nich wymienionych. Stąd „dla świętego spokoju” wielu z nich anuluje wszelki handel z Rosją, tylko po to, by nie narażać się na ewentualne kłopoty.

Rosja zagroziła nawet Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, na szczęście Elon Musk ma na to sposób:

Firmy technologiczne blokują Rosję - lista sankcji - ilustracja #2

Zapraszamy Was na nasz kanał na YouTube – GRYOnline Technologie, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMilionowa dotacja dla legnickiej uczelni
Następny artykułApel o pomoc Ukrainie