Ostatnie wolnossące silniki benzynowe z wtryskiem pośrednim, stosowane w europejskich popularnych modelach, cieszą się doskonałą opinią. To efekt poprawiania tego, co dobre, na lepsze i stosowania prostych, sprawdzonych rozwiązań.
Valvematic to udoskonalone silniki znane pod nazwą VVT-i z rodziny ZR, która z kolei jest pochodną rodziny ZZ. Rodzina ZZ zadebiutowała w 1999 r., a ZR w 2007 r. W odróżnieniu od VVT-i debiutujący w 2008 Valvematic, poza zmienną regulacją faz rozrządu, otrzymał bezstopniową regulację wzniosu zaworów, co pozwoliło osiągnąć niższą emisję spalin i zużycie paliwa. 2-litrowa jednostka oznaczona kodem 3ZR-FAE rozwija moc 152 lub 158 KM i 196 lub 198 Nm.
Poza dość skomplikowanym, choć niezawodnym systemem sterowania zaworami, w silniku nie ma “technicznych fajerwerków”. Wtrysk jest pośredni, zapłon realizowany jedną świecą na każdy cylinder, a luzy zaworowe są regulowane hydraulicznie (w przeciwieństwie do regulacji mechanicznej w ZZ). Rozrząd napędza trwały łańcuch, a typową cechą nowszych silników Toyoty jest olej silnikowy o wyjątkowo niskiej lepkości 0W-20.
Producent dopuszcza co prawda 5W-30, choć powinno się stosować raczej ten zalecany. Stosowanie innego powoduje nadmierne gromadzenie nagaru, zwłaszcza w autach, których kierowca ma lekką nogę. Najczęściej nagar jest przyczyną falowania obrotów – zanieczyszczenie kolektora dolotowego.
Jedyną poważną i powtarzalną usterką silnika 2.0 Valvematic jest pompa wody. Czasami hałasuje, ale zwykle cieknie, a mały poziom płynu może doprowadzić do przegrzania i wypalenia uszczelki pod głowicą. Kierowcy pilnujący wskaźników nie mają z tym najmniejszych problemów, ale można się zagapić. Warto co 2-3 zmiany oleju skontrolować, czy nie ma wycieków, a co każdą zmianę sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Rzadko, ale zdarza się także nieco podwyższony apetyt na olej silnikowy.
Wielką zaletą silnika Valvematic jest możliwość korzystania z zalet autogazu. Choć jednostka należy raczej do oszczędnych w swojej klasie, to w takich autach jak Avensis czy RAV4 nie należy się spodziewać średniego spalania poniżej 10 l/100 km.
Zalety silnika 2.0 Valvematic:
- Bardzo niska awaryjność
- Prosta budowa
- Niemal bezobsługowy (łańcuch rozrządu, hydrauliczna regulacja zaworów)
- Świetna współpraca z instalacjami LPG
Wady silnika 2.0 Valvematic:
- Wycieki płynu chłodzącego lub usterka pompy cieczy
- Stosunkowo wysokie spalanie
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS