Poza wyżej wskazanymi możliwościami należy także zastanowić się nad sprzedażą części udziałów lub akcji albo zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wybór formy prawnej sprzedaży przedsiębiorstwa należy przeanalizować również pod względem podatkowym. Każdy sposób sprzedaży firmy wiąże się z inną formą opodatkowania. W celu wyboru najkorzystniejszej formy prawnej zbywanej firmy i związanych z tym skutków podatkowych należy skorzystać z pomocy doradcy podatkowego.
2. Wycena spółki (przedsiębiorstwa)
Podstawą poznania sytuacji finansowej i majątkowej spółki jest sprawozdanie finansowe. Pozwala ono wstępnie określić wartość firmy. Sprawozdanie powinno zostać sporządzone rzetelnie i zgodnie z zasadami rachunkowości. Nie zaleca się tzw. kreatywnej księgowości w celu podwyższenia wartości przedsiębiorstwa, ponieważ w przypadku gdy inwestor będzie zainteresowany nabyciem firmy, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że zleci analizę due diligence i wówczas sytuacja finansowa oraz majątkowa firmy zostanie szczegółowo zbadana. Ewentualne rozbieżności obniżą poziom zaufania potencjalnego nabywcy do przedsiębiorcy i może to skutkować wycofaniem się inwestora z procesu transakcyjnego, a sprzedającego narazi wyłącznie na niepotrzebną stratę czasu i poniesienie kosztów finansowych.
Jedną z najbardziej kluczowych kwestii jest właściwa wycena przedsiębiorstwa. Pozwala to poznać wartość i ustalić cenę firmy, jaką chcemy uzyskać ze sprzedaży. Na rynku dostępnych jest kilka metod wyceny. Metoda wyceny powinna jednak być dostosowana do specyfiki branży, w jakiej działa firma. Najlepiej, jeżeli wycena zostanie przeprowadzona dwoma metodami.
Czytaj także: Polski Ład? Nie, dziękuję. Zamykam swoją firmę
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS