Z tej liczby 12,03 miliona (90,3) to byli turyści krajowi, a 1,29 miliona (9,7 procent) – zagraniczni. Spadek w tej pierwszej grupie był większy niż w drugiej. O ile turystów krajowych przyjechało o 14 procent mniej, o tyle zagranicznych ubyło tylko 10 procent.
Czytaj więcej
Chociaż ruch turystów był mniejszy, przychody z ich wizyt okazały się większe niż rok wcześniej. MOT szacuje, że 2021 r. wyniosły 10,81 mld złotych, o 9,8 procent więcej, niż w 2020 roku.
Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Wielkiej Brytanii (19,1 proc.), Niemiec (14,9 proc.) i Francji (12,1 proc.).
– 2021 rok był bardzo trudny dla branży turystycznej, która wciąż zmaga się z skutkami ograniczeń związanych z pandemią – mówi Iwona Gibas członek zarządu województwa małopolskiego, cytowana w komunikacie. – Podobnie jak w roku poprzednim, przedsiębiorcy z tego sektora kilkukrotnie musieli zmieniać sposób funkcjonowania, by dostosować się do zasad reżimu sanitarnego. To przełożyło się na zmniejszenie liczby turystów odwiedzających nasz region.
W grupie polskich turystów największą grupę stanowili mieszkańcy Śląska (26,7 proc.), Małopolski (24,4 proc.), Mazowsza (10,8 proc.) i Podkarpacia (5,9 proc.). Turyści najczęściej deklarowali, że przyjechali do Małopolski, żeby wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.
Na liście najczęściej odwiedzanych miejsc w Małopolsce znalazły się: Kraków, Niedzica, Pustynia Błędowska, Ojcowski Park Narodowy i park rozrywki Energylandia w Zatorze.
Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi wskazywanymi przez odwiedzających region w 2021 r. były: górskie szlaki turystyczne i baseny geotermalne.
– W dobie pandemii uświadomiliśmy sobie, jak ważna jest możliwość przebywania na łonie przyrody i niespieszne podróżowanie w ciszy i spokoju,. Jednym z głównych atutów naszego regionu jest bliskość natury. Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści najbardziej docenili gościnność, życzliwość, atmosferę i bogatą ofertę turystyczną regionu. Chęć ponownego przyjazdu do Małopolski wyraziło ponad 81 procent badanych – podkreśla Gibas.
„By wesprzeć borykającą się z niepewnością ekonomiczną gospodarkę turystyczną, samorząd województwa małopolskiego podjął szereg inicjatyw pomocowych dla tego sektora. Co ważne, wsparcie oferowane przedsiębiorcom z branży turystycznej nie ograniczyło się do bezpośredniej pomocy finansowej” – czytamy w komunikacie.
Województwo małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i władzami Krakowa przygotowało projekt „Małopolska – cel podróży”, na który składały się kampania promocyjna na wybranych rynkach zagranicznych, organizacja misji gospodarczych, ambientów i udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej.
– Kampania jest ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego i koncentruje się na promocji turystyki aktywnej, w tym rowerowej i górskiej. W roku 2022 będziemy prezentować także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki kulturowe, wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej – wyjaśnia Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Ponadto w „Programie Regionalnym Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 Małopolska Przyszłości” zaplanowane jest wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu.
– Propozycje dotyczą m.in. budowy, rozbudowy i promowania szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski – … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS