sprzęt i soft
28 stycznia 2022, 13:52
autor: mokosh
Federalna Komisja Handlu opublikowała raport dotyczący oszustw w Internecie. Ich skala jest przerażająca i nie zapowiada się, aby miało to ulec zmianie.
- Federalna Komisja Handlu opublikowała raport na temat oszustw dokonywanych w Internecie.
- Scammerzy wyłudzili łącznie około 770 milionów dolarów.
- W 2021 roku ucierpiało w ten sposób ponad 95 tysięcy osób.
Raport Federalnej Komisji Handlu (FTC) udowadnia, że internetowe wyłudzenia wciąż są problemem. Ba, ich liczba nawet wzrosła, a wbrew pozorom ofiarami oszustw nie padają jedynie starsi użytkownicy. W 2021 roku pokrzywdzonych osób było ponad 95 tysięcy. Stracili oni łącznie ok. 770 milionów dolarów.
Oszustwa internetowe, które zostały zgłoszone do FTC, stanowią aż 25% wszystkich wyłudzeń, jakie miały miejsce w 2021 roku. Co więcej, w porównaniu do 2017 roku zgłoszeń tego typu wpłynęło o 18% więcej. Tak prezentuje się wykres najczęściej raportowanych przestępstw i ich rodzajów:
Źródło: ftc.gov
Oszuści kochają Internet
Raport FTC zwraca uwagę na bardzo ważną kwestię, jaką jest łatwość wyłudzania pieniędzy przez Internet. Poza podszywaniem się pod kogoś i rozsyłaniem szemranych linków na fali wciąż są oszustwa inwestycyjne. Zyskały one dodatkowo na popularności dzięki rozgłosowi, jaki towarzyszy wydobyciu kryptowalut.
Nie możemy zapomnieć o oszustwach, które mają miejsce podczas zakupów internetowych. Jak widać na powyższej grafice, stanowią one prawie połowę wszystkich zgłoszonych przestępstw.
- Oszustwo na WhatsApp na OLX. Jak unikać i gdzie zgłosić?
Również romanse są całkiem dobrym motywem dla oszustów. Co prawda nie należą one do najczęściej zgłaszanych, ale kiedy już trafią do odpowiednich służb, to w grę wchodzą duże pieniądze. Kwoty wyłudzone w ten sposób stanowią prawie 1/4 łącznej sumy wszystkich kradzieży.
Media społecznościowe polem do popisu
W raporcie nie znajdziemy wykresu na temat tego, które platformy społecznościowe najczęściej wykorzystują oszuści. Jednak jeden z odnośników rozjaśnia nam tę kwestię:
- Instagram (36%),
- Facebook (28%),
- WhatsApp (9%),
- Telegram (7%).
Warto wspomnieć, że zaraz po mediach społecznościowych (26%) drugim ulubionym medium oszustów były strony internetowe i aplikacje (19%). Odnotowano też wiele oszustw dokonanych podczas rozmowy telefonicznej (18%).
Jak nie dać się oszukać
FTC dzieli się również kilkoma poradami na temat tego, jak nie narażać się na niepotrzebne straty. Niestety w tym temacie wciąż wiele zależy od samego użytkownika. Ważne jest odpowiednie dostosowanie ustawień prywatności, wyłączenie spersonalizowanych reklam, czy też sprawdzanie wiarygodności sklepów internetowych.
Warto również zwracać uwagę na znajomości zawierane w sieci, czy podejrzane (choć to słowo w kontekście internetowych oszustw jest za bardzo eksploatowane) wiadomości, które dostajemy od znajomych.
Jeśli chcecie zapoznać się z tematem prywatności w Internecie oraz poznać zagrożenia wynikające z nieodpowiedzialnego dzielenia się danymi, mogą zainteresować Was poniższe artykuły:
- Kto, za ile i po co kupuje nasze dane?
- Czego lepiej nie publikować na Facebooku?
- Jakie dane zbiera o nas Facebook, Google i Microsoft
- Elon Musk poleca Signal, dlaczego warto go posłuchać
Zapraszamy Was na nasz kanał na YouTube – GRYOnline Technologie, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS