Turecki podsekretariat do spraw przemysłu obronnego rozpoczął program kompleksowej modernizacji czołgów podstawowych Leopard 2A4. Jak informuje serwis SavunmaSanayiST, w przedsięwzięcie, któremu nadano kryptonim „TİYK-LEO 2A4”, zaangażuje się firma BMC jako integrator systemu, zaś partnerować jej będą Roketsan i Aselsan. Przedstawione plany – jeśli zostaną zrealizowane – zapewnią skokowy wzrost jakości tureckich czołgów.
Prace mają na celu uproszczenie logistyki w zakresie obsługi, konserwacji i późniejszej modernizacji. Turcy wykorzystają więc doświadczenia i rozwiązania znane z modernizacji czołgów M60 do wersji M60TM Część podzespołów zaczerpną też z rodzimego czołgu Altay, który ostatnio znów napotkał trudności, tym razem związane z wstrzymaniem budowy zakładów produkcyjnych Sakarya w Karaşu.
Wozy objęte programem TİYK-LEO 2A4 otrzymają między innymi nowoczesną optoelektronikę, pojawi się też system kierowania ogniem Volkan-III/TAKS, który zapewni zdolność strzelania w trybie hunter-killer. Na wieży instalowane będą elementy ASOP Akkor Pulat, układ ostrzegania o opromieniowaniu laserem TLUS albo LIAS oraz nocny przyrząd obserwacyjny kierowcy ADIS.
Integracja nowych systemów zwiększy zapotrzebowanie na energię, co oznacza konieczność zamontowania pomocniczej jednostki zasilającej (APU). Nastąpi również wymiana hydraulicznej stabilizacji armaty i napędu wieży na elektryczną. Bez zmian pozostaną silniki, gdyż tureckie przedsiębiorstwa nie są w stanie skonstruować własnej jednostki napędowej o pożądanej mocy, co wyraźnie pokazuje historia Altaya. Nie będzie również wymiany uzbrojenia głównego. Pozostawiono ładowaną ręcznie gładkolufową armatę Rh 120/L44 i współosiowy karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Zmodernizowane tureckie Leopardy otrzymają też zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie Aselsan SARP z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra.
Nowo ogłoszona modernizacja stanowić będzie uzupełnienie programu ujawnionego w czerwcu 2021 roku. Wówczas na bazie doświadczeń z „Tarczy Eufratu” postanowiono o instalacji modułowego pancerza dodatkowego będącego dziełem przedsiębiorstw Roketsan i Balistik Koruma Merkezinde. Pierwszy będzie miał konstrukcję warstwową, drugi zaś będzie pancerzem reaktywnym. Aby poprawić przeżywalność czołgu w środowisku miejskim, dodano też pancerz klatkowy. Poprawa osłonności balistycznej ma ochronić załogi przed porażeniem pociskami Korniet, Fagot, Konkurs czy TOW 2 oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi.
Combining high survivability and mobility in Germany’s arrowhead logic, #Leopard 2A4 tanks were reborn with the touch of @roketsan. The armour solution package named “T1” developed by Roketsan was unveiled during August 30th ceremony.
Source: @C4Defence pic.twitter.com/ElzRdMN467
— Qatar Defense (@Qatar_Defense) September 7, 2020
Nie podano jednak masy, jaką osiągnie czołg powstały w ramach TİYK-LEO 2A4. Wiadomo jednak, iż będzie znacznie bardziej zaawansowany niż czołg będący efektem namiastki modernizacji w ramach programu z 2020 roku. Leopardy 2A4 T1 doposażano w pakiety pancerza dodatkowego, moduły ERA i pancerz klatkowy. Założono, że prace obejmą czterdzieści czołgów z opcją na taką samą liczbę. Pierwsze dostawy Leopardów 2A4 T1 odbyły się w 2021 roku.
Tureckie ministerstwo obrony stoi na stanowisku, że w wyniku modernizacji TİYK-LEO 2A4 (TİYK jest skrótem od Tanklara İlave Yetenek Kazandırılması, czyli: zwiększanie możliwości czołgów) powstanie pojazd porównywalny z demonstratorem Leopard 2NG (oznaczonym też Leopard 2T), zaprezentowanym na początku ubiegłej dekady. Pakiet modernizacyjny Leopard 2NG jest dziełem tureckiego Aselsana. Zmiany spowodować miały wzmocnienie osłonności balistycznej kadłuba poprzez instalację kompozytowych modułów opancerzenia dodatkowego z przodu i boków kadłuba.
Z tyłu pojazdu zainstalowano ekrany pancerza prętowego. Poprawiono też odporność przeciwminową dzięki wzmocnieniu dna kadłuba. Wszystkie zmiany spowodowały wzrost masy czołgu z 56,6 tony do 65 ton. Ponadto zadbano o wzrost komfortu pracy kierowcy poprzez instalację nowego urządzenia obserwacyjnego i systemu klimatyzacji. Leopard 2NG zachował oryginalny turbodoładowany silnik wysokoprężny MTU o mocy 1500 koni mechanicznych i według zapewnień strony tureckiej mimo wzrostu masy nie stracił na mobilności – w co trudno uwierzyć.
Choć Aselsan zapewniał, że pakiet modernizacyjny jest zbliżony do modernizacji czołgu podstawowego Rheinmetall Revolution, do tej pory nie udało się go zainstalować na Leopardach 2A4. Należy zauważyć, że pakiet ten opracowano z myślą o szybkiej modernizacji czołgów do czasu wprowadzenia do służby Altaya. Nie zrealizowano ani jednego, ani drugiego.
Dowództwo tureckich wojsk lądowych w pierwszym etapie chce unowocześnienia osiemdziesięciu jeden czołgów i podkreśla, że odbywać się to będzie dzięki krajowemu wysiłkowi. Dalekosiężne plany – bez sztywno określonych ram czasowych – zakładają modernizację kolejnych 250 sztuk, co łącznie oznacza wszystkie posiadane czołgi tego typu. Tureckie siły zbrojne kupiły ogółem 354 Leopardy 2A4 w latach 2005–2013. Zamówienie zrealizowano w dwóch transzach: 298 i 56 wozów. Piętnaście sztuk z drugiej serii skanibalizowano na części zamienne do wozów będących w służbie liniowej.
Zobacz też: Niemcy za bardzo oszczędzają na wojskach lądowych
SSB
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS