Zgodnie z informacją publikowaną przez Związek Dealerów Samochodów, dealerzy coraz częściej mają problem w odzyskaniu zapłaconego podatku akcyzowego uiszczonego od pojazdów wyjeżdżających za granicę w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu, które zostały zarejestrowane czasowo w ramach rejestracji wywozowej.
Wynika to z faktu, że organy skarbowe kwestionują zasadność zwrotu zapłaconej akcyzy właściwe ze względu na dokonanie rejestracji czasowej wywożonych pojazdów.
Dlaczego tak się dzieje?
Otóż zgodnie ze stanowiskiem organów, ze względu na czasową rejestrację pojazdów celem ich wywozu w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bądź eksportu, taki pojazd został dopuszczony do konsumpcji.
Bowiem z literalnego brzmienia art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako: „Ustawa akcyzowa”) wynika, że prawo do zwrotu przysługuje w przypadku wywozu wcześniej niezarejestrowanego pojazdu, od którego została uiszczona akcyza przy jego nabyciu. Warto zwrócić uwagę na odesłanie do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (dalej jako: „Prawo o ruchu drogowym”). W przepisach Prawa o ruchu drogowym znajdujemy art. 72 ust. 1, który nakreśla ogólne zasady rejestracji pojazdów oraz art. 74, który dotyczy czasowej rejestracji pojazdów.
Rozsądnym byłoby więc uznanie, że skoro dochodzi do rejestracji czasowej w celu wywozu pojazdów, ciężko mówić o pełnym dopuszczeniu do konsumpcji takiego pojazdu, ponieważ rejestracja musi zostać dokonana, jeżeli pojazd ma opuścić Polskę na własnych kołach, przy czym ta rejestracja jest dokonywana wyłącznie po to, aby zadośćuczynić przepisom Prawa o ruchu drogowym.
Niestety, zarówno organy jak i sądy administracyjne podchodzą do tej kwestii zgoła odmiennie. Ich zdaniem ustawa akcyzowa nie dokonuje rozróżnienia na rejestrację stałą oraz czasową, mówi wyłącznie o wcześniejszym niezarejestrowaniu. Dodatkowo podkreślają, że gdyby ustawodawca miał zamiar rozróżnić te dwa przypadki rejestracji, to z pewnością by to uczynił. Takie stanowisko prezentuje chociażby wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 20 lutego 2019 r. sygn. III SA/Po 754/18.
Stanowisko organów oraz sądów
Ze stanowiskiem organów jak i sądów, patrząc przez pryzmat literalnego brzmienia przepisu, ciężko się nie zgodzić. Niemniej jednak z ekonomicznego punktu widzenia, czy rzeczywiście możemy umówić o dopuszczeniu do konsumpcji samochodu na terytorium Polski, kiedy rzeczywista konsumpcja nastąpi w miejscu, do którego zostanie wywieziony? Oczywistym wydaje się fakt, że czasowa rejestracja w celu wywozu pojazdu jest wykonywana wyłącznie ze względu na przepisy Prawa o ruchu drogowym tak, aby zadośćuczynić wymogom dopuszczenia pojazdu do ruchu, podczas którego opuści on terytorium kraju.
Dlatego o ile w przypadku rejestracji czasowych niewywozowych można się zgodzić z konsumpcją pojazdu na terytorium Polski, to w przypadku rejestracji czasowej wywozowej – moim zdaniem – kierowanie się wyłącznie wykładnią literalną wydaje się być niewystarczające. W tym wypadku należałoby zastosować wykładnię celowościową z uwzględnieniem faktu, że rejestracja jest wymagana przez przepisy prawa o ruchu drogowym, aczkolwiek właściwa konsumpcja nastąpi dopiero w kraju, do którego pojazd jest wywożony.
Podsumowanie
Wobec powyższego, w przypadku rejestracji czasowych wywozowych istnieją przesłanki do uznania, że zwrot akcyzy jest należny. Jednakże uwzględniając dotychczasowe podejście organów skarbowych odzyskanie akcyzy wiązałoby się z wejściem w spór z organami, który zapewne zakończyłby się na etapie postępowania przed sądem.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS