Stojaki rowerowe po Mevo znalazły nowe zastosowanie. Są wykorzystywane przez firmy oferujące wynajem hulajnóg. Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń.
– Wystarczy, że po zakończeniu przejazdu nie porzucisz hulajnogi w byle jakim miejscu, a ustawisz ją bezpiecznie w punktach po wcześniejszych stojakach Mevo. Za każdym razem, gdy hulajnoga zostanie w ten sposób odstawiona i zrobione zostanie jej zdjęcie, otrzymasz od nas zwrot trzech minut – takie rozwiązanie nieco ponad dwa tygodnie temu wprowadziła na terenie Gdyni firma Quick Polska, jeden z kilku operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście.
Przypomnijmy, że stacje rowerowe były elementem systemu roweru metropolitalnego Mevo wartego łącznie ok. 36,7 mln zł, z czego stacje rowerowe kosztowały ok. 3,9 mln zł.
Hulajnogi zamiast rowerów
Wdrażaniem Mevo zajmowało się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia, które teraz stojaki użycza całkowicie bezpłatnie zainteresowanym podmiotom świadczącym w pełni komercyjne usługi współdzielonych hulajnóg (w przypadku Quick – 3 zł opłata startowa i 50 gr za każdą minutę jazdy).
– Pozostawianie hulajnóg na chodnikach czy drogach rowerowych jest niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, dlatego lepszym rozwiązaniem jest obecne odstawianie hulajnóg na stojaki miejskie, w tym na stojaki Mevo. Nie było z tym do tej pory żadnych kłopotów ani uwag ze strony mieszkańców – tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS.
OMGGS chce wspierać transport współdzielony
Warto dodać, że na rynku istnieją stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach. Ich ceny zaczynają się od ok. 500 zł za urządzenie pozwalające na zaparkowanie ok. pięciu hulajnóg.
Dlaczego zatem OMGGS nie próbuje przekonywać operatorów hulajnóg do stawiania własnych stojaków lub pobierania opłat za wykorzystywanie stojaków Mevo?
– OMGGS wspiera od zawsze transport współdzielony. Wpisują się w to zarówno węzły przesiadkowe, rowery, jak i hulajnogi oraz samochody – przekonuje Mongird.
O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Quick Polska, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.
Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie
Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu
Warto pamiętać, że obecnie nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie parkowania hulajnóg. Ponadto operatorzy współdzielonych urządzeń tego typu działają w większości w systemie otwartym, a więc z możliwością pozostawienia ich w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.
– Hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, tak aby nie stanowiła zagrożenia i nie utrudniała ruchu – potwierdza Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni, i jednocześnie przypomina: W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym osoba poruszająca się na niej uznawana jest za pieszego, a więc nie może poruszać się ani jezdnią, ani drogą dla rowerów, tylko chodnikiem.
Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami
Spot Gdańska promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS