Archiwalne ZDJĘCIA. Gdyby nie rozwój techniki, przemysłu, nowe wynalazki, to wszystko wyglądałoby dziś zupełnie inaczej. Rozwój Śląska, Zagłębia i innych ziem w naszym regionie stał się możliwy właśnie m.in. dzięki kolejnym kilometrom ułożonych torów, przy których z czasem wyrosły piękne dworce kolejowe. Wiele z nich przetrwało do dziś, mając za sobą często ponad 100 lat.
Zagłębiowskie dworce przetrwały trudne czasy
Jednym z ciekawszych dworców jest ten w śródmieściu Dąbrowy Górniczej, którego bliźniakiem jest odnowiony już w pełni dworzec w Myszkowie. Gruntowna przebudowa i remont dąbrowskiego budynku, który przez kilkanaście lat popadał stopniowo w ruinę, właśnie się rozpoczyna. Ma lśnić nowością, z zachowaniem jego historycznego, zabytkowego charakteru, w 2023 roku. Był to w XIX wieku ważny dworzec na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Powstał w 1888 roku.
Główna trasa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej czynna była od 1848 r., ale jej boczną odnogę, wiodącą przez Będzin, zbudowano dzisięć lat później. Prowadziła ona z Ząbkowic, przez Będzin, w stronę pruskiej wówczas części Górnego Śląska. Niezbyt wielkich rozmiarów budynek dworca z czasem musiał zostać zastąpiony przez większy, bardziej funkcjonalny. Projekt takowego, w stylu modernistycznym, przygotował w 1927 roku Edgar Norweth, znany architekt, urbanista, profesor uczelni polskich i rosyjskich. Nowy dworzec o powierzchni 4800 metrów kw. wybudowała firma Pronaszko i Sobieszek. Został otwarty w 1931 roku.
�
W naszej galerii zdjęciowej zobaczycie, jak pięknie wyglądały dworce kolejowe przed II wojną światową.
Gliwice, Zabrze, Katowice…
Dworzec w Gliwicach powstał wraz z otwarciem 2 października 1845 roku linii, która miała ponad 196 kilometrów i łączyła Wrocław z tym miastem. Budowę została zakończona 3 października 1846 w Mysłowicach. Potem dworcowy obiekt był przebudowywany, a nowy obiekt po raz pierwszy przyjął pasażerów w 1925 roku. Dworzec w Zabrzu także pojawił się w 1845 roku, a potem był wielokrotnie rozbudowywany. W 1967 roku, po gruntownej modernizacji, część z tego obiektu została wykorzystana nadal do obsługi ruchu pasażerskiego.
Jak możemy przeczytać na: slaskie.travel stary dworzec kolejowy w Katowicach wzniesiony został z początkiem XX wieku i przez wiele lat stanowił jedną z wizytówek Górnego Śląska. Z biegiem czasu gmach dworca stawał się coraz mniej wystarczający dla potrzeb rosnącego ruchu pasażerskiego, co sprawiło, że był kilka razy powiększany wzwyż. Po II wojnie światowej zapadła natomiast decyzja o zbudowaniu nowego obiektu, który oddany został ostatecznie do użytku w 1972 roku.
Kolej dotarła także w Beskidy i na Śląsk Cieszyński. Mały budyneczek na stacji kolejowej w Cieszynie powstał w 1888 roku. Potem został zmodernizowany w czasie I wojny światowej. Z Cieszyna można było dojechać do Warszawy, Lwowa, Krakowa oraz Katowic.
Wideo
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS