Od 2016 roku na terenie powiatu bocheńskiego funkcjonuje system punktów bezpłatnych porad prawnych. Zadanie to jest realizowane przez Starostwo Powiatowe w Bochni ze środków budżetu Państwa. Jest ono rezultatem ustawy przygotowanej w Ministerstwie Sprawiedliwości zakładającej stworzenie ogólnopolskiego systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
System darmowego
poradnictwa na terenie powiatu bocheńskiego obejmuje:
– nieodpłatną pomoc prawną
– nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
– nieodpłatną mediację.
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA obejmuje:
- poinformowanie
osoby o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub
spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się
postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub
sądowoadministracyjnym lub - wskazanie
sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub - sporządzenie
projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism
procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism
w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub - nieodpłatną
mediację, lub - sporządzenie
projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z
urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego,
doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu
sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku
finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Osoba
uprawniona otrzyma pomoc w zakresie każdej dziedziny prawa.
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE obejmuje działania dostosowane
do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia
świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na
niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w
razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i
pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w
szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw
mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatne
poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
NIEODPŁATNA MEDIACJA obejmuje:
- poinformowanie
osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod
rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego
wynikających; - przygotowanie
projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji; - przygotowanie
projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej; - przeprowadzenie
mediacji; - udzielenie
pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed
mediatorem.
Nieodpłatna
mediacja nie obejmuje spraw, w których:
- sąd
lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub
postępowania mediacyjnego; - zachodzi
uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
DLA KOGO?
Nieodpłatna
pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie, która
nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie
fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą nie zatrudniającą
innych osób w ciągu ostatniego roku.
Osoba
uprawniona przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składa stosowne
oświadczenie.
Dla osób doświadczających trudności w komunikowaniu
się,
o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym
i innych środkach komunikacji, istnieje możliwość rezerwacji wizyty za pomocą
poczty elektronicznej pod adresem: [email protected]. Ponadto
w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej w Starostwie Powiatowym w Bochni istnieje
możliwość skorzystania
z porady przy pomocy systemu wideotłumacza języka migowego,
oraz pętli indukcyjnej dla osób z niepełnosprawnością słuchu.
Dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową
z terenu powiatu bocheńskiego, które nie mogą stawić się w punkcie
osobiście,
umożliwiono uzyskanie porady telefonicznej (jeśli zakres porady umożliwi taki
sposób komunikacji) lub w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej
po uprzednim telefonicznym umówieniu wizyty.
JAK SKORZYSTAĆ?
- ustal termin wizyty dzwoniąc pod numer
telefonu: 14 615 37 92 lub
pisząc na email: [email protected] - zgłoś się w wyznaczonym terminie do wybranego
podczas rejestracji punktu - wypełnij oświadczenie
- uzyskaj poradę
- wypełnij kartę pomocy wraz z osobą
udzielającą porady - anonimowo przekaż
swoją opinię odnośnie udzielonej porady.
Udzielanie
nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
lub nieodpłatnej mediacji odbywa się według kolejności zgłoszeń, po uprzednim
umówieniu terminu wizyty pod wskazanym numerem telefonu.
Osoby, które
przyjdą bezpośrednio do danego punktu porad prawnych lub obywatelskich bez
wcześniejszego umówienia terminu nie uzyskają porady.
GDZIE I KIEDY?
W
2022 r. nieodpłatne porady prawne oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie na
terenie powiatu bocheńskiego udzielane będą według kolejności zgłoszeń, w
poniższych lokalizacjach:
PUNKTY NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ | ||||
Lokalizacja | Adres | Dni i godziny pracy | Osoba udzielająca porady | |
Starostwo Powiatowe w Bochni pok. nr 4 |
ul. Kazimierza Wielkiego 31, 32-700 Bochnia |
poniedziałek: | 8:00 – 16:00 | radca prawny/ adwokat |
wtorek-piątek: | 7:30 – 15:30 | |||
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej pok. nr 6 2) |
Rynek 16 32-720 Nowy Wiśnicz |
poniedziałek: |
11:00 – 15:00 |
radca prawny lub adwokat lub inna osoba1) |
Urząd Gminy Łapanów pok. nr 4 2) |
32-740 Łapanów 34 |
wtorek: |
8:00 – 12:00 |
radca prawny lub adwokat lub inna osoba1) |
Urząd Gminy Trzciana pok. nr 2.11 2) |
32-733 Trzciana 302 |
środa: |
11:00 – 15:00 |
radca prawny lub adwokat lub inna osoba1) |
Urząd Gminy Żegocina pok. nr 21 2) |
32-731 Żegocina 316 |
czwartek: |
8:00 – 12:00 |
radca prawny lub adwokat lub inna osoba1) |
Urząd Gminy Lipnica Murowana pok. nr 2 2) |
32-724 Lipnica Murowana 19 |
piątek: |
9:00 – 13:00 |
radca prawny lub adwokat lub inna osoba1 |
PUNKT NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO |
||||
Lokalizacja | Adres | Dni i godziny pracy | Osoba udzielająca porady | |
Urząd Gminy Drwinia pok. nr 5 2) (pok. nr 1 – dla osób niepełnosprawnych lub z ograniczoną możliwością poruszania się) |
32-709 Drwinia 57 |
poniedziałek: | 13:00 – 17:00 | doradca |
środa: | 14:00 – 18:00 | |||
czwartek: | 9:00 – 13:00 | |||
piątek: | 9:00 – 13:00 | |||
Urząd Gminy Rzezawa pok. nr 9 2) |
ul. Długa 21 32-765 Rzezawa |
wtorek: | 8:00 – 12:00 | doradca |
W
związku z koniecznością przeciwdziałania zagrożeniom związanym z COVID-19 może
zaistnieć sytuacja, że porady prawne i obywatelskie będą udzielane za pomocą
środków porozumiewania się na odległość (telefon lub email). Informacja taka
zostanie udzielona podczas rejestracji telefonicznej, jak również udostępniona
na stronach internetowych Starostwa.
JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ ?
Starając
się o poradę w wybranym punkcie należy przede wszystkim
pamiętać o tym, żeby osobom pracującym nad sprawą dostarczyć możliwie
wszystkich informacji dotyczących problemu, z którym się zwracamy, w szczególności: należy zgromadzić jak największą liczbę dokumentów istotnych dla
sprawy takich jak np. umowy, akty notarialne, pisma urzędowe, przypomnieć i
spisać sobie najważniejsze fakty, daty.
Im więcej danych uzyskają osoby, które będą
pracowały nad danym problemem, tym większa szansa na uzyskanie pomocnej porady,
w konkretnej indywidualnej sprawie.
1) Przez inną osobę
rozumie się aplikanta adwokackiego i aplikanta
radcowskiego.
2) Punkt prowadzony przez: Stowarzyszenie Sursum Corda, ul. Lwowska 11, 33-300 Nowy Sącz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS