Prawdziwa perła Lubelszczyzny, uzdrowisko od lat przyciągające osoby chcące zaczerpnąć zdrowia i spokoju, inspiracja dla czołowych polskich artystów i miejsce pełne innowacji. Tak można krótko opisać Nałęczów. Co się tu w ostatnim czasie zmieniło
Cenne zasoby wody
Wody są kluczowym bogactwem Nałęczowa. Korzysta z nich społeczność lokalna, ale nie tylko – ich historia sięga bowiem końca XVIII wieku, a sława – całej Polski. Do dziś wykorzystywane są w obiektach uzdrowiskowych, przyciągając kuracjuszy i turystów. To tutaj też w rozlewni Nestlé Waters do butelek trafia naturalna woda mineralna Nałęczowianka. Dlatego też firma ze szczególną troską dba o te wyjątkowe zasoby, by wszyscy mogli się nimi cieszyć jak najdłużej. Dowodem na to jest certyfikat Alliance for Water Stewardship, który rozlewnia Nestlé Waters zdobyła jako pierwsza w Polsce – to prestiżowy, międzynarodowy certyfikat, przyznawany zakładom, które we współpracy z lokalnymi społecznościami odpowiedzialnie zarządzają zasobami wody. Producent współpracuje m.in. z Lubelskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, by wspólnie promować proekologiczne praktyki rolnicze, chroniące zasoby wody. Wsparła także finansowo realizowaną przez władze Nałęczowa inwestycję w budowę kanalizacji sanitarnej w pobliskim Cynkowie, która nie tylko podniesie bezpieczeństwo ekologiczne w regionie, ale także poprawi warunki życia mieszkańców.
W trosce o bioróżnorodność
Wkrótce ruszą prace nad stworzeniem współfinansowanej przez producenta wody Nałęczowianka łąki bylinowej. W przeciwieństwie do trawników, taka łąka zapewnia schronienie zapylaczom, a także umożliwia lepszą retencję, czyli zachowanie wody w glebie. Firma współfinansowała także sadzenie drzewek przez dzieci z nałęczowskiego przedszkola (między drzewami powstanie ścieżka edukacyjna z elementami terapii sensorycznej), a planowane są już też kolejne zasadzenia.
Wiedza to potęgi klucz!
Wiele działań edukacyjnych Nestlé Waters kieruje właśnie do dzieci, zgodnie z podejściem, że dobre nawyki warto budować już od najmłodszych lat. Firma wsparła zorganizowany przez Nałęczowski Ośrodek Kultury konkurs z okazji Dnia Dziecka, w którym zadaniem było nadanie butelce PET drugiego życia. Uczestników ograniczała jedynie wyobraźnia, a nagrodę otrzymywał każdy, kto podjął wyzwanie! Inicjatywa ta miała pokazać dzieciom, że butelka PET to nie odpad, a cenny surowiec. Dzięki wsparciu producenta powstał również plac zabaw dla dzieci ze specjalnym koszem w kształcie misia, do którego należy wrzucać butelki PET. Natomiast na Dzień Wody firma przygotowała angażujące scenariusze lekcji zdalnych o ochronie środowiska, a z okazji Dnia Sprzątania Świata zaprosiła do Nałęczowa Miecię z imPETem. To specjalna śmieciarka, w środku której nie znajdują się odpady, a wystawa o recyklingu butelek PET. Na dzieci czekały m.in. gry, warsztaty i książeczki edukacyjne, z których mogły dowiedzieć się, jak wiele nowych, ciekawych rzeczy może powstać z plastikowych butelek – na przykład kolejne butelki. Co ważne, już wszystkie niegazowane formaty wody Nałęczowianka dostępne są w butelkach wykonanych w 50% z przetworzonego plastiku – a Nestlé Waters zapowiada, że do 2025 roku udział PET z recyklingu w jego butelkach sięgnie aż 50%! Firma postawiła sobie za cel także, że do 2030 roku będzie odzyskiwać z rynku tyle butelek PET, ile na niego wprowadziła.
Kilka sposobów na aktywność fizyczną
W ostatnim czasie marka Nałęczowianka sfinansowała akcję, która łączy promocję właśnie recyklingu z promocją aktywności fizycznej. Od niedawna w ramach projektu można wymieniać plastikowe butelki PET na darmowe przejażdżki Nałęczowskim Rowerem Miejskim! Ten innowacyjny pomysł znany jest już w Japonii, teraz zaczyna docierać do Europy, a nałęczowskiej inicjatywie można dowiedzieć się więcej pod linkiem: naleczowskirower.pl.
Firma zbudowała także ogólnodostępną siłownię plenerową w Parku Zdrojowym. Można tam bezpłatnie korzystać z wielofunkcyjnych urządzeń do ćwiczeń, w tym biegacza połączonego z orbitrekiem, roweru czy wioślarza. Natomiast z myślą o fanach nieco bardziej ekstremalnych ćwiczeń, zadeklarowała finansowe wsparcie dla budowy skateparku, gdzie sportowi zapaleńcy będą mogli szlifować swoje umiejętności na deskorolkach, hulajnogach czy bmx’ach.
Wsparcie w kryzysie i nie tylko
Pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna jest współpraca i wzajemne okazywania sobie wsparcia. Jedną z potrzeb zgłaszanych przez pacjentów, lekarzy czy ratowników medycznych był dostęp do wysokiej jakości wody pitnej. Firmy nie pozostały obojętne, także producent marki Nałęczowianka przekazał kilkaset tysięcy butelek wody potrzebującym na terenie Lubelszczyzny. Postanowił również wesprzeć szkołę podstawową w Nałęczowie w zakupie laptopów do nauczania zdalnego. Dzięki temu uczniowie mają możliwość uczestniczyć w zajęciach podczas kwarantanny czy nauczania zdalnego.
Społeczność lokalna mogła liczyć na markę Nałęczowianka również w innych aspektach. Firma wsparła także zakup drabiny mechanicznej dla lokalnej Ochotniczej Straży Pożarnej (która ułatwia pracę strażaków i umożliwia lepsze dotarcie z pomocą) oraz przekazała wsparcie finansowe dla Nałęczowskiego Stowarzyszenia Charytatywnego, co pozwoliło na zakup sprzętu komputerowego na potrzeby Warsztatów Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych.
Jak wynika z badań opinii przeprowadzonych wiosną 2020 roku, blisko 90% mieszkańców Nałęczowa i okolic dobrze ocenia wpływ Nestlé Waters na rozwój lokalny. „Bardzo nas cieszy ten wynik i motywuje do dalszego działania, oczywiście we współpracy z lokalnymi władzami, instytucjami, mieszkańcami. Będziemy nadal angażować się społecznie, edukacyjnie, biznesowo i środowiskowo, by być tutaj jak najlepszym sąsiadem i wsparciem” – mówi Artur Młotek, Dyrektor Operacyjny Nestlé Waters w Polsce. Pozostaje tylko obserwować, jakie jeszcze inicjatywy czekają nas w przyszłości!
/ artykuł sponsorowany /
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS