Ósmego grudnia w bazie Trentham położonej nieopodal stolicy kraju – Wellington – w obecności przedstawicieli wojsk lądowych i Rheinmetall AG nastąpiło oficjalne przekazanie trzech ciężkich wozów zabezpieczenia technicznego HX 8×8, będących dziełem spółki joint-venture Rheinmetall MAN Military Vehicles.
Strona nowozelandzka reprezentowana była przez pułkownika Bena Bagleya, zaś niemiecki koncern zbrojeniowy przez managera na Nową Zelandię Martiego Roelofsa, który zastępował Gary’ego Stewarta, dyrektora australijskiego oddziału Rheinmetall AG.
Rheinmetall zapewni również specjalny zespół szkoleniowy, który przeprowadzi z NZDF (nowozelandzkimi siłami obronnymi) wstępne szkolenie z obsługi pojazdu.
Pojazdy w zakupionym przez Nowozelandczyków wariancie (dodajmy, że istnieją jeszcze te z większą liczbą osi: 4×4, 6×6, 10×10, charakteryzujące się innymi zadaniami, jakie mogą wykonać) są szerokimi na 2,55 metra i długimi na około 10 metrów kołowym wozami zabezpieczenia technicznego. Każdy z nich wyposażony jest w hydrauliczny podnośnik, znajdujący się z tyłu pojazdu i mający udźwig do 15 ton. Ważnym atutem HX2 8×8 (jak i wszystkich wozów rodziny HX2) jest opancerzona kabina (Integrated Armoured Swap Cabin), zezwalającą na prowadzenie operacji w środowiskach wysokiego zagrożenia, na przykład pod ostrzałem z granatników przeciwpancernych.
Zdaniem producenta pojazdy HX mogą radzić sobie na podłożach o różnych warunkach geologicznych i atmosferycznych, szczególnie tych wyjątkowo nieprzychylnych. Ciężarówkom niestraszne są niskie temperatury (dochodzące do -32°C) jak i wysokie (do 49°C). Wozy mogą pokonywać rowy o szerokości 1,4 metra, oraz tereny zalewowe, gdzie głębokość wody wynosi 1,5 m. Wozy zabezpieczenia technicznego potrafią poruszać się po nachylonej wzdłużnie pod kątem 60 stopni jezdni (utwardzonej bądź nie), przy czym boczny przechył nie może przekroczyć 30 stopni.
Dostawa kołowych WZT pomoże niewielkiemu komponentowi lądowemu na zabezpieczenie prowadzenia operacji z użyciem posiadanych przez wojska lądowe pojazdów opancerzonych takich jak kołowe transportery NZLAV czy KTO Bushmaster. Uzupełnią posiadane od 2015 roku 194 opancerzone wozy MHOV (Medium Heavy Operational Vehicle), które zostały zamówione w 2013 r., na podstawie kontraktu wartego 113 mln dolarów amerykańskich (ok. 460 mln PLN). Te pojazdy z kolei są wyposażone w platformy, które mogą służyć do transportu zaopatrzenia bądź amunicji dla wojska, w kontenerach lub na paletach (które te z kolei są ładowane na wozy za pomocą posiadanych żurawi i wciągarek).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS