Do 2027 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada zrealizowanie jednej ze swoich kluczowych inwestycji na Pomorzu – przebudowę linii nr 201 i 131. Harmonogram prac przesuwa się w czasie, ale obejmie też dodatkowe zadania, w tym m.in. więcej wiaduktów czy nowy przystanek na gdyńskim Wzgórzu św. Maksymiliana.
Realizacja dużej kolejowej inwestycji na trasie Trójmiasto-Bydgoszcz, w tym fragmentu Gdynia-Kościerzyna ma zakończyć się później, niż wskazywały na to pierwotne założenia. PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za przygotowanie modernizacji linii kolejowych 201 i 131 zapowiedziała, że projekt ma zakończyć się już nie w 2025 roku, ale dwa lata później.
PKP PLK: wkrótce przetarg
Skąd zmiany w kolejowym harmonogramie? Rozszerza się zakres zadań, które zamierza zrealizować PKP PLK. Zgodnie z zapowiedziami spółki, wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę linii prowadzącej z Gdyni do Kościerzyny.
Blisko 170-kilometrowy odcinek linii nr 201 zostanie podzielony na 7 kontraktów realizacyjnych. Pierwszym z nich będzie modernizacja linii na odcinku od Somonina do Kartuz (nr 214). Wszystkie prace mają rozpocząć się w 2023 i 2024 roku, a ich zakończenia można spodziewać się na przełomie 2026 i 2027 roku.
– Finalny zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na liniach Chorzów Batory-Bydgoszcz-Tczew (nr 131) i linii Maksymilianowo-Gdynia (nr 201), ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych, uwzględnia decyzję o włączeniu szprychy CPK w linię kolejową nr 131 na odcinku Bydgoszcz-Tczew. Znaczący ruch towarowy ma być prowadzony na liniach nr 201 (kierunek Gdynia) i 201/203 (kierunek Gdańsk). Konieczne ustalenie nowego zakresu projektu modernizacji linii 201 i nowych kosztów wymagało zmiany terminów realizacji – informuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wiadukty, dodatkowe tory i nowy przystanek
Co zmieni się w zakresie zadań do wykonania? Kolejowa spółka zapewnia, że konsultacje z gminami, mieszkańcami czy osobami odpowiedzialnymi za utrzymanie dróg doprowadziły do nowych wniosków.
Podczas inwestycji większy nacisk ma być położony na bezpieczeństwo, przez co powstanie więcej niż planowano bezkolizyjnych skrzyżowań. Kolejne zmiany to dodanie budowy trzeciego toru na odcinku Gdynia-Gdańsk Osowa czy tzw. bajpas od Kiełpinka do Kartuz (linie 229 i 234), który będzie alternatywą dla remontowanego odcinka łączącego Trójmiasto z Kartuzami.
Na całej linii 201 powstanie dodatkowy tor, a pociągi pokonają trasę z Kościerzyny do wspomnianego Maksymilianowa z prędkością sięgającą nawet 160 kilometrów na godzinę.
Dobra wiadomość dla mieszkańców Gdyni jest taka, że w planach kolejarzy pojawił się też nowy przystanek na Wzgórzu św. Maksymiliana.
Jako jedną z kluczowych zalet całego projektu przebudowy linii kolejowych PKP PLK podkreśla też nowe możliwości rozwoju dla Portu Gdynia – zwiększy się liczba towarów transportowanych przez pociągi. Poprawić ma się też oferta pasażerska, która dzięki nowej infrastrukturze może rozwinąć się np. o nowe połączenia czy wyższą częstotliwość kursowania.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie od podbydgoskiego Maksymilianowa do Kościerzyny pojadą z prędkością do 160 kilometrów na godzinę, towarowe – do 120 kilometrów na godzinę. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna rozwiną natomiast prędkości odpowiednio do 140 oraz do 100 kilometrów na godzinę.
PKP Polskie Linie Kolejowe ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS