Zima za pasem. Czy Polacy chętnie wymieniają opony letnie na zimowe?
I tak, i nie. Z jednej strony niektóre badania pokazują, że zdecydowana większość deklaruje wymianę opon na zimowe. Patrząc jednak na rzeczywistość drogową, nadal widzimy sporą grupę jeżdżących zimą na oponach letnich albo na oponach, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Ale gdyby nawet przyjąć, że opony zmienia co najmniej 80–85 proc. kierowców, to z perspektywy bezpieczeństwa nas wszystkich to nadal za mało. Polska jest ciągle jednym z niewielu krajów Europy, w którym nie ma przepisów o obowiązku jeżdżenia na oponach zimowych lub całorocznych. Mimo regularnych akcji edukacyjnych niektórzy wciąż nie chcą przyjąć do wiadomości, że opony letnie zimą nie są w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności w temperaturach poniżej 7 st. C. W takich warunkach pogodowych mieszanka gumowa opony letniej po prostu twardnieje, co przekłada się na gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania. Natomiast dobre opony zimowe, dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika i masie innowacyjnych zastosowań, wspomagają jazdę nawet w najtrudniejszych warunkach.
A jak wygląda rynek opon całorocznych?
W ostatnich latach rynek opon całorocznych systematycznie rośnie. W trzecim kwartale tego roku w Europie sprzedaż opon wielosezonowych wzrosła o 20 proc., porównując do 2020 r. Opony całoroczne to oczywiście rozwiązanie kompromisowe, ale z zachowaniem bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Od czasu opracowania konceptu opony wielosezonowej przez inżynierów Goodyeara w latach 70. prowadzone są nieustanne badania i wdrażane innowacje rozwijające ten rodzaj opon.
Gdzie jeszcze widać potencjał dla producentów opon?
Warto wspomnieć o wzroście popularności SUV-ów i crossoverów, co przekłada się na nowe wyzwania technologiczne. Z uwagi na specyfikę i wszechstronność tych aut ich właściciele korzystają z nich zarówno do wyjazdów służbowych, jazdy po mieście, ale też do rodzinnych i rekreacyjnych wypadów, np. do domku na wsi lub w górach. Opony, które oferujemy dla tego segmentu aut, muszą być więc bardziej wytrzymałe i uniwersalne, ale też powinny zapewniać dynamikę i osiągi. Rozwój SUV-ów przekłada się na postęp w technologiach oponiarskich. Dla przykładu zastosowanie mocniejszego materiału w ścianach bocznych i opasaniu konstrukcji sprzyja wydłużeniu trwałości, ale także pomaga w sterowaniu i wpływa na dynamikę jazdy. To szczególnie istotne w autach z wyżej położonym środkiem ciężkości.
Jakie są najnowsze trendy w branży oponiarskiej?
Te bliższe trendy na pewno są związane z rozwojem elektryków i hybryd, co przekłada się na kolejne wyzwania dla producentów opon. Jest to nieustanna praca nad trzema parametrami: wytrzymałością opony, jej zasięgiem i hałasem. Tak się składa, że Goodyear jest wiodącym dostawcą opon na pierwsze wyposażenie do e-aut. Mówimy tu zarówno o bardziej miejskich elektrykach”, jak VW ID.3, Cupra Born, ale też tych ze sportowym charakterem, jak Audi e-tron GT, ale i e-SUV-ach np. Audi e-tron.
Rola opon w przyszłej mobilności? Jakiego ogumienia potrzebują np. autonomiczne pojazdy?
To inteligentna opona, która w czasie rzeczywistym – dzięki specjalnym algorytmom – będzie dostarczać informacje poprawiające bezpieczeństwo jazdy oraz sprawność i koszty operacyjne operatorów flotowych, a to wszystko z pozytywnym wpływem na środowisko. Ponadto po raz pierwszy w branży to właśnie Goodyear opracował niepneumatyczną (bezpowietrzną) oponę (NPT) i zespół koła do wspomagania transp … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS