W poniedziałek minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział wprowadzenie od 1 do 17 grudnia nowych obostrzeń epidemicznych, wśród których przewidziano zmniejszenie limitu obłożenia m.in. w hotelach, lokalach gastronomicznych, sklepach czy na basenach.
Jak powiedział PAP sekretarz generalny IGHP, każde dodatkowe ograniczenie działalności jest dla branży hotelarskiej złą informacją. “Zaostrzenie limitów w hotelach z dotychczas obowiązujących 75 proc. do 50 proc., czy kwestia zmniejszenia liczby osób biorących udział w uroczystościach rodzinnych i weselach, zdecydowanie pogorszy i tak już trudną sytuację wielu obiektów” – ocenił.
Zaznaczył, że sprawdzanie przez hotelarzy, czy dany gość ma być wliczony do limitu, czy nie, w praktyce jest niewykonalne, z uwagi na brak odpowiednich przepisów w tej materii. “Hotelarze nie mogą legalnie weryfikować, czy gość jest zaszczepiony przeciwko Covid-19, jak również nie mogą przechowywać ani przetwarzać wrażliwych danych medycznych” – wyjaśnił
Mączyński wskazał, że liczne apele IGHP o uregulowanie tej kwestii nadal pozostają bez odzewu.
Dodał, że hotele w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, mają marginalny udział w rozprzestrzenianiu zakażeń wirusem SARS-CoV-2, na co wskazują europejskie badania. “Branża hotelarska jest właściwie przygotowana do działalności w czasie pandemii, m.in. jeszcze bardziej rygorystyczne stały się standardy higieniczne, hotele wdrożyły odpowiednie procedury sanitarne, a pracownicy zostali odpowiednio przeszkoleni” – podkreślił.
Przypomniał, że w ponad połowie hoteli ponad 80 proc. pracowników jest w pełni zaszczepionych.
Przed nami kolejki przed sklepami
Jak zaznaczyła Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu
i Dystrybucji, sieci handlowe zrzeszone w POHiD są świadome powagi
sytuacji epidemicznej, związanej z pojawieniem się nowego wariantu
koronawirusa, tzw. omikron i od początku pandemii niezwykle
rygorystycznie przestrzegają obowiązujących zasad reżimu sanitarnego.
“Obowiązujące obostrzenia są już wystarczająco restrykcyjne, a ich
przestrzeganie jest w stanie zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa
zarówno pracownikom handlu, jak i konsumentom” – oceniła.
“Jak pokazały doświadczenia z wcześniejszych fal pandemii,
zaostrzenie ograniczeń w postaci zmiany limitu mkw. przypadających na 1
os. z 10 mkw. do 15 mkw. może powodować utrudnienia w handlu i
zmniejszyć jego przepustowość” – dodała.
“W okresie przedświątecznym będzie to prowadzić do kumulacji klientów przed sklepami” – wskazała.
Według szefowej POHiD, nadal otwarte pozostają kwestie weryfikacji
przez pracowników sklepów paszportów covidowych klientów czy weryfikacji
przez pracodawców handlu zaszczepienia pracowników. “Wobec braku
stosownej podstawy prawnej, a co za tym idzie jednoznacznych uprawnień
do weryfikacji tej informacji wśród klientów i pracowników, branża nie
podejmuje się przeprowadzania działań, które nie mają odzwierciedlenia w
obecnie obowiązującym prawie” – podkreśliła.
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zrzesza 16 międzynarodowych
sieci handlowych. Informuje, że firmy członkowskie POHiD stworzyły w
Polsce blisko 200 tys. miejsc pracy; są kluczowym partnerem dla
krajowych producentów, których produkty stanowią ok. 90 proc. wszystkich
oferowanych w sieciach.
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS