Ministerstwo Infrastruktury w 2021 r. nałożyło na PKP Intercity 16 mln zł kary za liczne opóźnienia i przepełnione pociągi. To siedmiokrotnie więcej niż w ubiegłym roku.
Kara nałożona przez MI może jeszcze wzrosnąć. Dotyczy ona bowiem okresu ośmiu miesięcy w 2021 r. i była skutkiem nie dotrzymania przez PKP Intercity warunków umowy w zakresie opóźnień pociągów (łączni 7,57 mln zł) oraz niezgodnego zestawienia składów pociągów (6,79 mln zł), czyli sprzedaży biletów ponad stan.
Problem naświetliła posłanka partii Lewica Razem, Paulina Matysik, która jest jednocześnie szefową parlamentarnego zespołu ds. walki z wykluczeniem transportowym. Z odpowiedzi przekazanej przez ministerstwo wynika, że kara za bieżący rok jest już siedmiokrotnie większa i najwyższa od pięciu lat.
.@MI_GOV_PL naliczyło 16 mln zł (!!!) kary @PKPIntercityPDP za niedotrzymanie świadczonych usług (w miesiącach I-VIII 2021 r.). To więcej niż w rekordowym roku 2016 – odpowiedź wiceministra A.Bittela na interpelację posłanki @PolaMatysiak pic.twitter.com/ct6iSpGrOL
— Wiktor Misztal😷💉 (@MisztalWiktor) November 23, 2021
– Różnica w wysokości kar umownych naliczanych PKP Intercity przez Ministerstwo Infrastruktury w 2021 r. wobec poprzednich lat jest wynikiem znaczącego podwyższenia poziomu kar za poszczególne pozycje w ramach nowej, dziesięcioletniej umowy PSC. Liczba przypadków nieprawidłowości w zakresie świadczonych usług nie wzrosła, wręcz takich sytuacji jest mniej, jednak przewoźnik ponosi większe koszty z tego tytułu – przekonują przedstawiciele PKP Intercity cytowani przez portal Businessinsider.com
W odpowiedzi na interpelacje posłanki Matysik, wiceminister Andrzej Bittel wskazał również taryfikator zapisany w umowie z PKP Intercity. Wynika z niego, że najwyższa jednostkowa kara przyznawana jest za punktualność na wjeździe poniżej 90 proc. – 132 680 zł kary. Drugie tyle przewoźnik musi zapłacić, jeżeli punktualność spadnie poniżej 85 proc. oraz po 14 742 zł dodatkowo, jeżeli poziom spadnie poniżej 75 proc. Wysokie kary mogą grozić w przypadku braku udzielenia asysty osobie niepełnosprawnej – 111,6 tys. zł, oraz gdy PKP Intercity odwoła pociąg i nie zagwarantuje komunikacji zastępczej – 44 227 zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS