A A+ A++

(fot. ZUS)

Układ ratalny – to może być sposób na uregulowanie zadłużenia z tytułu opłacania składek w ZUS. Od początku tego roku opolski ZUS przyjął 1619 wniosków o podpisanie układu ratalnego.

Dogadaj się z ZUS

Kiedy firma bądź osoba prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą traci płynność finansową, może to zaburzyć systematyczne opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne za pracowników lub za siebie. Gdy zadłużenie rośnie, warto zgłosić się do ZUS po układ ratalny. To po prostu umowa dzięki której przedsiębiorca spłaca należności w miesięcznych ratach o ustalonej wysokości. Na raty można rozłożyć całość zobowiązań. 

– Od początku roku przyjęliśmy 1619 wniosków o układ ratalny i jest to najczęstszy sposób wyjścia na prostą po jaki sięgają płatnicy. Ponadto zarejestrowaliśmy 183 wnioski o odroczenie terminu płatności składek, 282 prośby o rozłożenie na raty kosztów egzekucyjnych oraz 147 wniosków o zmianę warunków umowy o rozłożeniu na raty należności z tytułu składek. Każdy przypadek traktujemy indywidualnie biorąc pod uwagę sytuację majątkową, materialną i rodzinną wnioskodawcy – wyjaśnia Elżbieta Kaczorowska-Rams, zastępca dyrektora do spraw dochodów w opolskim oddziale ZUS, i dodaje: – Niewątpliwie to układ ratalny jest najbardziej pożądanym rozwiązaniem dla wnioskodawcy, który sam może zaproponować ilość rat oraz ich wysokość realnie oceniając jakie tempo spłaty będzie w jego sytuacji optymalne.

Plusy układu ratalnego

Podpisanie takiej umowy to komfort spłaty należności przez długi okres. Nawet na kilka lat. Ponadto od dnia pozytywnego rozpatrzenia wniosku ZUS nie nalicza odsetek od kwoty zadłużenia, a jedynie opłatę prolongacyjną, a jeśli wobec wnioskodawcy było prowadzone postępowanie egzekucyjne, to zostaje ono zwieszone. Dodatkowo po podpisaniu umowy przedsiębiorca może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Taki dokument otwiera drogę do uczestniczenia w przetargach, ubieganiu się o dopłaty i granty czy staraniu się o linię kredytową w banku.

Co, gdzie i jak

Pierwszym krokiem do zawarcia układu ratalnego z ZUS jest złożenie wniosku wraz z uzasadnieniem. Jeśli po podpisaniu umowy przedsiębiorca nadal prowadzi jest aktywny gospodarczo to powinien opłacać bieżące składki. Złożenie wniosku i dodatkowych dokumentów nie jest skomplikowane. Można to zrobić pisemnie, a wniosek złożyć osobiście wysłać pocztą. Można to zrobić ustnie do protokołu, który sporządzi pracownik ZUS. Jest to możliwe również elektroniczne przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych ZUS, oczywiście po wcześniejszym założeniu konta na tym portalu. Wielu zainteresowanych najpierw spotyka się najpierw z doradcą do spraw ulg i umorzeń w najbliższej placówce ZUS. Tam dowiaduje się jaka forma pomocy będzie najlepiej skrojona do jego sytuacji czyli wielkości, profilu i kwoty zadłużenia.

O sposobach na oddłużenie i formalnościach jakie trzeba spełnić można dowiedzieć się też bez wychodzenia z domu. Wystarczy zamówić wideorozmowę z konsultantem ZUS. Na stronie internetowej www.zus.pl należy wybrać „E-wizyta w ZUS” a potem dalej „Umów się na e-wizytę”. Ostatni krok, to wybór tematu rozmowy czyli  „Ulgi i umorzenia”.

(źródło: ZUS)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMikołajkowy Blok Reklamowy. Sławomir zachęca do udziału w akcji
Następny artykułPożyczki online na raty – jak wygląda proces ich spłaty? [ Strefa biznesu ]