A A+ A++

Po około pół roku przerwy wznowiono prace przy drążeniu jednego z tuneli przy budowie odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki). Prace wstrzymano z powodu zawału skał stropowych w czole tunelu na przyszłej jezdni w kierunku Zwardonia.

Do wspomnianego zawału skał doszło 25 maja. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Jednak Urząd Górniczy jeszcze tego samego dnia zdecydował o wstrzymaniu prac w tunelu, który oznaczony jest jako TD2.1. To tunel w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń, który ma mieć około 980 metrów długości.

Wykonawca opracował i przedłożył program naprawczy oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu. Tym samym po 8 listopada wznowiono drążenia w tunelu. Prace rozpoczęły się od wzmocnienia górotworu poprzez wykonanie iniekcji cementowej oraz parasola ochronnego wykonanego z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm oraz długości 15 m. Wstrzymanie robót będzie miało wpływ na termin ukończenia prac w tunelu TD2. Wykonawca w najbliższym czasie przedłoży aktualizację harmonogramu robót, z którego będzie wynikał termin ukończenia robót na całym kontrakcie – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgodnie z umową podpisaną w październiku 2019 roku, odcinek ekspresówki o długości 8,5 kilometrów miałby być gotowy do 10 sierpnia 2023 roku i kosztować ponad 1,378 miliarda złotych. Jak zaznacza GDDKiA, w tunelu, w którym przerwano pracę, do tej pory wydrążono 108 metrów w TD2.1 (w kierunku Zwardonia). Z kolei w tunelu równoległym TD2.2 (w kierunku Żywca) wydrążono 55 m. Bardziej zaawansowane są prace przy budowie tunelu w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne, który ma mieć około 830 metrów długości. Tu w tunelu TD1.1 (w kierunku Zwardonia) wydrążono 280 m, a w równoległym TD1.2 (w kierunku Żywca) – 190 m.

Aby przyspieszyć tempo robót i postęp prac, wykonywane są dodatkowe portale, które umożliwią drążenie tuneli dwustronnie – podkreślają drogowcy, którzy dodają, że na 10 października wykonano prace o wartości 25 proc. kwoty z podpisanej umowy.

Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe i pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Zaawansowanie robót mostowych osiągnęło prawie 30 procent. Na tej trasie powstanie też dziesięć murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych i siedem ścian oporowych. Tu zaawansowanie prac osiągnęło 40 procent – dodaje katowicki oddział GDDKiA.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBattlefield 2042 z fatalnymi ocenami graczy na Steamie
Następny artykułOpozycja: “Radni koalicji rządzącej zbojkotowali 2 sesje, ale diety pobrali w całości”