A A+ A++

10 listopada 2021 roku w bazie morskiej Jinhae na wschód od Busan odbyła się uroczystość przekazania  południowokoreańskiej marynarce  wojennej lekkiej fregaty ROKS „Donghae” (FFG-822). Okręt  zbudowano w stoczni HHI (Hyundai Heavy Industries). Planuje się, że jednostka ta zostanie wprowadzona do aktywnej służby operacyjnej w połowie 2022 roku. Będzie ona służyła w 1. Flocie z Donghae, która działa głównie na Morzu Japońskim.

ROKS „Donghae” to już czwarta  fregata typu Daegu FFX Batch II, którą przekazano południowokoreańskiej marynarce wojennej. Budowa pierwszej z nich ROKS ”Daegu” rozpoczęła się w czerwcu 2016 roku i zakończyła oddaniem tej jednostki do służby przez stocznię DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) 6 marca 2018 roku. Ostatni, ósmy okręt ma być przekazany do południowokoreańskiej agencji ds. dostaw obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) do końca 2023 roku. Oznacza to, że osiem fregat zostanie zbudowanych w czasie nie dłuższym niż 7,5 roku.

Na taką rekordową szybkość złożyły się głównie trzy czynniki. Po pierwsze, w Południowej Korei nie startowano od zera. Fregaty typu Daegu powstały na bazie wcześniej opracowanych fregat typu Incheon (FFX Batch I), których sześć zbudowano również w rekordowym czasie: od 29 kwietnia 2011 roku do 9 listopada 2016 roku. To dlatego okręty typu Daegu oznacza się również jako Incheon Batch II (FFX Batch II).

Po drugie, w Południowej Korei umiejętnie dzieli się pracę pomiędzy dwa koncerny stoczniowe HHI (Hyundai Heavy Industries) i DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Na to wszystko złożyła się doskonała organizacja pracy południowokoreańskich stoczniowców oraz kompetencje marynarki wojennej, która doskonale wie czego chce i współpracuje aktywnie ze stoczniami, tak by przejęcie okrętów było czystą formalnością.

Dzięki temu siły morskie Korei Południowej otrzymają w sumie 14 lekkich fregat w ciągu 12 lat (w partiach 6 i 8 jednostek). Liczba ta się zresztą zwiększy, ponieważ w październiku 2021 roku koncern HHI poinformował o podpisaniu kontraktu na zaprojektowanie kolejnych okrętów – oznaczonych jako FFX Batch III. Mają to być fregaty nieco większe od obecnie budowanych fregat typu Daegu/FFX Batch II, które mają długość 122 m, szerokość 14 m i wyporność 3600 ton.

Reklama

Okręty te pomimo niewielkich rozmiarów są dosyć dobrze uzbrojone. Posiadają wielofunkcyjną wyrzutnię pionowego startu K-VLS z 16 stanowiskami startowymi dla rakiet przeciwlotniczych K-SAAM (po cztery w jednym silosie), rakietotorped Hong Sang Eo (Red Shark) i rakiet manewrujących Haeryong VL-TLAM (SSM-701K Sea).

Uzupełnieniem tego są: armata dziobowa kalibru 127 mm Mk45 Mod.4, wielolufowy system artyleryjski obrony bezpośredniej Phalanx kalibru 20 mm, 21-prowadnicowa wyrzutnia rakiet przeciwlotniczych RAM Block 1, osiem poddźwiękowych rakiet przeciwokrętowych SSM 700K HaeSeong klasy Sea-skimmer oraz wyrzutnia torped do zwalczania okrętów podwodnych.

Głównym sensorem nawodnym okrętu ma być trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna SPS-550K o zasięgu ponad 250 km z obrotową anteną umieszczoną na topie przedniego masztu. Wykrywanie okrętów podwodnych zapewnia kompleks sonarowy, wykorzystujący m.in. niskoczęstotliwościowy pasywny sonar holowany SQR-250K.

Napęd jednostek typu Daegu jest typowy dla fregat bojowych i opiera się na silnikach diesla (cztery silniki MTU 12V 4000 M53B) oraz turbinie gazowej (Rolls-Royce MT30). Taki układ oznaczany jako CODLAG (combined diesel-electric and gas) redukuje hałas oraz pozwala na dużą dynamikę jeżeli chodzi o prędkość, która przekracza 30 w.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTurniej ATP Finals pokazał Hurkaczowi nowy wymiar tenisowego świata
Następny artykułBartłomiej Belniak: Do parku chodzę często, mam tam swoją inspiracyjną dziuplę [PODCAST]