A A+ A++

Polski Ład czeka jeszcze na podpis prezydenta i publikację w Dzienniku Ustaw, ale wiele osób prowadzących działalność gospodarczą zastanawia się już, jak ją w przyszłym roku opodatkować. Zmian będzie bowiem bardzo dużo i dotychczasowe kalkulacje się zdezaktualizują.

– Dla wielu przedsiębiorców, którzy teraz są na skali podatkowej, a zwłaszcza na liniowym PIT, korzystniejszy w przyszłym roku może okazać się ryczałt. Zostaną bowiem obniżone jego stawki, np. dla informatyków wyniesie tylko 12 proc. Korzystniejsze mogą być też zasady obliczania składki zdrowotnej – mówi Tomasz Piekielnik, doradca podatkowy, właściciel firmy doradczej PBC.

Jeszcze w tym roku

Przedsiębiorcy zainteresowani ryczałtem muszą jednak wiedzieć, że decydując się na taką formę rozliczeń ze skarbówką, nie odliczą już żadnych kosztów działalności. Podatek zapłacą od przychodu (a nie dochodu, jak na skali czy liniówce).

Czytaj więcej

“Polski Ład” PiS: ryczałt zyska na atrakcyjności

– Warto więc jeszcze w tym roku poszukać podatkowych kosztów i wykorzystać legalne możliwości zmniejszenia podatku. Czasami wystarczy po prostu przyspieszyć planowane inwestycje – tłumaczy Tomasz Piekielnik. – Najprościej jest z najtańszymi zakupami. Rzeczy do 10 tys. zł, np. komputer, telefon czy biurko, można bezpośrednio zaliczyć do kosztów PIT, bez konieczności ich amortyzacji.

Co z droższymi rzeczami? Musimy je zaliczyć do środków trwałych i amortyzować. Przepisy przewidują jednak możliwość dokonania jednorazowego odpisu przy nabyciu niektórych fabrycznie nowych środków trwałych do 100 tys. zł. A także jednorazową amortyzację niektórych rzeczy dla małych podatników (oraz firm rozpoczynających działalność). Tutaj limit wynosi 50 tys. euro rocznie.

Jakie zakupy można w ten sposób rozliczyć? Choćby system fotowoltaiczny do firmowego budynku. Fiskus się zgadza, że wydatek na nabycie i montaż instalacji można zaliczyć do kosztów za jednym zamachem, właśnie dokonując jednorazowej amortyzacji (interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPT2-1.4011.86. 2021.1.AP).

– Przedsiębiorca, któremu zależy na skumulowaniu kosztów do końca roku, może też zmienić zasady rozliczania rat leasingowych czy abonamentów za różne usługi elektroniczne. Oczywiście wymaga to porozumienia z drugą stroną umowy, która powinna zafakturować wyższe wydatki. Można też nadpłacić odsetki od firmowego kredytu, one także są podatkowym kosztem – podpowiada Tomasz Piekielnik.

Nieściągalne kwoty

Co jeszcze warto zrobić? Chociażby przejrzeć stare wierzytelności. Część z nich można pewnie umorzyć albo uznać za nieściągalne. To daje podstawę do rozliczenia kosztów. Przy mniejszych należnościach do wykazania nieściągalności wystarczy protokół, z którego wynika, że nie opłaca nam si … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŻołnierze WOT z Gliwic jadą na granicę z Białorusią
Następny artykułWIG20 piąty raz z rzędu w dół. Surowce i paliwa popsuły nastroje