Zatrzymać chwile na dłużej, uwiecznić, utrwalić, zatrzymać emocje i dzielić się nimi jeszcze przez długi czas. Nie, to nie jest opis reklamowy ani aparatu fotograficznego, ani sesji zdjęciowej dla noworodka. To rekomendacja dla każdego sprzedawcy, który właśnie razem z całym zespołem jest w prawdziwym ferworze walki przed zbliżającym się wielkimi krokami najgorętszym okresem w handlu – Czarnym Piątkiem, Mikołajem i Bożym Narodzeniem.
– Nasi klienci przyznają, że ponad połowa ich rocznej sprzedaży przypada właśnie na zbliżający się okres szczytu zakupowego – mówi Tomasz Wawrzynów, CEO w firmie Spartavity, która stworzyła autorską platformę lojalnościową Sparta Loyalty. – Zawsze tłumaczymy firmom, że oprócz czerpania realnych zysków w tym konkretnym czasie najważniejsze jest to, aby wywrzeć na nowych klientach dobre wrażenie, zatrzymać te emocje i korzystać z nich także w kolejnych miesiącach.
W tym roku więcej
W zeszłym roku w trakcie Black Friday Amerykanie wydali średnio po 311 dolarów. W Polsce ta kwota wyniosła 663 złote.
– W tym roku ludzie będą robili dużo więcej zakupów niż w czwartym kwartale roku ubiegłego – mówi Alexander Kubicki, dyrektor marketingu w Spartavity. – Ich niepewność związana z pandemią jest mniejsza, zaoszczędzili też ostatnio sporo pieniędzy, które wydadzą w sklepach na prezenty dla siebie i najbliższych.
Jak przyciągnąć do siebie gotowych na zakupy klientów i korzystać z ich zainteresowania ofertą także w kolejnych miesiącach? Pomoże w tym choćby program lub klub lojalnościowy. Te innowacyjne i dobrze przygotowane pozwalają przyznawać zniżki, projektować oferty specjalne, a także dawać uczestnikom premie w postaci natychmiastowych korzyści – nagród, udziału w specjalnych wydarzeniach i akcjach np. charytatywnych.
Lojalność na wagę złota
Rabaty i promocje faktycznie działają i pomagają wygrać walkę z konkurencją, a szybka dostawa i wygodne metody płatności sprzyjają finalizacji zakupu. Dobrze zaprojektowany, dopasowywany do konkretnych potrzeb firmy program lojalnościowy sprawi jednak, że nowy klient będzie kupować u nas częściej.
O jakich sposobach skutecznie budujących lojalność kupujących musisz pamiętać, wybierając system lojalnościowy?
Warto skupić się na trzech aspektach – kartach podarunkowych, komunikacji i aplikacji mobilnej, która pozwoli być zawsze blisko użytkownika.
- Karty podarunkowe są doskonałym uzupełnieniem oferty sklepu. Jeśli klient obawia się zakupu mogącego być nietrafionym prezentem, karta to najlepsza możliwa alternatywa. To także dobre wyjście, które w niejednej sytuacji pozwala na zatrzymanie gotówki w firmie. Może też stać się dobrą formą nagrody dla pracowników. Aby jednak wszystko dobrze zadziałało, trzeba skupić się także na aspektach technicznych (kwestie informatyczne, prawno-podatkowe i operacyjne), przeszkoleniu pracowników oraz przygotowaniu odpowiedniej komunikacji wprowadzenia kart. Planując taki projekt, warto też wziąć pod uwagę różne zabezpieczenia, np. przed nieuczciwymi pracownikami, którzy w przypadku odejścia mogą np. masowo aktywować karty, do których mieli ciągły dostęp.
- Aplikacja mobilna oraz sprzedaż online. Myśląc o skutecznych działaniach, nie można zapomnieć o zaproponowaniu klientom rozwiązań dla nich optymalnych – takich, z których będą mogli korzystać w dowolnym momencie i miejscu. Ważne więc, żeby system lojalnościowy miał wersję mobilną, dostępną dla użytkownika na jego własnym telefonie – unikniemy wtedy zgubionych kartek z pieczątkami i będziemy cały czas blisko klienta. W dobrej aplikacji mobilnej dostępne są moduły informacyjne, marketingowe oraz lojalnościowe, pozwalające na utrzymanie stałego kontaktu z użytkownikami i umożliwiające podnoszenie sprzedaży oferowanych usług dzięki licznym akcjom promocyjnym i lojalnościowym.
- Skuteczna komunikacja – klienci raczej sami się nie dowiedzą, że robisz promocję lub wprowadzasz nowe nagrody w programie lojalnościowym. Obowiązkiem każdego sprzedawcy jest więc skuteczne i spersonalizowane dotarcie z tą informacją do stałych kupujących przy pomocy kilku aktywnych kanałów, np. mailingów, smsów lub telefonów. Warto też przy okazji takich wydarzeń jak Black Friday „sprawdzić” całą bazę klientów – również tych, którzy ostatnio stali się mniej aktywni. Pomocne w planowaniu tego typu działań będą analizy, z których wyciągniesz przejrzyste informacje.
Badania przeprowadzone na platformie zakupowej Shoper udowadniają, że polscy sprzedawcy faktycznie coraz częściej interesują się nowoczesnym budowaniem relacji z klientami. Co piąty ankietowany sprzedawca wprowadził lub wprowadzi jeszcze w tym roku program lojalnościowy. Ta tendencja świadczy o tym, że właściciele sklepów odrobili lekcję z pandemii i wiedzą dziś, że budowanie relacji z klientem nie powinno opierać się na sporadycznym kuszeniu go zniżkami i promocjami. Taka „lojalność” jest krótkotrwała, a prawdziwą więź emocjonalną nawiązuje się, prowadząc dialog i zaspokajając potrzeby.
Źródło: Spartavity
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS