A A+ A++

No i stało się. Otrzymaliśmy w końcu wyniki wydajności procesorów Intel Alder Lake. Tym razem skupimy się na jednej jednostce, topowej – Core i9-12900K i porównamy, jak wypada na tle konkurencji. Czy Alder Lake ma szansę odebrać koronę króla wydajności? Sprawdź!

Dwunasta generacja Core wprowadza dużo zmian w architekturze. Otrzymujemy też po raz pierwszy socket LGA 1700 oraz wsparcie pamięci DDR5 i PCIe 5.0. Ostatnia technologia dotyczy jedynie podstawowych linii CPU (16), bo chipset oraz pozostałe 4 linie CPU są zgodne jedynie z PCIe 4.0. Intel postawił tym razem na rozwiązanie hybrydowe, dlatego ośmiu nowym rdzeniom (Golden Cove) towarzyszą kolejne osiem, tym razem energooszczędnych rdzeni (Gracemont). Oba rodzaje rdzeni mają współdzieloną pamięć L3 cache i dedykowane L2. Co ciekawe, Gracemont podzielone zostały na dwa klastry po cztery rdzenie, które współdzielą L2 cache. Budowa sprawa więc, że zalecanym systemem operacyjnym do współpracy jest Windows 11, który dzięki Thread Director zapewnia optymalne przydzielanie wątków do małych i dużych rdzeni. Warto też na sam koniec wspomnieć, że procesory Alder Lake wykonane zostały w procesie technologicznym 10 nm. Zastępuje więc archaiczne i właściwie kultowe już 14 nm. Swoją drogą proces ten otrzymał też swoją nazwę – Intel 7.

Bohaterem dzisiejszego testu jest oczywiście topowa jednostka Intel Core i9-12900K, która posiada aktywne GPU – UHD Graphics 770 (32 EU, 1550 MHz). Maksymalne taktowanie wynosi 5,2 GHz, co jest o 100 MHz wartością niższą niż w poprzedniku – Core i9-11900K. Do dyspozycji otrzymujemy 30 MB L3 cache oraz kontroler pamięci DDR5-4800 i DDR4-3200. TDP ustalone zostało na 125 W, ale warto do tej wartości podchodzić z odpowiednią dozą sceptycyzmu – zresztą jak zawsze (o tym nieco później).

Platforma testowa

Do testów Alder Lake wykorzystaliśmy platformę złożoną z płyty głównej MSI MEG Z690 Unify, 64 GB pamięci RAM DDR5-5200 CL38 (2x 32 GB, dual channel), karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti (wersja KFA2 SG 1-Click OC), dysku SSD Patriot Viper VPR100 512 GB, zasilacza SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W oraz chłodzenia procesora MSI MEG CoreLiquid S360.

Wszystkie testy wykonane zostały z użyciem dwóch systemów operacyjnych. Dla starszych podzespołów był to Windows 10 64-bit 21H1, a dla Alder Lake – Windows 11 64-bit. Dlaczego taka rozbieżność? Ze względu na to, że starszy OS (Windows 10) nie potrafi optymalnie wykorzystać hybrydowej architektury procesorów Alder Lake, a Windows 11 nadal ma problemy z wykorzystaniem pełnego potencjału starszych jednostek (głównie procesorów AMD Ryzen). Wykorzystane zostały też sterowniki graficzne GeForce Game Ready 496.13 oraz Fraps do mierzenia wydajności w grach. Nie pozostaje chyba nam nic innego, jak przedstawić zebrane wcześniej dane.

Intel Core i9-12900K – wydajność względem AMD Zen 3 i Rocket Lake

Poniżej znajdziecie kilka zrzutów ekranu, które prezentują wydajność zarówno w aplikacjach, jak i grach.

Aplikacje

Gry

Temperatury i pobór prądu

Podsumowanie

No i stało się. Nie ma wątpliwości, że koronę króla wydajności w aplikacjach małowątkowych oraz grach dzierży od dziś Intel Core i9-12900K. Ten znacząco wyprzedza poprzednich liderów, zarówno AMD Ryzen 7 5800X, jak i Ryzen 9 5950X, choć producent tego drugiego może spać spokojnie, jeśli na tapet weźmiemy typowe, wielowątkowe kombajny. W końcu konkurują ze sobą 16/32 (rdzenie/wątki) z 16/24 (rdzenie/wątki). Jednowątkowe aplikacje ukazują nam obiecany przyrost IPC – wydajność względem poprzednika (Core i9-11900K) wzrasta w Blenderze, Cinebench oraz w Viewport (3ds). Tak czy inaczej, otrzymujemy średnio 14% wzrost wydajności względem Core i9-11900K. W grach, najnowsze dzieło Intela – Core i9-12900K wysuwa się na prowadzenie jeszcze bardziej. Po uśrednieniu wyników ze wszystkich testowanych przez nas produkcji, przewaga nad poprzednikiem oraz Ryzenem 7 5800X to aż 20%, a nad Ryzenem 9 5950X – 17%. Problemem okazał się być Death Stranding, bo gra ta jest w stanie obciążyć 24 wątki na ponad 80% i wydaje się, że energooszczędne rdzenie najzwyczajniej w świecie nie nadają się do tych zastosowań. Nie wiemy czy w przyszłości pojawią się gry, które faktycznie korzystać będą z tylu wątków, ale jeśli tak się stanie, jesteśmy ciekawi jak w tych zastosowaniach wypadnie aktualnie debiutująca architektura Intela. Szklanej kuli nie mamy, dlatego pomijamy dziś ten temat.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoronawirus w Pogoni Szczecin. Trzy pozytywne wyniki testów
Następny artykułCzyste Powietrze zdrowe nawyki to zdrowy człowiek – konkurs plastyczny