A A+ A++

Zgodnie z obowiązującym prawem, prawo jazdy kategorii B upoważnia do prowadzenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 tony. Jest to wartość niezależna od sposobu zasilania samochodu. Na tym tracili właściciele aut w pełni elektrycznych. Zwiększona masa przez cięższy zestaw akumulatorów, wpływał m.in. na ładowność. Przykładem może być np. MAN TGE. W odmianie spalinowej (140 KM) jego ładowność wynosi 1553 kg. Dla wariantu elektrycznego (136 KM) jest to raptem 1098 kg. Podobnie jest z Opel Vivaro, choć tutaj różnica jest mniejsza. W odmianie z Dieslem pod maską (144 KM) jest to 1025 kg, a w przyjaznej środowisku (136 KM z akumulatorem 75 kWh) 917 kg.

Czytaj więcej

– Użytkownicy elektrycznych pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony, z reguły firmy z branży TSL, muszą iść na daleko idące ustępstwa w obszarze dostępnego zasięgu, chcąc zmieścić się w ramach dopuszczalnej masy całkowitej – powiedział Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA. Dodał również, że otrzymanie wyższych uprawnień niż kat. B prawa jazdy, to znaczne koszty. – Dlatego tak ważne jest przyjęcie najbardziej oczywistych rozwiązań, z których korzystają już inne europejskie państwa – wspomniał Wiśniewski. PSPA pod koniec czerwca wystosowało list otwarty, w którym apelowano o rozszerzenie uprawnień dla posiadaczy prawa jazdy kat. B i podniesienie dla pojazdów elektrycznych dmc do 4,25 tony. Pod listem podpisały się firmy wchodzące w skład Komitetu ds. logistyki i Transportu oraz inni członkowie Stowarzyszenia. W efekcie Komisja do Spraw Energii i Aktywów Państwowych oraz Komisja Infrastruktury, na współnym posiedzeniu przegłosowały poprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.

MAN eTGE

MAN eTGE

mat. prasowe

Zgodnie z tym w art. 6 ust. 3 pkt 4 dodany będzie zapis, iż prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym zasilanym paliw alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz nieprzekraczającej 4,25 tony, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych. Jako warunek pozwalający na jazdę takimi samochodami jest posiadanie prawa jazdy minimum 2 lata. – Cieszymy się, że parlamentarzyści pozytywnie odpowiedzieli na nasz apel. Nowe regulacje umożliwią szerokiej kategorii kierowców, legi … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowe chodniki i ścieżki rowerowe
Następny artykułNasze UTW zachęca – Spędź z nami czas emerytury!