1. własnej uchwały
2. przez sąd
1. Rozwiązanie się stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały
Rozwiązanie stowarzyszenia następuje w wyniku podjęcia odpowiedniej uchwały przez Walne Zebranie Członków (zebranie delegatów). Inny organ stowarzyszenia nie może podjąć takiej uchwały. Statuty stowarzyszeń przewidują zazwyczaj wymóg uzyskania kwalifikowanej większości głosów dla podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia.
Uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia powinna zawierać przede wszystkim datę rozwiązania stowarzyszenia, która to data, jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji. Walne zebranie członków może w przyjętej uchwale wyznaczyć likwidatora organizacji. W razie braku wskazania likwidatora w uchwale i w statucie stowarzyszenia, jego likwidatorami są członkowie zarządu. Jeżeli w statucie nie został wskazany cel, na który zostanie przekazany majątek zlikwidowanego stowarzyszenia, walne zebranie członków powinno podjąć stosowną uchwałę. Brak zapisów statutowych oraz uchwały walnego zebrania członków w tej kwestii powoduje, że o przeznaczeniu majątku orzeka sąd.
Walne Zebranie Członków musi podjąć uchwałę w sprawie likwidacji stowarzyszenia a także uchwałę o przeznaczeniu majątku oraz o powołaniu komisji likwidacyjnej.
Z zebrania na którym dokonano likwidacji stowarzyszenia niezbędne jest sporządzenie protokołu i listy obecności.
Do Sądu Rejonowego Gdańsk – Północ w Gdańsku, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego należy złożyć wniosek o rozpoczęcie likwidacji stowarzyszenia, który składa się z takich formularzy jak:
* KRS-Z61 – wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym – likwidacja, * KRS-ZK – zmiana – organy podmiotu, w tym wypadku chodzi o wykreślenie zarządu oraz jeśli jest organu kontroli wewnętrznej (np. komisji rewizyjnej, rady fundacji), * KRS-ZR – zgłoszenie likwidatora, zarządcy, przedstawiciela/reprezentanta upadłego.
Do wniosku dołączane są dokumenty potwierdzające zmianę, np.
* uchwała walnego zebrania członków o rozwiązaniu stowarzyszenia,
* uchwała o wyborze likwidatora/likwidatorów,
* protokół z walnego zebrania na którym podjęto decyzję o likwidacji,
* listę obecności.
Następnie likwidator musi podać do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego. Ogłoszenie może zostać zamieszczone w prasie lokalnej, na tablicy ogłoszeń urzędu itp.
Następnie należy sporządzić sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień bilansowy, którym jest dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Sprawozdanie finansowe jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej składa się z bilansu, rachunek wyników i informacji dodatkowej. Po zakończeniu likwidacji następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień zakończenia likwidacji oraz sporządza się sprawozdanie finansowe. – jeśli stowarzyszenie nie posiada majątku wystarczy informacja w Protokole z likwidacji i w uchwale.
Następnie Walne Zebranie musi zatwierdzić działania likwidatora.
Po zakończeniu procesu likwidacji stowarzyszenie lub fundacja składa wniosek o wykreślenie organizacji z KRS wypełniając formularz KRS-X2 oraz przesyłając takie dokumenty jak:
*protokół z postępowania likwidacyjnego,
*kserokopię ogłoszenia informującego o prowadzonej likwidacji,
*sprawozdanie finansowe na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji,
*protokół z zebrania zatwierdzającego likwidację wraz z listą obecności,
*uchwałę o zatwierdzeniu działań likwidatora.
2. Rozwiązanie się stowarzyszenia przez sąd.
Prawo o stowarzyszeniach przewiduje możliwość rozwiązania stowarzyszenia przez sąd na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora w razie, gdy: liczba członków stowarzyszenia zmniejszyła się poniżej liczby członków wymaganej do jego założenia lub stowarzyszenie nie ma przewidzianych w statucie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż rok, wówczas sąd obligatoryjnie rozwiązuje stowarzyszenie działalność stowarzyszenia wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu, a nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem, wówczas sąd może rozwiązać stowarzyszenie.
Likwidacja to proces zmierzający do całkowitego zakończenia działalności stowarzyszenia, rozdysponowania ich majątku oraz wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku klubów sportowych nie prowadzących działalności gospodarczej z Ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu). Stowarzyszenie w likwidacji nie może kontynuować dotychczasowej działalności i prowadzić działalności określonej w statucie.
Likwidacji stowarzyszenia poświęcony jest rozdział 5 ustawy Prawo o stowarzyszeniach. W art. 36-39 zawarto regulacje związane z zasadami przeprowadzania likwidacji oraz określono obowiązki likwidatora.
Więcej informacji pod nuemrem tel: 52-396-65-33.
Druki KRS dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/formularze-wnioskow-o-wpis-do-krajowego-rejestru-sadowego
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS