“Biblioteka przyszłości = kreatywni bibliotekarze” – pod taką nazwą Krośnieńska Biblioteka Publiczna realizowała w okresie kwiecień-wrzesień 2021 r. projekt z udziałem bibliotekarzy z bibliotek publicznych z Krosna i powiatu krośnieńskiego.
Zadanie – realizowane z programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Partnerstwo dla książki” – miało na celu podnoszenie kompetencji bibliotekarzy, a w efekcie rozszerzenie oferty bibliotek z wykorzystaniem nowych narzędzi i podjęcie skutecznych działań promujących oferowane usługi.
W efekcie pracownicy bibliotek mogli wziąć udział w cyklu bezpłatnych szkoleń oraz wyjeździe studyjnym do czterech podkarpackich bibliotek.
Szkolenia/warsztaty odbywały się zarówno w trybie online, jak i stacjonarnie w siedzibie Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej.
O tym jak wykorzystywać bezpłatne narzędzia graficzne w codziennej pracy bibliotekarze mogli się dowiedzieć na warsztatach pn.: „Bibliotekarz (nie)grafik – narzędzia online do tworzenia materiałów graficznych w bibliotece” prowadzonych przez Gabrielę Kwartę w dn. 20 kwietnia br. Dobieranie wymiarów grafik, usuwanie tła, wyszukiwanie i pobieranie z sieci fotografii, ikon, grafik dostępnych na licencji Creative Commons, edycja zdjęć na poziomie amatorskim i profesjonalnym, ożywianie zdjęć… to tylko niektóre z możliwości, które poznali bibliotekarze dzięki bezpłatnym narzędziom zaprezentowanym na szkoleniu jak: Canva, Unsplash, Pexels, Getemoji, MyHeritage.
O tym czy podcast w bibliotece to dobry pomysł, mogli przekonać się uczestnicy kolejnego webinarium w dniu 13 maja br.: „Podcast – jak to się robi w Internecie?”, które prowadziła Natalia Kościńska, autorka podcastu „SłowiańsKości”.
Podczas szkolenia jego uczestnicy mieli okazję nie tylko przyjrzeć się najpopularniejszym polskim podcastom, ale i zauważyć różne konwencje w jakich są one utrzymane, a także stworzyć „bazę” tematów do wykorzystania w bibliotecznym podcaście. Polecanie nowości wydawniczych i recenzowanie książek, historie z życia biblioteki, rozmowy z ludźmi literatury, czytelnikami a nawet słuchowiska – możliwości, jakie otwierają się przed chcącymi nagrywać podcasty w bibliotece, są ograniczone jedynie kreatywnością bibliotekarzy.
„Biblioteka w zmieniających się mediach społecznościowych” – to nazwa kolejnego webinarium, które odbyło się 27 maja br. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok i Pinterest – to główne portale społecznościowe, o których wadach i zaletach oraz możliwościach w promowaniu działalności biblioteki usłyszeli uczestnicy szkolenia.
A odpowiedzi na pytanie: jak zainteresować młodych ludzi regionalną historią i tradycją? bibliotekarze szukali na kolejnym szkoleniu 10 czerwca br. (już w trybie stacjonarnym) pn.: „Edukacja regionalna w bibliotece”, które prowadziła Katarzyna Kamler.
Tworzenie map okolic, gry terenowe, wystawy pamiątek rodzinnych to tylko niektóre z propozycji działań, jakie mogą podjąć biblioteki, żeby zainteresować swoich młodych czytelników historią lokalną. Oprócz zaprezentowanych przez K. Kamler przykładów udanych akcji łączących zabawę z edukacją regionalną (m.in. mobilna gra miejska „Domki fińskie” w Warszawie, opracowana przez młodzież szkolną wystawa „Nasza Moszczanka ma już 100 lat”) bibliotekarze biorący udział w szkoleniu wymienili również swoje doświadczenia w organizacji projektów i imprez promujących dziedzictwo lokalne.
Natomiast jak rozwijać kreatywność u dzieci i młodzieży, korzystając z inspirujących książek, bibliotekarze mogli się przekonać 3 września br. na szkoleniu, które prowadziła dr Wanda Matras-Mastalerz. Wiedza i doświadczenie, którymi podzieliła się trenerka niewątpliwie pozwolą bibliotekarzom prowadzącym zajęcia z dziećmi i młodzieżą na wzbogacenie oferty zajęć kierowanej do tych grup użytkowników. Kilkadziesiąt książek zaprezentowanych podczas szkolenia, dostosowanych do różnych okresów rozwoju młodego człowieka, to nieocenione źródło informacji o możliwościach rozwijania kreatywności, przedsiębiorczości i innowacyjności u dzieci i młodzieży.
Bardzo atrakcyjne dla bibliotekarzy było szkolenie pn. „Lego storytelling w bibliotece” w dniu 30 września br., które prowadził Sławomir Waśniewski, twórca Akademii Kreatywnej Edukacji w Łodzi.
– „Storytelling może opierać się na tworzeniu opowieści lub epizodów spontanicznie, bądź też opierać się na budowaniu historii w sposób zaplanowany i prowadzony według ustalonego schematu lub zbioru reguł” – mówił prowadzący.
A jak się to robi w praktyce z klockami? Odpowiedzią były liczne przykłady i ćwiczenia pokazujące jak przy użyciu kilku klocków i prostych, tanich materiałów, które mogą się wydawać odpadem, można budować ciekawe konstrukcje, a do nich tworzyć niesamowite, ciekawe historie, które dla dziecka mogą stać się inspirującą przygodą.
W ramach projektu krośnieńska biblioteka zakupiła kilka zestawów klocków Lego, które już są wykorzystywane na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w bibliotece.
Niezwykle inspirujące dla bibliotekarzy są realizowane wyjazdy szkoleniowe do innych bibliotek. W tym roku na mapie wizyty studyjnej 24 sierpnia br. znalazły się cztery miasta: Dębica, Kolbuszowa, Mielec, Stalowa Wola; a właściwie biblioteki publiczne w tych miastach.
Nowe wyremontowane budynki, wyposażenie i innowacyjne rozwiązania służące czytelnikom – to te elementy, które najbardziej zwracały uwagę.
Spotkania z bibliotekarzami podczas wyjazdu były również okazją do wymiany doświadczeń, rozmów, a przede wszystkim inspiracją do podejmowania nowych działań w bibliotekach regionu krośnieńskiego.
Źródło: Krośnieńska Biblioteka Publiczna
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS