A A+ A++

Dzięki zaangażowaniu Tomasza Cebelińskiego Wicestarosty Powiatu Grajewskiego w sprawę infrastruktury kolei dużych prędkości, mamy odpowiedzi z PKP PLK S.A. na wiele pytań dotyczących planów budowy wiaduktu drogowego w Grajewie. Warto poświęcić chwilę, żeby się z tym zapoznać.

Pytanie: Czy pociąg tzw. „szybkiej kolei” będzie zatrzymywał się w Grajewie?

Odpowiedź: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury nie posiada wiedzy na temat planowanych postojów w Grajewie pociągów „szybkiej kolei”. Właściwą jednostką do odpowiedzi na pytanie jest PKP Intercity S.A.

Pytanie: Na jakim etapie jest projekt wiaduktu drogowego w ciągu drogi DK61, obejmujący skrzyżowanie linii kolejowej z drogą krajową?

Odpowiedź: Obecnie trwają prace nad projektem budowlanym wiaduktu drogowego zlokalizowanego w ciągu drogi krajowej nr 61, nad linią kolejową km proj. Ik 38 81+101 oraz przejścia pod torami w km proj. Ik 38 81+070. Rozwiązania projektowe są opiniowane i uzgadniane z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku oraz Konserwatorem Zabytków, który nie zgadza się na jego budowę. Jednocześnie w związku z tym Spółka rozpoczęła analizy możliwości budowy wiaduktu kolejowego.

Pytanie: Czy posiadacie Państwo symulacje ruchu towarowego (CARGO) i ruchu osobowego trasy Raił Baltica odcinek Białystok – Ełk po pełnym uruchomieniu całej linii (do granicy państwa)? Proszę o prezentację ewentualnych danych.

Odpowiedź: Poniżej przedstawiamy posiadane prognozy.

– Liczba pociągów towarowych na dobę na trasie Grajewo – Ełk (rok – ilość):
* 2020 – 4,16
* 2024 – 4,48
* 2029 – 5,58
* 2034 – 7,20
* 2039 – 9,68
* 2044 – 13,55
* 2049 – 19,71

– Liczba pociągów osobowych na dobę na trasie Grajewo – Ełk (rok – ilość):
* 2020 – 12
* 2024 – 23
* 2029 – 25
* 2034 – 26
* 2039 – 26
* 2044 – 27
* 2049 – 27

Pytanie: Czy na ^odcinku przebiegu linii E75 przez strefę mieszkaniową Grajewa projekt zawiera zabezpieczenia akustyczne? Jakiego rodzaju i jak rozlokowane?

Odpowiedź: Przeprowadzona analiza akustyczna dla planowanej inwestycji wykazała przekroczenia dopuszczalnego hałasu w związku z czym w miejscach przekroczeń zaprojektowano zabezpieczenia akustyczne. W obrębie strefy mieszkaniowej Grajewa zaprojektowano ekrany akustyczne pochłaniające i przezierne o wysokości od 2 do 7 m.

Pytanie: Czy zostanie zachowana pełna funkcjonalność przejazdu drogowego na skrzyżowaniu linii E75 z ulicą Cmentarną w Grajewie?

Odpowiedź: Przejazd drogowo-kolejowy w km istn. 80.405 zachowa funkcjonalność. Ze względu na korektę sytuacyjno-wysokościową układu torowego linii nr 38 zakłada się korektę sytuacyjno-wysokościową układu drogowego.

Pytanie: W jakim zakresie nastąpi ingerencja w budynki i lokale usytuowane na działce położonej w Grajewie nr: 2527/12?

Odpowiedź: Przewiduje się rozbiórkę budynku biurowego oraz altany położonej w północno-zachodnim narożniku działki. Nie przewiduje się ingerencji w budynek magazynowy.

Pytanie: Czy projekt budowy wiaduktu drogowego zakłada wyburzenia budynków mieszkalnych i użytkowych w ciągu drogi DK61?

Odpowiedź: Tak, wstępny projekt przewiduje rozbiórki obiektów mieszkalnych oraz usługowych położonych wzdłuż ul. Piłsudskiego.

Pytanie: W jakim zakresie prowadzone są konsultacje z mieszkańcami budynków, które podlegałyby ewentualnym wyburzeniom?

Odpowiedź: Konsultacje z mieszkańcami prowadzone będą po wyrażeniu zgody na ewentualną inwestycję ze strony Konserwatora Zabytków.

Pytanie: Proszę o przesłanie kopii aktualnych decyzji środowiskowych dla odcinka E75 Białystok – Ełk.

Odpowiedź: Aktualnie trwa postępowania administracyjne mające na celu wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Białystok – Ełk.

Pytanie: Czy kładka piesza zlokalizowana między ul. Wojska Polskiego, a ulicą Szkolną zostanie zachowana?

Odpowiedź: W ramach realizowanego zadania nie przewiduje się prac projektowych w obrębie kładki dla pieszych w km 81, 665 linii kolejowej nr 38 (obiekt jest poza zakresem projektu).

Pytanie:
Jakie alternatywne rozwiązania przewiduje PKP PLK S.A. w przypadku braku uzgodnień z Konserwatorem zabytków w zakresie wiaduktu drogowego (np. zmiana przebiegu trasy)?

Odpowiedź: PKP PLK S.A. nie przewiduje zmiany przebiegu trasy w przypadku braku uzgodnienia Konserwatora zabytków w zakresie wiaduktu drogowego. Rozważane są dwa warianty: wiadukt kolejowy lub pozostawienie skrzyżowania w poziomie szyn. PKP PLK S.A. jest daleka od rozważania likwidacji przejazdu, który jest ważny dla istniejącego ciągu komunikacyjnego.

Pytanie: Proszę o pełne kalendarium spotkań, konsultacji, rozmów dotyczących inwestycji Raił Baltica przeprowadzonych (do teraz.) na terenie powiatu grajewskiego i miasta Grajewo?

Odpowiedź: PKP PLK S.A. przedstawia poniżej kalendarium rozmów i spotkań na terenie powiatu grajewskiego i miasta Grajewo:

• Kwiecień 2018 r. – Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się z zapytaniem dotyczącym możliwości budowy skrzyżowania dwupoziomowego w ciągu linii kolejowej nr 38 i drogi krajowej nr 61. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowała o nieujęciu budowy skrzyżowania bezkolizyjnego w Grajewie w związku z ograniczonymi możliwościami finansowania ww. projektu ze środków instrumentu „Łącząc Europę”.

• Październik 2018 r. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowała o rozpatrywaniu możliwości budowy wiaduktu kolejowego w Grajewie oraz przesłano rysunek koncepcyjny wiaduktu kolejowego oraz propozycję podziału kosztów inwestycji do Urzędu Miasta Grajewo.

• Listopad 2018 r. – Urząd Miasta Grajewo odrzucił propozycję podziału kosztów.

• Styczeń 2019 r. – spotkanie przedstawicieli PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny, GDDKiA Oddziału w Białymstoku oraz Urzędu Miasta Grajewo. Ustalono, iż w sprawie budowy skrzyżowania bezkolizyjnego zostanie podpisany list intencyjny. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przesłała projekt listu intencyjnego do Burmistrza Miasta Grajewo oraz GDDKiA Odział w Białymstoku.

• Luty 2019 – GDDKiA odmówiła podpisania listu intencyjnego i zasugerowała pilne rozwiązanie problemu na szczeblu Ministerialnym.

• Sierpień 2019 r. – Urząd Miasta Grajewo poinformował, iż Miasto Grajewo i Jego jednostki organizacyjne będą uzgadniać pozytywnie rozwiązania projektowe dotyczące projektu skrzyżowania. Na spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury ustalono wykonanie w Grajewie wiaduktu drogowego.

• Styczeń 2020 r. – dokumentacja projektowa pismem z dnia 14.01.2020 r. przesłał do Urzędu Miasta Grajewo wstępne rozwiązanie wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 38 w Grajewie w ciągu drogi krajowej nr 61.

• Luty 2020 r. – Oddział GDDKiA w Białymstoku i Urząd Miasta Grajewo poinformowali, iż nie akceptuje przestawionych rozwiązań wiaduktu drogowego

• Kwiecień 2020 r. – odbyła się wideokonferencja przedstawicieli PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji, przedstawicieli GDDKiA Oddziału w Białymstoku oraz przedstawicieli Wykonawcy dokumentacji projektowej MGGP S.A.. Podczas spotkania omówiono uwagi i warunki GDDKiA przy uwzględnieniu istniejących uwarunkowań.

• Lipiec 2020 r. – w Urzędzie Miasta Grajewo odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny, przedstawicieli GDDKiA Oddziału w Białymstoku, przedstawicieli Urzędu Miasta Grajewo, przedstawicieli Starostwa Powiatowego oraz przedstawicieli Wykonawcy MGGP S.A. Podczas spotkania omówiono zaprojektowane rozwiązania – wskazane zostały wady i problemy konieczne do rozwiązania. PKP PLK S.A. zaakcentowała problem rozbiórki budynków i bardzo prawdopodobne protesty społeczne tym spowodowane, a także zwróciła uwagę ‘ na konieczność przebudowy tarczy skrzyżowań ulicy Piłsudskiego i ulicy Ełckiej przy spełnieniu nałożonych warunków (podniesiono kwestię partycypacji GDDKiA w kosztach przebudowy tarczy skrzyżowań). GDDKiA Oddział w Białymstoku stwierdziła, że proponowane rozwiązania są niefunkcjonalne oraz niewystarczające.

• Od lipca 2020 r. – robocze spotkania z GDDKiA w sprawie kwestii technicznych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGas Station Simulator 27.09.2021 +24 Trainer PC
Następny artykułPark rozrywki Mandoria Miasto Przygód