Zapis do PPK – czy jest uzależniony od obywatelstwa? Czy pracodawca zatrudniający cudzoziemca musi zapisać go do Pracowniczych Planów Kapitałowych?
Przy zapisywaniu do PPK obywatelstwo nie ma znaczenia
Jeśli podmiot zatrudniający cudzoziemca prowadzi PPK, a cudzoziemiec spełnia warunki uczestnictwa w PPK, to obowiązkiem tego podmiotu jest zapisanie go do PPK, chyba że cudzoziemiec wcześniej zrezygnuje z oszczędzania w tym programie.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to powszechny system oszczędzania, skierowany do osób aktywnych zawodowo i podlegających w Polsce obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Dotyczy on zarówno osób na etacie, jak i pracujących np. na zleceniu. W PPK obowiązuje zasada równego traktowania pracowników – niezależnie od narodowości, czy obywatelstwa. Każdy obcokrajowiec, spełniający warunki uczestnictwa w PPK, jest uprawniony do oszczędzania w tym programie.
Warunki uczestnictwa w PPK
Warunki, jakie musi spełnić cudzoziemiec, aby zostać zapisanym do PPK, nie różnią się od tych, które spełnić musi obywatel polski, który chce oszczędzać w tym programie. Oznacza to, że musi on być przede wszystkim osobą zatrudnioną w rozumieniu ustawy o PPK. Zgodnie z definicją, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK, przez osoby zatrudnione należy rozumieć osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z niżej wymienionych tytułów w Polsce, w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli:
- pracowników w rozumieniu kodeksu pracy – wyjątkiem są pracownicy przebywający na urlopach górniczych i urlopach dla pracowników zakładu przeróbki mechanicznej węgla oraz młodociani,
- osoby fizyczne wykonujące pracę nakładczą, które ukończyły 18. rok życia,
- członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych lub spółdzielni kółek rolniczych,
- osoby fizyczne, które ukończyły 18. rok życia, wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z art. 750 kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
- członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tych funkcji,
- osoby wskazane powyżej (z wyjątkiem członków rad nadzorczych) przebywające na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
Aby pracodawca mógł zapisać cudzoziemca do PPK, powinien on mieć też wymagany 3-miesięczny (90-dniowy) staż pracy u tego pracodawcy. Pracodawca zawiera bowiem umowę o prowadzenie PPK dopiero po upływie trzeciego miesiąca zatrudnienia danej osoby u tego pracodawcy, jednak nie późnej niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął okres 3 miesięcy zatrudnienia. Do okresu zatrudnienia wlicza się wszystkie okresy z poprzednich 12 miesięcy, które miały miejsce w tym podmiocie, a także okresy zatrudnienia w innych podmiotach, jeżeli z mocy odrębnych przepisów obecny pracodawca jest ich następcą prawnym.
Uczestnicy PPK innej narodowości niż polska:
dane z Ewidencji PPK, czerwiec 2021 r. |
Automatycznie albo na wniosek
Należy pamiętać też, że w PPK obowiązuje tzw. automatyczny zapis. Jeśli osoba zatrudniona nie złoży deklaracji o niedokonywaniu wpłat do PPK, powinna zostać zapisana do programu automatycznie. Autozapis dotyczy jednak tylko osób między 18. a 55. rokiem życia. Osoby te, aby stać się uczestnikami PPK i zacząć oszczędzać, nie muszą podejmować żadnych działań. Pracownicy, którzy ukończyli 55 lat, ale nie ukończyli 70 lat, aby przystąpić do PPK, powinni złożyć pracodawcy wniosek o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK, czyli zapisanie ich do PPK.
Pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o możliwości złożenia takiego wniosku. Aby ułatwić cudzoziemcom zapisanie się do PPK, wzór takiego wniosku – w trzech wersjach językowych (polskim, angielskim i ukraińskim) – dostępny jest na stronie www.mojeppk.pl, w zakładce „Pliki do pobrania” (https://www.mojeppk.pl/pliki-do-pobrania.html.) Wystarczy go wydrukować, wypełnić, podpisać i złożyć pracodawcy.
PPK u pracodawcy zagranicznego
Utworzenie PPK jest obowiązkiem podmiotu zatrudniającego. Nawet jeśli nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Jeśli pracodawca taki zatrudnia w Polsce osoby uprawnione do uczestnictwa w PPK, to ma obowiązek zapewnić im możliwość oszczędzania w PPK, czyli utworzyć i prowadzić PPK dla pracujących u niego osób zatrudnionych. Może to robić sam albo scedować swoje obowiązki wynikające z ustawy o PPK na zatrudnione osoby. Osoby takie będą wypełniać te obowiązki w imieniu pracodawcy w okresie ich zatrudnienia w tym podmiocie zatrudniającym. To oznacza, że – jeśli tak zostanie uzgodnione pomiędzy zagranicznym pracodawcą a jego pracownikiem – to pracownik zawrze umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK, a także będzie dokonywał wpłat na swój rachunek PPK.
Należy pamiętać, że umowa pomiędzy zagranicznym pracodawcą i jego pracownikiem, wskazująca na przejęcie obowiązków dotyczących PPK przez pracownika, a także określająca zakres tych obowiązków, powinna zostać zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności (art. 5 ustawy o PPK).
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS