Na podstawie prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika elektromobilności”, na koniec sierpnia 2021 r. łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV) wyniosła 29 820 sztuk. Od stycznia do sierpnia 2021 r. zarejestrowano 11 084 pojazdy tego typu. W odniesieniu do analogicznego okresu 2020 r. oznacza to wzrost o 130 proc. r/r. Na rynku pojazdów z napędami alternatywnymi dominują samochody hybrydowe. W ostatnim czasie to jednak rynek nowych modeli typu plug-in rośnie najszybciej – w I połowie roku ponad trzykrotnie względem analogicznego okresu 2020 r. Rynek samochodów w pełni elektrycznych jest o połowę mniejszy, jednak w okresie od stycznia do czerwca tego roku również ich liczba wzrosła o imponujące 119 proc. r/r. Udział pojazdów w pełni elektrycznych i hybryd plug-in w całkowitej liczbie nowych rejestracji samochodów osobowych zbliżył się w omawianym okresie do 3 proc.
Zdaniem przedstawicieli kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi biorących udział w globalnym badaniu KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey 2020” samochody o napędzie elektrycznym akumulatorowym stanowią kluczowy trend w branży do 2030 r. Zdaniem respondentów do tego czasu większość pojazdów, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje napędów, nie będzie już napędzana przez silniki spalinowe. – Zgodnie z prognozami udział samochodów w pełni elektrycznych w rynku wyniesie 27 proc. w 2030 r., aby zwiększyć się nawet do 29 proc. do roku 2040 – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.
Fleet managerowie w Polsce coraz częściej decydują się na inwestycję w samochody z napędem elektrycznym. To m.in. efekt coraz bardziej atrakcyjnej oferty rynkowej, która obecnie liczby już ponad 150 modeli BEV i PHEV. Magnesem są także kwestie związane z rozliczaniem samochodów użytkowanych w ramach działalności gospodarczej. Na podstawie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nabywcy samochodów elektrycznych na użytek firmowy mogą liczyć na szereg korzyści. – Po pierwsze, nabywca jest zwolniony z akcyzy, jeśli tego typu pojazd jest sprowadzany z zagranicy. Obejmuje to także leasing. Oprócz tego dla samochodów napędzanych energią elektryczną obowiązuje większy limit odpisu z tytułu zużycia. Jeśli auto elektryczne użytkowane w działalności gospodarczej pozostaje pojazdem prywatnym, tj. nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych, to nie ma obowiązku prowadzenia kilometrówki. Obejmuje to także wypożyczanie i wynajem długoterminowy dla firm – tłumaczy radca prawna Małgorzata Miller z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego.
Nabywcy BEV w Polsce mogą liczyć również na wsparcie finansowe ze środków publicznych. W ramach uruchomionego w lipcu programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) „Mój elektryk”, maksymalna kwota dotacji dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy decydują się na zakup całkowicie elektrycznego samochodu osobowego kategorii M1, wynosi 18,75 tys. zł. Z wyższego dofinansowania – w maksymalnej wysokości 27 tys. zł – mogą skorzystać posiadacze tzw. Karty Dużej Rodziny. Graniczna cena pojazdu, który może zostać objęty wsparciem, to 225 tys. zł, jednak w przypadku osób posiadających ww. kartę, limit został zniesiony całkowicie. Wg zapowiedzi NFOŚiGW do końca września zostanie uruchomiony kolejny nabór dedykowany m.in. przedsiębiorcom. Będą oni mogli liczyć na dofinansowanie uzależnione od kategorii pojazdu oraz średniorocznego przebiegu. Wysokość dotacji przy nabyciu samochodów elektrycznych kategorii M1 wyniesie do 27 tys. zł w przypadku deklarowanego średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km (mniejszy przebieg umożliwi otrzymanie dofinansowania na poziomie 18,75 tys. zł). Maksymalna cena nabycia wyniesie 225 tys. zł. Natomiast w przypadku nabycia elektrycznych samochodów kategorii N1 (dostawcze), M2 oraz M3 dopłaty wyniosą do 70 tys. zł (do 30 proc. kosztów kwalifikowanych) przy zadeklarowanym przebiegu powyżej 20 tys. km (przy przebiegu niższym – do 50 tys. zł i do 20 proc. kosztów kwalifikowanych).
Jak wynika z zainicjowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych badania „ELAB Miasto Czystego Transportu” – największego projektu pilotażowego sektora elektromobilności w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), całkowity koszt posiadania (TCO) pojazdu elektrycznego (uwzględniającego zakup z dopłatą), może wyrównać się z TCO porównywalnego samochodu z napędem konwencjonalnym jeszcze przed upływem roku od rozpoczęcia ich eksploatacji. Oznacza to, że po tym czasie inwestycja w model zeroemisyjny okazuje się bardziej opłacalna pod względem ekonomicznym.
Samochody elektryczne wciąż pozostają droższe od spalinowych odpowiedników – średnio o ok. 70 proc., jak wynika z wyliczeń firmy Carsmile. Ten stan rzeczy systematycznie ulega zmianie. Według analityków Bloo … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS