Ułatwienie dla pieszych i rowerzystów czy pułapka dla zmotoryzowanych? Kierowców poruszających się w sobotę po ulicy Głowackiego w Kielcach mogło czekać niemałe zaskoczenie. Zmotoryzowani musieli niemalże slalomem kluczyć pomiędzy straganami i elementami małej architektury.
To efekt testowanego przez władze Kielc, nowego rozwiązania komunikacyjnego dla śródmieścia, jakim są woonerfy, czyli strefy ograniczonego ruchu kołowego.
Zmiana organizacji ruchu przy ulicy Głowackiego miała zademonstrować mieszkańcom w praktyce zastosowanie takiego rozwiązania.
Jak informuje, zastępca prezydenta, Bożena Szczypiór, do przeniesienia woonerfów na grunt kielecki władze miasta przekonała wizyta studyjna w Łodzi, gdzie tego typu rozwiązania zdają egzamin na terenie śródmieścia. Jak przekonuje, taka organizacja ruchu pozwala na zaspokojenie potrzeb zarówno pieszych, rowerzystów jak i zmotoryzowanych.
– Symulacja na ulicy Głowackiego ma zademonstrować mieszkańcom jak takie rozwiązanie wygląda w praktyce. Chcemy pokazać, że przestrzeń publiczną w zakresie ulic w śródmieściu możemy zupełnie inaczej i atrakcyjniej zagospodarować. Chcemy zapytać i poznać opinię mieszkańców, czy akceptują ten pomysł i które ich zdaniem ulice mogą być zaaranżowane w ten właśnie sposób. W tym celu zainicjowaliśmy konsultacje społeczne w tej sprawie – dodaje.
18.09.2021. Kielce. Konferencja w sprawie strefy ograniczonego ruchu kołowego. Na zdjęciu (od lewej): Bożena Szczypiór – zastępca prezydenta Kielc, Agata Wojda – zastępca prezydenta KielcFot. Michał Kita / Radio Kielce
Zdaniem Agaty Wojdy, drugiego zastępcy prezydenta, woonerf jest miejscem kompromisu pomiędzy wszystkimi użytkownikami dróg. Jak zaznacza, o tym, czy tego typu rozwiązanie zostanie zastosowane w Kielcach, mają zadecydować mieszkańcy, między innymi dzięki ankiecie na portalu ideakielce.eu
– W tej ankiecie proponujemy mieszkańcom kilka ulic, które mogą zostać zamienione na woonerfy w najbliższym czasie. Zachęcamy także do tego, aby mieszkańcy sami wskazali preferowane przez siebie lokalizacje. Konsekwencją tego badania i wyników ankiety ma być opracowanie koncepcji zagospodarowania ulic, wskazanych przez mieszkańców. W następnych latach chcielibyśmy w praktyce je zrealizować – zaznacza.
Władze miasta nie wykluczają, że jeszcze w tym roku tymczasowe woonerfy zostaną zorganizowane na kolejnych ulicach w śródmieściu. Dokładny koszt jednorazowej zmiany organizacji ruchu przy ulicy Głowackiego władze miasta mają przedstawić w poniedziałek.
Na stronie ideakielce.eu mieszkańcy do 18 października będą mogli wyrazić swoją opinie na temat woonerfów. Wśród zaproponowanych lokalizacji gdzie tego typu organizacja ruchu mogłaby obowiązywać miasto wskazuje m.in. ulicę Dużą, Małą, Bodzentyńską, Piotrkowską, Leonarda, Słowackiego czy Orlą.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS