Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym jest wyzwaniem globalnym, które nie uznaje granic państwowych. Żabka jest tego świadoma. Dla tej największej sieci sklepów convenience w Polsce odpowiedzialność za środowisko stanowi kluczowy element podejmowanych działań strategicznych. Zielona planeta to obok zrównoważonego stylu życia, pozytywnego wpływu na otoczenie i odpowiedzialnej organizacji jeden z filarów kompleksowej strategii odpowiedzialności, którą Żabka ogłosiła wczesnym latem br. i której ambitne cele obecnie już realizuje.
Żabka jest zielona z natury, a jej działania na rzecz planety są odpowiedzią na wyzwania związane z ochroną klimatu oraz promowaniem i rozwijaniem gospodarki obiegu zamkniętego. Ambicją Żabki jako lidera na rynku handlu jest dawanie przykładu innym, dlatego firma aktywnie pracuje nad zmniejszeniem swojego negatywnego oddziaływania na środowisko, w szczególności nad minimalizacją swojego śladu środowiskowego w całym łańcuchu wartości, tak aby chronić planetę.
W kierunku neutralności klimatycznej
W zgodzie z założeniami porozumień paryskich Żabka będzie dążyć do ograniczenia globalnego wzrostu temperatury do poniżej 1,5 stopnia Celsjusza. Celem jest osiągnięcie do 2025 r. neutralności klimatycznej w ramach operacji własnych, wynikających ze spalania paliwa w centrach logistycznych, związanych z flotą i czynnikami chłodniczymi oraz w zakresie pośrednich emisji wynikających z konsumpcji energii elektrycznej poprzez centra logistyczne i centralę firmy. Do 2023 r. sieć chce też zmniejszyć o 5 proc. intensywność zużycia energii elektrycznej na każdy milion złotych przychodu oraz doprowadzić do tego, że wszystkie jej biura oraz centra logistyczne zasilane będą energią z odnawialnych źródeł. Ponadto Żabka jako pierwsza sieć spożywcza (handel detaliczny artykułami spożywczymi i podstawowymi) w Europie Środkowo-Wschodniej przystąpiła do inicjatywy Science Based Targets.
Sieć ma już pierwsze sukcesy w dążeniu do zeroemisyjności. W 2020 r. przeniosła swoją siedzibę do jednego z najbardziej ekologicznych budynków w Polsce, którego niski wpływ na środowisko potwierdza certyfikat LEED Platinium. Siedziba Żabki, podobnie jak trzy centra logistyczne sieci, jest zasilana w 100 proc. zieloną energią. Dzięki optymalizacji i innowacjom firma zaoszczędziła w 2020 r. 22,1 tys. MWh i odnotowała 7-proc. spadek intensywności emisji gazów cieplarnianych (zakres 1, 2 i 3 w przeliczeniu na przychody ze sprzedaży).
Z kolei ogromną szansą na redukcję śladu węglowego stał się dla Żabki zakończony w 2020 r. remodeling sklepów – jeden z największych tego typu projektów w Europie. Dla klientów efektem remodelingu są nowoczesne i wygodne wnętrza oraz nowy, „uśmiechnięty” logotyp. Dla franczyzobiorców remodeling to wygodniejszy sposób prowadzenia biznesu. Dla planety zaś – remodeling to ogromna zmiana, bo Żabka wykorzystała go do istotnej redukcji zużycia zasobów naturalnych i energii elektrycznej.
Dzięki wymianie oświetlenia na żarówki typu LED, montażowi czujników ruchu sterujących oświetleniem czy zastosowaniu ekologicznych czynników chłodniczych osiągnięto oszczędność emisji CO2 na poziomie 120 tys. ton ekwiwalentu CO2. To tyle, ile pochłaniają drzewa w Wielkopolskim Parku Narodowym przez cztery lata! Wymiana urządzeń chłodniczych i oświetlenia na bardziej energooszczędne pozwoliła zmniejszyć zużycie energii elektrycznej o 6 proc.
Zamknięcie obiegu tworzyw sztucznych
Jednym z najważniejszych obszarów działań dla klientów, pracowników i franczyzobiorców Żabki jest redukcja zużycia tworzyw sztucznych. Żabka przykłada dużą wagę do tego, by opakowania produktów marek własnych powstawały z materiałów przyjaznych środowisku. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła w swoich markach własnych – Foodini, Wycisk, s! i OD NOWA – butelki z materiału pochodzącego w 100 proc. z recyklingu (tzw. rPET).
Autopromocja
Podwajamy subskrypcje
Kup kwartalną e‑prenumeratę, a my przedłużymy okres Twojej subskrypcji
KUP TERAZ
W 2020 r. Żabka osiągnęła neutralność plastikową, czyli zebrała tyle plastiku, ile wprowadziła do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach. Podjęła też decyzję o całkowitym wycofaniu zbędnych materiałów plastikowych, w tym reklamówek, torebek i wieczek do kawy, zastępując je papierowymi – w ten sposób wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku o ok. 1000 ton rocznie.
Na opakowaniach produktów marki własnej Żabka wprowadziła intuicyjne oznaczenia informujące, jak właściwie segregować zużyte opakowania. Wykorzystanie specjalnego systemu oznaczeń to zachęta dla klientów, by segregując odpady, wspólnie dbali o dobro środowiska naturalnego.
W sklepach na warszawskiej Pradze wspólnie z franczyzobiorcami i klientami sieć testuje działanie gospodarki o obiegu zamkniętym dla marki własnej wody OD NOWA, a w ramach partnerstwa z Żywiec Zdrój testuje EKOmaty, czyli automaty do zbiórki opakowań po napojach z plastiku i metalu. Dzięki tym działaniom codziennie ponad 1500 butelek jest odbieranych ze sklepów Żabka i otrzymuje drugie życie. Badanie konsumenckie potwierdza dużą akceptację dla tego typu przedsięwzięć – aż 98 proc. klientów Żabki docenia to rozwiązanie jako przyjazne środowisku, a 85 proc. klientów Żabki uważa to rozwiązanie za praktyczne.
Kuźnia ekologicznych rozwiązań
W Warszawie Żabka uruchomiła pierwszy sklep w 100 proc. zasilany zieloną energią, pochodzącą w około 40 proc. z paneli fotowoltaicznych i innych źródeł własnych oraz w około 60 proc. z farmy wiatrowej Wierzcholas. W ciągu miesiąca redukuje on emisję CO2 o tyle, ile pochłania 300 drzew. Placówka ta pełni rolę laboratorium, w którym testowane są przyjazne środowisku rozwiązania, pokazujące, w jakim kierunku będzie rozwijać się przysz … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS