A A+ A++

Program budowy i modernizacji przystanków ma poprawić dostęp pasażerów do kolei. Pod inwestycje wybrano ponad 350 miejsc w całym kraju.

Kolej zaczyna rozkręcać obliczony na prawie miliard złotych program budowy i modernizacji przystanków. Jego realizację zaplanowano na lata 2021–2025. Inwestycje w ponad 350 wybranych miejscach mają się wpisywać w rządowe plany poprawy dostępu do kolei i ograniczania wykluczenia komunikacyjnego.

Na liście podstawowej są 173 miejsca, na rezerwowej 182. W ramach programu na obu listach uwzględniono budowę 177 i modernizację 178 przystanków. – W zależności od potrzeb przebudujemy perony, zmienimy ich położenie lub wybudujemy nowe przystanki. Pasażerowie będą wsiadać do pociągów bezpieczniej i wygodniej – zapowiada prezes zarządzających infrastrukturą kolejową PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

CZYTAJ TAKŻE: PKP Intercity: Dynamiczne ceny pozwalają pasażerom zaoszczędzić

W ubiegłym tygodniu PLK ogłosiły przetargi na inwestycje przystankowe w województwie podkarpackim. Ich wartość to 13 milionów złotych.

Wybudowany zostanie nowy przystanek w Przemyślu, na trasie kolejowej Kraków Główny–Medyka. Uruchomione postępowania przetargowe przewidują także budowę nowych peronów na stacjach Hurko i Medyka. Zmiany planowane są również na stacji Żurawica: zyska ona bezkolizyjne przejście pod torami, co ułatwi podróżnym dostanie się do pociągu. Według wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela korzyści z inwestycji odniosą także miejscowe firmy, które mogą przystąpić do prac.

Zyska lokalny biznes

Na całym Podkarpaciu program przystankowy obejmuje dziewięć inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa nowe przystanki) oraz Zaklików. Kolejnych 11 przedsięwzięć znalazło się na liście rezerwowej – to przystanki w miejscowościach: Brzezówka, Gorliczyna, Zawada koło Dębicy, Huta Krzeszowska, Golce, Huta Deręgowska, Kłyżów, Mielec, Wielowieś, Tarnobrzeg Ocice, a także Kępie Zaleszańskie.

Więcej tego rodzaju inwestycji w Polsce Wschodniej PKP PLK zaplanowało na Podlasiu: 17 podstawowych i prawie 30 rezerwowych, a także w województwie lubelskim – 16 podstawowych i tyle samo rezerwowych. Z kolei na Mazowszu do realizacji zaplanowano w sumie 20 zadań.

Jednym z pierwszych, których realizacja już się rozpoczęła, jest przebudowa stacji w Niemojkach. Nowy, dwukrawędziowy peron ułatwi wsiadanie do pociągów, oświetlenie LED zwiększy bezpieczeństwo, a wiaty i ławki poprawią wygodę pasażerów. Na liście podstawowej znalazły się przystanki w 15 lokalizacjach: poza Niemojkami to Rokitno, Groszowice, Józefin Bąkowiec, Chronów, Dąbrówka Zabłotnia, Mława Miasto, Mińsk Mazowiecki, Kosów, Mrozy, Wołomin, Mordy Miasto, Koziebrody, Radom Południowy. Na liście rezerwowej ujęto pięć projektów: Stara Iwiczna, Nowa Iwiczna, Warszawa Fort Wola, Łochów oraz Ruda Wielka.

Duża część lokalnych przystanków została już zmodernizowana podczas przebudowy linii kolejowych. Tak jest w przypadku trasy z Krakowa do Zakopanego, biegnącej linią Skawina – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański – Chabówka – Nowy Targ – Szaflary. Według PLK na trasie zmodernizowano już stacje i przystanki: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Sieniawa, Lasek i Nowy Targ.

Okazją do inwestycji przystankowych jest rozbudowa kolei samorządowych. Przykładem jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna: na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa pociągi zatrzymają się w pięciu miejscach: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż i Żarnowa. Na trasie do Dębicy i Przeworska staną na przystankach Rzeszów Północny Baranówka, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. A na linii biegnącej w stronę Kolbuszowej pojawią się przystanki: Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Os. Niwa i Kolbuszowa Górna.

Bliżej do kolei

Potrzebę budowania przystanków kolejowych lokalne samorządy przedstawiały m.in. we wnioskach do programu Kolej+. Zakłada on modernizację istniejących lub budowę nowych linii, a także inwestycje pojedyncze, jak przystanki, mijanki i łącznice. Przykładem j … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBlizzard stracił niemal połowę graczy przez ostatnie cztery lata
Następny artykułWykaz nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży – lokal mieszkalny na os. Witolda Pileckiego