A A+ A++
Premier otworzył kolejny odcinek Via Baltica
Premier otworzył kolejny odcinek Via Baltica
/ Kancelaria Premiera RP

Każdy kilometr nowej drogi to dodatkowe możliwości przyciągania przedsiębiorców i możliwości rozwojowe dla danego regionu – mówił premier Mateusz Morawiecki w Piątnicy Poduchownej na Podlasiu w czasie uroczystego otwarcia niespełna 35-kilometrowego odcinka drogi S61 via Baltica.

Jak powiedział, każda taka droga to „kręgosłup rozwojowy, dodatkowe możliwości w powiatach i województwach”.

Morawiecki zaznaczył, że największy w historii Polski program budowy dróg na ponad 290 mld zł „tworzy spójną całość infrastrukturalną”. Powstanie „wiele brakujących odcinków, obwodnic i zjazdów, tworzących znakomite perspektywy rozwojowe” – stwierdził.

Premier dodał, że „jesteśmy bardzo wdzięczni” UE za pomoc finansową, ale program budowy dróg opiera się w ponad 80 proc. o środki krajowe, zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego.

“Poprzez cały program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich
przedsiębiorców, bo to oni biorą udział w przetargach i to oni coraz
częściej wygrywają przetargi. Uczą się budować coraz bardziej
skomplikowane, zaawansowane konstrukcje inżynieryjne” – powiedział
premier.

Dodał, że obecny rząd nie zapomina o drogach powiatowych i gminnych,
na które przeznaczane są coraz większe środki. Jak mówił, na drogi
powiatowe i gminne rządy PO i PSL w ciągu ośmiu lat wydały około 5,5 mld
zł. “My tylko w ciągu jednego roku 2019 przeznaczyliśmy około 6 mld zł”
– podkreślił szef rządu.

Myślę, że odcinek via Baltica z mostem na Narwi, na którym GDDKiA
odstąpiła od umowy z wykonawcą, będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku;
mamy plan awaryjny – powiedział premier.

Chodzi o niespełna
13-km obwodnicę Łomży w ciągu trasy S61, na budowę której GDDKiA
rozpisała w lipcu ponowny przetarg po tym, jak w maju rozwiązała umowę z
wybranym wcześniej wykonawcą ze względu na brak postępu robót.

Czasami borykamy się z praktycznymi problemami, z niektórymi
wykonawcami trzeba się było rozstać – tłumaczył Morawiecki. „Ale mamy
plan awaryjny i myślę, że ten odcinek będzie zakończony w ciągu 2-2,5
roku, tak żeby cała trasa była przejezdna” – dodał.

Via Baltica to międzynarodowy korytarza transportowy łączący kraje
bałtyckie z zachodnią Europą. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61
pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. W sumie Via
Baltica ma liczyć 311 km.

GDDKiA

Morawiecki zapowiada szybkie ukończenie A1

“Autostrada A1 zostanie dokończona i to bardzo szybko. Autostrada A2
od Siedlec do granicy, autostrada A18, a prócz tego drogi, które
praktycznie były wcześniej tylko namalowanymi fragmentami flamastrem na
mapie, a nie było na nie finansowania. Dzisiaj to finansowanie jest” –
powiedział premier.

“Także S61 od Ostrowi Mazowieckiej aż do granicy z Litwą, także S16,
która będzie biegła przez Mazury, albo S11 z dawna oczekiwana. To droga,
która dla Pomorza Środkowego z Koszalinem włącznie będzie drogą, która
przyciągnie dodatkowe inwestycje” – dodał.

Szef rząd podkreślił, że dobudowany zostanie trzeci pas drogi między
Wrocławiem a Tarnowem, zwiększona zostanie też przepustowość autostrady
pomiędzy Warszawą a Łodzią.

291 mld zł na drogi

Rząd planuje przeznaczyć do 2030 r. na program budowy dróg 291 mld zł
– wynika z dokumentu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którym
dysponuje PAP. Źródłem finansowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a
poszczególne inwestycje będą zgłaszane do dofinansowania unijnego.

“Opracowujemy
Nowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033
r.). (…) Na nowy etap Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030
(w perspektywie 2033 r.) łącznie przeznaczymy ponad 291 mld zł. Źródłem
finasowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a poszczególne inwestycje
będą zgłaszane do dofinansowania unijnego” – podano.

“Nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg
ekspresowych w Polsce. Rozbudujemy sieci dróg krajowych o blisko 2,5
tys. km. Łączny koszt nowych inwestycji to ponad 186,8 mld zł. Chcemy
także kontynuować budowę już wcześniej zaplanowanych inwestycji
drogowych, których łączna długość przekracza 3,7 tys. km. Szacowany
koszt to ponad 104,8 mld zł” – dodano.

wkr/ rof/ pad/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOszustwa ubezpieczeniowe coraz powszechniejsze w pandemii
Następny artykułStalowe regały w atrakcyjnej cenie