Czy uchwała rady gminy może przedłużyć termin na wykonanie wydatków niewygasających wynikający z art. 263 uofp?
Termin na wykonanie wydatków niewygasających
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Na wniosek wójta radni gminy mają dokonać zmiany uchwały z grudnia 2020 r. w sprawie wydatków niewygasających na 2021 r. Chodzi o wydłużenie terminu na ich wykonanie poza terminem 30 czerwca br. do 31 sierpnia br. Wykonawcy być może nie zdążą z wykonaniem zadań, które są prowadzone od jesieni 2020 r. Wydatki te obejmują m.in. zadanie dotyczące budowy żłobka i przedszkola publicznego. Według wójta gminy, oba zadania są istotne dla funkcjonowania samorządu i jest konieczne ich wykonanie. W projekcie uchwały podano m.in. art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), art. 2, art. 18 ust. 2 pkt 4 i art. 51 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz specjalne regulacje – art. 15zo ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa o COVID-19).
W uzasadnieniu projektu uchwały zmieniającej podano dodatkowy argument w postaci braku zakazu dokonywania takich zmian w regulacjach ustawowych, co należy interpretować jako domniemaną zgodę na takie zmiany legislacyjne.
KOMENTARZ: W pierwszej kolejności warto poruszyć aspekt dotyczący możliwości stosowania określonych rozwiązań prawnych, przy braku zakazu ich stosowania w przepisach powszechnie obowiązujących. Kwestia ta jest odmiennie interpretowana na płaszczyźnie cywilnoprawnej, a odmiennie w sferze publicznoprawnej. O ile na płaszczyźnie ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny jest dopuszczona znaczna swoboda w kształtowaniu stosunków cywilnoprawnych, o tyle na gruncie ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy o finansach publicznych czy innych aktów prawnych regulujących zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych, swoboda podmiotów publicznych jest znacznie ograniczona. Ma to związek z koniecznością przestrzegania przez te jednostki zasady legalizmu, czyli postępowania na podstawie prawa i w jego granicach (art. 7 ustawy z 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej).
(…)
Marcin Nagórek
Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >>
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS