Był to zarazem szósty odbiór C-295. Miał miejsce w zakładach Airbus Defence and Space w Sewilli, w obecności przedstawicieli resortu obrony i personelu 24. bazy lotnictwa transportowego Praga-Kbely, gdzie trafi nowy samolot. Przy odbiorze dokonano sprawdzenia dokumentacji technicznej, certyfikatów jak i przeprowadzono szczegółową inspekcję, wraz z testami wszystkich komponentów samolotu.
Był to zarazem efekt podpisanej w grudniu 2019 roku umowy na zakup nowszych C-295MW. Kosztowały one naszych południowych sąsiadów 2,34 miliarda koron czeskich (ok. 422 mln złotych).
Niemniej w skład powyższego kontraktu nie wszedł sam zakup – za dodatkowe 436 mln CZK (78 mln zł) mają zostać zmodernizowane dotychczasowe cztery C-295 do standardu MW. Proces unowocześniania poprzednich maszyn powinien rozpocząć się w bieżącym roku, a zakończyć w przyszłym. Będzie ona polegała na dokonaniu zmian w awionice, silnikach (wymiany na bardziej ekonomiczne) oraz dodaniu wingletów do skrzydeł (stąd także rozwija się skrót MW – Military Winglet). Ich zadaniem jest pozytywne wpłynięcie na parametry lotu, zwiększając zasięg i redukując zużycie paliwa.
C-295 produkowane są od 1999 roku. W wersji bazowej mają zasięg nieco ponad 5,5 tysiąca kilometrów przy udźwigu 9,2 ton. Do ich użytkowników zalicza się ponad 20 państw, między innymi Polskę, która od 2003 roku posiada 16 sztuk. Zastąpiły one radzieckie samoloty transportowe An-26. Jedna z maszyn rozbiła się w 2008 roku pod Mirosławcem, w katastrofie życie straciło 20 osób.
Na dzień dzisiejszy Republika Czeska jest jedynym użytkownikiem zmodernizowanych C-295. Odbiór pierwszej maszyny Military Winglet miał miejsce w maju br. Jego zadaniem będzie m.in. transport najważniejszych osób w państwie. Dawniej do tego celu służyły Jaki-40, które są obecnie wycofywane z Czeskich Sił Powietrznych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS