– W lipcu ogłosimy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie parku linearnego Suwak. Jeszcze w roku 2021 zostanie wykonany projekt parku, rozpoczęcie prac budowlanych planujemy w roku 2022 – informuje Anna Stopińska, rzeczniczka Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.
W fazę realizacji ma zatem wkrótce wkroczyć inwestycja, o której rozmowy trwały aż od 2017 r. Już wiosną 2018 r. teren przejął Zarząd Zieleni, a w styczniu 2019 r. powstała wstępna koncepcja zagospodarowania.
Pas dzikiej zieleni na Służewcu w Warszawie pomiędzy torami kolejowymi, a budynkami po zachodniej stronie ul. Suwak. Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Gazeta
Służewiec. Półdziki zagajnik zamieni się w park
Park ma zostać urządzony na miejscu półdzikiego zagajnika między torami kolejowymi a zabudowaniami przy ul. Suwak. To blisko dwuhektarowy teren ciągnący się od okolic stacji kolejowej PKP Służewiec aż do przedłużenia ul. Woronicza.
Teren, na którym urządzony zostanie park linearny na Służewcu fot. materiały ZZW
Zagajnik to jeden z ostatnich na Służewcu terenów zielonych z dużymi drzewami – wszędzie dookoła każdy skrawek terenu zabudowywany jest biurami, a ostatnio także hotelami i domami mieszkalnymi. Dlatego duże nadzieje z parkiem linearnym wiązali mieszkańcy Służewca, a także kibicujące inwestycji stowarzyszenia takie jak Lepszy Służewiec.
Mokotów. Radni nie chcą ścieżki rowerowej w parku
Kontrowersje pojawiły się po wyborach 2018 r., gdy stanowisko dyrektorki koordynatorki ds. zieleni w stołecznym ratuszu objęła Justyna Glusman. Za jej czasów koncepcja ewoluowała: okazało się, że w parku planowane jest umieszczenie welostrady, czyli wygodnej ścieżki rowerowej o znaczeniu tranzytowym, spinającej Służewiec z Ochotą.
Teren planowanego parku linearnego na Służewcu, pomiędzy torami kolejowymi a budynkami przy ul. Suwak. Na wysokości prywatnego akademika Student Depot zwęża się do ścieżki i szpaleru drzew fot. Michał Wojtczuk
To nie podobało się władzom dzielnicy. W maju 2020 r. mokotowscy radni ponad podziałami stosunkiem głosów 26:1 przegłosowali stanowisko, w którym wzywali ratusz do odstąpienia od budowy welostrady i przeznaczenia rezerwowanych na nią pieniędzy na zintegrowaną sieć ścieżek rowerowych na Służewcu. Irytowali się, że pod budowę ścieżki rowerowej trzeba będzie wyciąć drzewa, obawiali się, że w wąskim parku rowerzyści będą potrącać spacerowiczów. Inwestycji kibicowali zaś miejscy aktywiści, przekonując, że im łatwiej na Służewiec dojechać rowerem, tym większa szansa, że mniej tam będzie samochodów.
Teren planowanego parku linearnego na Służewcu, pomiędzy torami kolejowymi a budynkami przy ul. Suwak fot. Michał Wojtczuk
Służewiec. Ostateczny kształt parku zależy od kolejarzy
Glusman odpowiadała, że część drzew najbliżej torów kolejowych i tak jest skazana na wycinkę, bo kolejarze chcą dołożyć dwa nowe tory na linii radomskiej, a przepisy wykluczają drzewa w odległości co najmniej 6 m od linii rozgraniczającej.
– Celem Zarządu Zieleni m.st. Warszawy jest maksymalne zachowanie istniejącej zieleni w tej przestrzeni – mówi Anna Stopińska. – Ostateczny kształt projektu będzie uzależniony od uzgodnień z poszczególnymi gestorami, w tym z PKP SA, które mogą wnioskować o usunięcie wybranych drzew rosnących w pasie o szerokości 6 m od torowiska.
Rzeczniczka ZZW obiecuje, że w ramach urządzania parku zostanie posadzonych 50 drzew. – Liczba nowych nasadzeń znacznie przekroczy potencjalne konieczne usunięcia drzew – zaznacza. Oprócz tego w parku na powierzchni 4,2 tys. m kw. zostaną posadzone krzewy, a na 3 tys. m kw. – byliny i trawy. – Ponadto utworzymy ogrody deszczowe i łąkę kwietną oraz wygodne alejki dla spacerujących z nawierzchni mineralnej. Przestrzeń zostanie wyposażona w nowe ławki i hamaki do odpoczynku – mówi Stopińska.
Teren planowanego parku linearnego na Służewcu, pomiędzy torami kolejowymi a budynkami przy ul. Suwak fot. Michał Wojtczuk
Służewiec. Ścieżka rowerowa oddzielona żywopłotem od alejki dla pieszych
Ścieżka rowerowa będzie mieć szerokość 2,5 m. – Z myślą o bezpieczeństwie przyszłych użytkowników nowej przestrzeni parkowej, w tym pieszych i rowerzystów, wyraźnie rozdzielimy alejki dla spacerowiczów od ścieżki rowerowej żywopłotem z krzewów liściastych – mówi Anna Stopińska.
Stopińska obiecuje, że przy wejściu do parku powstanie pochylnia ułatwiającą poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami, opiekunom z dziećmi w wózkach czy osobom starszym.
Park będzie budowany w ramach zadania inwestycyjnego “Parki linearne”, na które Rada m.st. Warszawy przyznała 8 mln zł. Ma być gotowy latem 2023 r.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS