KE ukarała BMW i Grupę Volkswagena za zmowę grzywną w wysokości 875 mln euro
10.07.2021r. 07:00
Komisja Europejska ukarała niemieckie koncerny motoryzacyjne za to, że w sekrecie zawarły ze sobą porozumienie, które ograniczyło konkurencję rynkową w zakresie technologii redukującej ilość szkodliwych substancji w spalinach z silników wysokoprężnych.
Zmowa ws. AdBlue
Dotyczyła on systemów tzw. selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Ogranicza ona zwartość tlenku azotu, który uważany jest za jedną z najbardziej szkodliwych składowych spalin samochodowych.
W tym przypadku chodziło o stosowaną w silnikach wysokoprężnych, popularnie nazywanych dieslami, technologię AdBlue, która polega na wstrzykiwaniu mocznika w strumień spalin. Unijne normy nakładają na producentów normy określającą maksymalną dopuszczalną zawartość tlenków azotu w spalinach – to 0,06 g/km dla samochodu z silnikiem benzynowym, a 0,08g/km dla silników dieslowskich.
Niemieckie spółki umówiły się jednak, że nie będą ze sobą konkurować wielkością zbiorników na AdBlue ani jakością działania systemów. A KE uznała to szkodliwe zarówno dla innowacyjności w zakresie nowych ekologicznych rozwiązań, ale przede wszystkim za szkodliwe dla konsumentów, którym ograniczono wybór oraz dla wszystkich, ponieważ nie istniały bodźce do wdrażania czystszych technologii.
KE: To nielegalna zmowa
“Pięciu producentów samochodów posiadało technologię, pozwalającą na redukcję szkodliwych emisji ponad to, co jest wymagane przez normy emisji UE. Celowo unikały one jednak konkurowania w sferze pełnego wykorzystania potencjału tej technologii. Dzisiejsza decyzja KE dotyczy zatem sytuacji, w której legalna współpraca technologiczna była prowadzona w niewłaściwy sposób” – wyjaśniał wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager, której podlegają kwestie konkurencji.
I jednocześnie w imieniu KE poinformowała o nałożeniu na BMW oraz Grupę Volkswagen kary o łącznej wysokości 875 mln euro. “Nie tolerujemy zmowy firm. Jest to niezgodne z przepisami antymonopolowymi UE. Konkurencja i innowacje w zakresie zarządzania zanieczyszczeniem samochodów są niezbędne dla Europy, aby osiągnąć ambitne cele Zielonego Ładu. A ta decyzja pokazuje, że nie zawahamy się przed podjęciem kroków przeciwko wszelkim formom działań kartelowych, które zagrażają temu celowi” – oświadczyła Vestager.
Powyższa sprawa nie ma związku z tzw. aferą spalinową, która dotyczyła oszukiwania podczas testów dotyczących poziomu emisji spalin z silników diesla. Tamta, w której głównym winowajcą była Grupa Volkswagen, kosztowała ten koncern łącznie (licząc kary i koszty ugód sądowych) ponad 31 mld euro.
W tym tygodniu czytamy na CIRE
Analiza
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS