A A+ A++

Numer PESEL umożliwia szybkie zidentyfikowanie osoby, która się nim posługuje. Numer PESEL jest niezbędny podczas załatwiania spraw urzędowych, zakupu niektórych usług i zawierania umów. W jakich sytuacjach numer PESEL przyznawany jest z urzędu? Kto może samodzielnie wystąpić o nadanie numeru PESEL? Oto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Numer PESEL nadawany jest każdej osobie, której dane gromadzone są w Powszechnym Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności. Rejestr PESEL prowadzony jest przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Gromadzone są w nim dane obywateli Polski oraz cudzoziemców zamieszkujących na terenie RP (w określonych przez przepisy sytuacjach, m.in. w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, uzyskaniem statusu uchodźcy, uzyskaniem azylu).

W rejestrze PESEL znajdują się dane umożliwiające identyfikację oraz określające status administracyjno-prawny, takie jak imię, nazwisko, nazwisko rodowe, data i miejsce urodzenia, płeć, adres zameldowania, stan cywilny, imiona i nazwiska rodowe rodziców. Każdej osobie, która figuruje w rejestrze, przydzielany jest indywidualny numer PESEL. Pozwala on na szybką identyfikację osoby. Numer składa się z jedenastu cyfr – każda z nich ma określone znaczenie. Numer PESEL składa się z następujących członów: RR-MM-DD-PPPP-K.

  • RR – dwie ostanie cyfry roku urodzenia.
  • MM – miesiąc urodzenia (w przypadku osób urodzony po 1999 miesiące oznaczane są numerami od 21 do 32, nie od 01 do 12).
  • DD – dzień urodzenia.
  • PPPP – liczba porządkowa zawierająca informację o płci. U kobiet ostatnia z czterech cyfr jest parzysta (0, 2, 4, 6, 8), a u mężczyzny nieparzysta (1, 3, 5, 7, 9).
  • K – to cyfra kontrolna, która umożliwia zweryfikowanie poprawności numeru PESEL.

Kto i kiedy nadaje numer PESEL?

W większości przypadków numer PESEL nadawany jest z urzędu – to znaczy, że właściwy organ sam podejmuje odpowiednie działania. Numer PESEL nadawany jest przez:

  • urząd stanu cywilnego – podczas sporządzania aktu urodzenia dziecka urodzonego na terytorium Polski. Dotyczy to dzieci, których rodzicami są obywatele polscy lub obywatele Unii Europejskiej, którzy uzyskali prawo stałego pobytu w Polsce. Urząd stanu cywilnego nadaje również numer PESEL dzieciom cudzoziemców, którzy uzyskali prawo stałego pobytu lub zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub azyl, zgodę na pobyt tolerowany, ochronę czasową, zgodę na pobyt ze względów humanitarnych.
  • urząd gminy – obywatele Polski, którzy nie mają numeru PESEL, uzyskają go przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy; obywatele Polscy, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL, uzyskają go przy ubieganiu się o dowód osobisty.
  • krajowy urząd paszportowy – obywatele Polski, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL, uzyskają go przy ubieganiu się o paszport
  • konsula RP – obywatele Polscy, którzy mieszkają za granicą i nie mają numeru PESEL, uzyskają go podczas składania wniosku o wydanie paszport w konsulacie.

Przyznanie numeru PESEL na wniosek

Obywatele Polscy, którzy nie posiadają numeru PESEL, mogą również złożyć wniosek o jego wydanie. Taki wniosek należy dostarczyć do urzędu gminy właściwego dla miejsca zameldowania, a w razie braku miejsca zameldowania – do urzędu gminy, na której terenie znajduje się siedziba pracodawcy. Osoby niepracujące wniosek składają w urzędzie dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy. Od 1 czerwca 2021 roku również cudzoziemcy mogą wystąpić do urzędu gminy o przyznanie numeru PESEL do celów podatkowych.

Zabezpiecz PESEL z Orange

Numer PESEL potrzebny jest nie tylko do kontaktów z administracją państwową. Banki czy operatorzy komórkowi na podstawie numeru PESEL identyfikują swoich klientów. Z tego powodu warto zadbać o bezpieczeństwo własnego numer PESEL. Jak to zrobić?

W Orange możesz skorzystać z usługi Zabezpiecz PESEL: https://www.orange.pl/view/zabezpieczpesel. Zwiększa ona bezpieczeństwo Twoich danych i minimalizuje ryzyko posłużenia się Twoim PESEL-em przez osoby nieuprawnione np. w celu zaciągnięcia pożyczki czy dokonania zakupów na raty. Dzięki całodobowemu monitoringowi KRD otrzymasz powiadomienie, gdy ktoś użyje Twojego numeru PESEL lub gdy Twoje dane trafią do Krajowego Rejestru Długów.

Z usługi Zabezpiecz PESEL mogą skorzystać wszyscy użytkownicy abonamentu komórkowego Orange i oferty Orange Love. Usługę możesz aktywować podczas zawierania lub przedłużania umowy. Możesz także włączyć ją w dowolnym momencie za pośrednictwem aplikacji Mój Orange lub konta na stronie orange.pl i testować przez miesiąc za 0 zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPostępowe absurdy w Wielkiej Brytanii. BBC zamierza organizować płatne staże tylko dla osób niebiałych
Następny artykułMurowana Goślina: Obchody 100-lecia MKS Concordia