A A+ A++

System kadrowo-płacowy – o co należy pytać dostawcę przy wyborze oprogramowania HR?

O co pytać dostawcę systemu kadrowo-płacowego?

Jakie pytania powinieneś zadać dostawcy systemu kadrowo-płacowego? Na co zwrócić uwagę przy wyborze oprogramowania HR? Poniżej przedstawiamy listę pytań. Na jej podstawie zrobisz selekcję wśród dostawców i wybierzesz tego, który w pełni odpowie na potrzeby Twojej firmy.

1. Jak dostawca dba o bezpieczeństwo danych?

Pracodawca jest administratorem danych osobowych swoich pracowników. W związku z tym to na nim ciąży obowiązek, by spełnić wszystkie ustawowe wymagania dotyczące ochrony danych osobowych. Należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie danych – zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Jeśli zdecydujesz się na model SaaS, system kadrowo-płacowy może być skonfigurowany i zainstalowany na serwerach dostawcy. Wówczas to on będzie w pełni odpowiedzialny za bezpieczne przechowywanie i przekazywanie danych pracowniczych.

Wskazówka: zapytaj potencjalnego dostawcę o politykę bezpieczeństwa, system dostępu do zbiorów danych, testy bezpieczeństwa oraz fizyczne zabezpieczenia serwerów.

2. Czy możliwy jest test systemu kadrowo-płacowego?

Większość firm udostępnia bezpłatnie wersje demo swojego systemu kadrowo-płacowego. W ten sposób można sprawdzić intuicyjność oprogramowania, a także zweryfikować to, jak przebiegają w nim poszczególne procesy z zakresu kadr i płac.

Wieloletnie doświadczenie wdrożeniowców systemu kadrowo-płacowego iPersonel pokazuje jednak, że warto przeprowadzić prezentację oprogramowania przed całkowitym oddaniem wersji testowej w ręce potencjalnego klienta. Dlaczego? Prezentacja pozwala odkryć nowym użytkownikom potencjał danego systemu, poznać poszczególne funkcje i etapy rozwiązywania danych spraw kadrowo-płacowych. To szczególnie istotne w przypadku rozbudowanych funkcjonalnie systemów, które pomagają w zarządzaniu procesami HR. Innymi słowy, zaoszczędzisz swój czas i unikniesz przypadkowych kliknięć po otrzymaniu wersji demonstracyjnej.

Wskazówka: zapytaj o materiały instruktażowe, które pozwolą Ci stawić pierwsze kroki w systemie kadrowo-płacowym.

3. Jak długo wdraża się system kadrowo-płacowy?

To trudne pytanie, na które nie uzyskasz odpowiedzi w czasie pierwszej konsultacji. Czas wdrożenia uzależniony jest od stopnia konfiguracji systemu. Im większa firma, tym więcej pracy nad dopasowaniem oprogramowania do jej potrzeb.

Wskazówka: każdy dostawca rozwiązań IT powinien mieć wypracowane metody wdrożenia systemu kadrowo-płacowego – zapytaj o nie. Po przeprowadzeniu analizy przedwdrożeniowej dostawca powinien wskazać plan projektu oraz wstępny harmonogram prac wdrożeniowych.

4. Czy dostawca dostosuje system do indywidualnych potrzeb firmy?

Zweryfikuj, czy potencjalny dostawca systemu informatycznego dostosuje funkcjonalnie system do specyfiki działania Twojej firmy. W przypadku firm średniej wielkości oraz dużych często pojawia się konieczność zaprojektowania dedykowanych rozwiązań, które wykraczają poza standardowe funkcje danego systemu kadrowo-płacowego.

Wskazówka: rozwiń kwestię indywidualnych rozwiązań. To bardzo istotne zagadnienie nie tylko na etapie wdrożenia systemu. Jeśli Twój biznes będzie się rozwijał, oprogramowanie musi być na tyle elastyczne, by nadążać za zmianami. Dostawca powinien zagwarantować rozwój systemu w oparciu o Twoje pojawiające się potrzeby.

5. Czy można zintegrować oprogramowanie z innymi systemami?

Firmy średniej wielkości oraz duże najczęściej, dla osiągnięcia najlepszych efektów, integrują ze sobą wyspecjalizowane oprogramowania, które wspierają sprzedaż, produkcję, logistykę, marketing czy magazyn. Taka integracja jest niezbędna dla zapewnienia sprawnej komunikacji oraz wymiany danych.

Wskazówka: poinformuj dostawcę o systemach, które posiadasz w firmie. Integracja integracji nie jest równa. Połączenie niektórych systemów nie musi wymagać wiele pracy, ale bywają także przypadki, na które programiści muszą przeznaczyć znacznie więcej czasu. Zapytaj dostawcę o to, jak czasochłonna i skomplikowana będzie integracja z Twoimi systemami.

6. Czy oprogramowanie zaimportuje dane z poprzedniego systemu kadrowo-płacowego?

Umówmy się, że ręczne przenoszenie danych z jednego systemu do drugiego i nagminne używanie opcji ,,kopiuj-wklej” nie jest efektywne. Tracisz przy tym dużo czasu i zwiększasz ryzyko popełnienia błędu.

Wskazówka: poinformuj dostawcę o systemie, z którego chcesz zaimportować dane. Również i w tym przypadku zapytaj o to, jak czasochłonny i skomplikowany będzie import danych.

7. Jaki serwis zapewnia dostawca systemu kadrowo-płacowego?

Zapytaj dostawcę o to, jakie usługi serwisowe i wsparcie techniczne zapewnia po wdrożeniu systemu kadrowo-płacowego. Uzyskaj pewność, że w razie błędów otrzymasz pomoc, dzięki której system będzie działał bez zarzutów. Czy dostawca oferuje konsultacje online czy telefoniczne? W jakich godzinach przyjmowane są zgłoszenia? Czy przeszkoli nowych użytkowników systemu kadrowo-płacowego?

I bardzo ważna rzecz: czy zapewni bieżące aktualizacje systemu kadrowo-płacowego. Oprogramowanie HR musi rozwijać się wraz z rozwojem Twojej firmy. System należy także stale dostosowywać do zmian przepisów prawnych, których w prawie pracy, jak wiemy z doświadczenia, nie brakuje. Istotne są również zmiany technologiczne, które wpływają na wydajność i efektywność systemu, a tym samym działu kadrowo-płacowego.

Wskazówka: zapytaj o warunki umowy serwisowej SLA (Service Level Agreement). To umowy, które określają warunki współpracy serwisowej. Można w nich określić np. czas reakcji na dane zgłoszenie serwisowe.

Dedykowany opiekun

Wdrożeniowcy podkreślają, że dobrą praktyką jest wyznaczenie dedykowanego opiekuna, któremu użytkownicy oprogramowania mogą zgłaszać wszystkie błędy lub zapotrzebowania na nowe funkcje. Doświadczenie pokazuje, że klienci są zadowoleni z takiej możliwości. Wówczas zgłoszenia przyjmuje osoba, która zna specyfikę danej firmy, a nie przypadkowy konsultant. Rozwiązanie znacznie usprawnia komunikację, przyspiesza rozwiązanie problemów, wpływa na jakość usług, co zwiększa zadowolenie klienta.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułErling Haaland coraz bliżej nowego klubu? “Jest wstępne porozumienie”
Następny artykułABW zatrzymała przewodniczącego Rady Fundacji Otwarty Dialog