Sapere Aude to zespół szkół, to tu możemy rozpocząć swoją przygodę z edukacją w szkole podstawowej, aby dalej w liceum rozwijać swoje zainteresowania i pasje. Już od najmłodszych lat przywiązujemy dużą uwagę do zajęć plastycznych. W klasach 1-3 szkoły podstawowej proponujemy naszym uczniom rozszerzony zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu sztuk wizualnych. Prowadzimy kółka plastyczne dla klas 1-3 i 4-7, na których nasi podopieczni mają szanse szlifować swoje indywidualne projekty i realizować eksperymenty plastyczne. Od 2021 planujemy w naszym liceum otworzyć także profil artystyczny. Jest to oferta skierowana dla uczniów o zainteresowaniach: literaturą, historią sztuki, sztuką i muzyką
W. Okoń określa twórczość dziecka, używając dwóch pojęć: twórczość plastyczna lub wielostronna działalność dziecka, której owocem są nowe i oryginalne wytwory w dziedzinie sztuki, poznania i techniki (2001, s. 78) i dalej: Twórczość małych dzieci związana jest ściśle z własnym, konkretnym doświadczeniem i stanowi zalążek postawy badawczej. Kształtowanie postawy twórczej dzieci opiera się na następujących założeniach: — możliwości twórcze tkwią w każdym dziecku; — można je rozwijać na drodze oddziaływań wychowawczych; — nie liczy się efekt wykonywanych zadań, lecz proces ich tworzenia.
Od 2020 roku w budynku szkolnym przy ul. Modlińskiej 75 w Rajszewie, prowadzimy dwie galerie sztuki, Art Gallery prezentującą prace uczniów Sapere Aude oraz Galerię Edukacyjną prezentującą prace profesjonalnych artystów. Opiekę artystyczną nad galeriami sprawuje dr Robert Żbikowski, nauczyciel plastyki, techniki i historii sztuki w szkole podstawowej oraz liceum Sapere Aude.
W maju w Szkole Sapere Aude realizowaliśmy projekt „Matematyka w ogrodzie”. Jest on inspirowany wystawą plastyczną Wojciecha Adama Witkowskiego, malarza urodzonego i tworzącego w Sierpcu. W Galerii Edukacyjnej mieszczącej się w szkole Sapere Aude w Rajszewie mogliśmy podziwiać ostatnie prace sierpeckiego artysty. Głównym tematem wystawy były letnie kwiaty polskie.
Poszukiwaliśmy wzajemnych związków i przenikania się nauk humanistycznych ze ścisłymi. Zastanawialiśmy się nad znaczeniem proporcji i liczby w naszym codziennym życiu. Prowadziliśmy badania nad wzajemnymi relacjami w sztuce, muzyce, biologii i matematyce, a wspólnym mianownikiem naszych poszukiwań było wskazywanie piękna wyrażonego liczbą.
Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem, jaki w maju tego roku przeprowadził nauczyciel szkoły Sapere Aude Robert Żbikowski z artystą Wojciechem Adamem Witkowskim prezentującym swoje prace w Galerii Edukacyjnej.
Robert Żbikowski (RŻ): Czy zastanawiałeś się, dlaczego malujesz kwiaty?
Wojciech Adam Witkowski (WAW): Kwiaty zacząłem malować jako ćwiczenie poprawiające mój warsztat malarski. Stwierdziłem, że w moim malarstwie plenerowym brakuje lekkości. Postanowiłem, w ramach wprawek warsztatowych, tworzyć szkice malarskie kwiatów. Na początku powstawały prace w technice akwareli, a następnie w malarstwie olejnym. Malowanie kwiatów daje mi lekkość w tworzeniu innych tematów malarskich. Obecnie obrazy o tematyce kwiatowej to około dwudziestu procent wszystkich moich prac.
(RŻ) Kwiaty polskie to ciekawy edukacyjny temat. Czy potrafisz wymienić wszystkie nazwy kwiatów prezentowane na tej wystawie?
(WAW): Niestety nie. Myślę, że znam tylko część nazw kwiatów prezentowanych na wystawie. Często szukając tematu do malowania, widzę rosnące kwiaty, staję przy nich ze swoją sztalugą i maluję. Bardzo często nie wiem, jak się one nazywają. Jeżeli obraz zatytułowałem na przykład „wiosenne kwiaty” lub „kwiaty ze skansenu”, to znaczy, że nie znam ich nawy.
(RŻ): Czy kwiaty w Twoich pracach mają znaczenie symboliczne, a jeśli tak, to jakie?
(WAW): Maki symbolizują w moim malarstwie słowiańską duszę. Polacy szczególnie chętnie pragną mieć w swoich domach obrazy przedstawiające maki. Chabry wraz z makami to symbol lata. Czerwone róże i tulipany symbolizują uczucie miłości. Dziewanna to symbol mazowieckiej wsi. Wrzosy symbolizują piękno oraz moje przywiązanie do dzikiej przyrody lasu. Słoneczniki w moim malarstwie symbolizują ciepło słońca.
(RŻ): Czy masz swoje ulubione kwiaty, którym nie możesz się oprzeć, aby je namalować?
(WAW): Wszystko zależy od pory roku. Wiosna maluję głównie tulipany. Latem moim kwiatowym tematem numer jeden są maki w zbożu. Jesienne tematy to róże i osty. To wszystko zależy od tego, jakie kwiaty są w danej chwili dostępne. Bardzo lubię malować malwy, ale o nie coraz trudniej. Gdy jestem nad wodą i widzę nenufary, to od razu szukam miejsca do rozstawienia sztalugi.
(RŻ): Jak wygląda Twój proces twórczy, od czego zaczynasz tworzenie obrazu?
(WAW): Na początku wybieram fragment rzeczywistości, którą chcę uwiecznić. Przetwarzam ją w głowie. Wyobrażam sobie gotową pracę. Następnie komponuje obraz na płótnie, szkicując go kredką. Wtedy ustalam kierunek światła i trzymam się go do końca malowania. W terenie światło nieustannie się zmienia. Nanoszę podmalówkę z rozcieńczonej terpentyną farby olejnej. Następnie nanoszę kolejne, coraz grubsze warstwy farby rozcieńczonej olejem lnianym. Pracę kończę, nanosząc bliki światła.
(RŻ): W wielu technikach plastycznych radzisz sobie dobrze, ale jaka jest Twoja ulubiona?
(WAW): Latem głównie maluję farbami olejnymi, gdyż mogę malować nimi w plenerze. Natomiast zimą tworzę głównie przy pomocy techniki akwarelowej, akrylowej oraz pasteli suchej. Eksperymentuję również z innymi technikami malarskimi oraz tworzę grafiki. Wszystkie techniki lubię, ale myślę, że obecnie moją techniką numer jeden, to jest olej na płótnie.
(RŻ): Czy Twoje prace powstają w pracowni, czy też preferujesz tworzyć w naturze?
(WAW): Prace olejne przedstawiające kwiaty powstają w zdecydowanej większości na łonie natury. Obrazy kończone są w pracowni. Malowanie w terenie sprawia mi niewyobrażalną frajdę. Jeżeli maluję bukiety kwiatów w wazonie, to od początku do końca obrazy tworzę w pracowni.
(RŻ): Na wystawie w Galerii Edukacyjnej Szkoły Sapere Aude prezentujemy tylko prace związane z kwiatami, czy podejmujesz też inne tematy?
(WAW): Kwiaty to jeden z wielu tematów, które maluję. Tworzę również obrazy przedstawiające pejzaż, martwe natury, portrety, zwierzęta szczególnie ptaki i konie. Maluję zarówno obrazy figuratywne, jak i nieprzedstawiające. Jestem nieuleczalnie uzależniony od malowania, więc maluję codziennie. Jednocześnie malowanie tych samych tematów mnie męczy, dlatego taka jest różnorodność tworzonych przeze mnie prac.
(RŻ): Wiem, że dużo tworzysz. Gdzie jeszcze możemy zobaczyć Twoje malarstwo?
(WAW): W czasie pandemii bardzo ograniczone zostały wystawy, na których prezentuję swoje prace. Obiekty wystawowe w większości są pozamykane. Obecnie moje obrazy wystawiam w Hotelu Skansen Conference & Spa na terenie Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu. Wystawiam tam obrazy przedstawiające tańczące pary oraz tancerki flamenco, czyli temat muzyczny. Kolejnym miejscem, gdzie można teraz zobaczyć moje prace, jest obiekt wystawowy Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu „Ratusz”, gdzie prezentuje kilka obrazów przedstawiających zwierzęta.
(RŻ): Wojtku, serdecznie dziękuję Ci za wystawę i te ciekawe prace, które pokazujesz w szkolnej Galerii Edukacyjnej szkoły Sapere Aude. Dzięki tym obrazom uczniowie mogą podziwiać piękno natury, zauważone przez oko wrażliwego artysty.
Redakcja: Agnieszka
Pędzich i Robert Żbikowski
Wystawa „Matematyka w ogrodzie” zorganizowana przez nauczyciela plastyki, Roberta Żbikowskiego jak domino pociągnęła za sobą nauczycieli innych przedmiotów: matematyki, biologii, geografii, muzyki oraz informatyki.
Wystartowaliśmy na lekcjach matematyki. To tam młodsi Uczniowie poznali, a starsi – przypomnieli sobie, pojęcie ciągu liczbowego oraz proporcji. Wszyscy usłyszeli o ciągu Fibonacciego, dowiedzieli się, co nazywamy złotą liczbą / złotym podziałem / boską proporcją, zobaczyli złotą spiralę.
Po tak solidnej dawce wiedzy, przyszła pora na kontynuację naszej przygody z matematyką w naturze na zajęciach z biologii. Naprawdę się działo… Liczyliśmy płatki w kwiatach, analizowaliśmy proces wzrostu roślin, ułożenie liście na łodygach, szukaliśmy podobieństw między słonecznikiem, różą, stokrotką, a nawet ananasem lub kalafiorem, sprawdzaliśmy liczbę sekcji w owocach: bananie, jabłku, grejpfrucie.
To jednak nie wszystko… Na biologii zgłębialiśmy też przeróżne proporcje ludzkiego ciała, np. stosunek długości środkowego do małego palca ręki, czy też wysokość twarzy do jej szerokości. Starsi uczestnicy projektu studiowali spirale ludzkiego dna.
Na lekcjach geografii analizowaliśmy układ planetarny, a dokładnie odległości pomiędzy orbitami planet.
Na muzyce wysłuchaliśmy Kanon D-Dur Pachelbela, analizowaliśmy jego zapis nutowy. Śmialiśmy się, słuchając wystąpienia Roba Paravoniana na temat ww. kanonu.
Podczas nauki tworzenia szablonu witryny internetowej na zajęciach informatyki zobaczyliśmy, jak ważne jest zachowanie złotej proporcji przy projektowaniu różnych wymiarów, aby stworzony layout na poziomie podświadomości, wydawał się odbiorcy bardziej harmonijny, ładniejszy.
Nasz projekt wszyscy zgodnie zakończyliśmy wnioskiem, że… Matematyka to abecadło wszechświata, jego piękna i harmonii.
wicedyrektor szkoły Agnieszka Pędzich
Szkoła Podstawowa oraz Liceum Sapere Aude
mieści się na ul. Modlińskiej 75 w Rajszewie, zapraszamy
do zapoznania się ofertą szkoły na www.szkola-sa.pl/.
Komentarze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS