A A+ A++

Niektóre ładunki wymagają specjalnego traktowania ze względu na gabaryty przekraczające dopuszczalne normy. Konieczna jest wówczas pomoc wyspecjalizowanej firmy. Jak znaleźć odpowiedniego przewoźnika w województwie świętokrzyskim? Kiedy należy zdecydować się na współpracę z taką firmą i z czym się wiąże transport ponadnormatywny?

Kiedy transport ponadgabarytowy jest niezbędny?

W praktyce każdy ładunek, który wykracza poza wartości określone w przepisach, wymaga szczególnego podejścia. Niekoniecznie oznacza to, że transportowany obiekt musi być ekstremalnie duży. Wystarczy nieznacznie przekroczyć któryś z parametrów, aby musieć skorzystać z pomocy wyspecjalizowanego przewoźnika.

Normy odnoszą się nie tylko do rozmiaru, a więc wysokości, szerokości i długości, ale i wagi transportu. Zgodnie z przepisami pojazd z ładunkiem nie powinien być dłuższy niż 16,5 m w przypadku naczep oraz 18,5 m przy wykorzystaniu przyczepy. Nie może też być szerszy niż 2,5 m oraz wyższy niż 4 m. Co więcej, ciężar pojazdu nie może przekroczyć 42 ton, przy czym znaczenie ma także nacisk na osie wykorzystywanego samochodu. Jeśli ładunek nie mieści się w tych granicach, może być przewożony tylko jako transport ponadgabarytowy.

Transport wielkogabarytowy kojarzy się przede wszystkim z przewozem ogromnych elementów konstrukcyjnych, na przykład łopat śmigieł elektrowni wiatrowych czy przęseł mostów, mierzących często po kilkadziesiąt metrów i ważących wiele ton. Tymczasem transport nienormatywny nie zawsze ma tak spektakularny charakter. Zasadniczo ładunki nie spełniające norm można podzielić na kilka głównych rodzajów.

Ładunki nienormatywne i ich rodzaje

Do pierwszej kategorii zaliczymy wszelkie ładunki, które nieznacznie wykraczają ponad standardowe gabaryty. Są większe niż przeciętny zestaw samochodowy, zarazem masa takiego transportu nie jest duża. Z reguły nie przekracza 25 ton. Tego rodzaju ładunki nie wymagają specjalistycznego taboru, choć transport tego rodzaju powinien być odpowiednio oznaczony.

Drugi rodzaj to ładunki wielkogabarytowe. W tym wypadku problemem jest nie tyle waga, ile rozmiary ładunku, zwłaszcza w kontekście szerokości i wysokości, co przekłada się na pewne wyzwania logistyczne. Za osobną kategorię można tu uznać ładunki długie, m.in. łopaty wiatraków elektrowni wiatrowych czy filary oraz przęsła mostów. Tego rodzaju ładunek może mieć 40-50 m, a w skrajnych przypadkach nawet więcej niż 90-100 m.

Kolejna kategoria to transport ciężki. W tym wypadku mowa o ładunkach, których waga znacznie przewyższa dopuszczalne normy, sięgając 100, 150, a nawet 200 ton. W tym wypadku należy korzystać z wyspecjalizowanych samochodów-platform i naczep o wielu osiach, które pozwalają rozłożyć ciężar ładunku tak, by możliwy był przewóz obiektu po normalnych drogach. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ciężkich o skupionej masie, zwłaszcza tych, które ważą kilkaset ton, jak turbiny elektrowni, elektromagnesy, transformatory czy generatory.

Transport niskopodwoziowy – jak wygląda usługa przewozu gabarytów?

Każdy ładunek nienormatywny to odmienne problemy do rozwiązania, na co wpływ ma nie tylko charakter transportowanych obiektów, ale i trasa, jaką muszą pokonać czy warunki, w jakich są przewożone. Jednocześnie najszersze, najdłuższe, najwyższe i najcięższe ładunki to tylko część przewozów wielkogabarytowych realizowanych na terenie Polski. Mniej efektowne zlecenia – na przykład na transport maszyn budowlanych, transport maszyn rolniczych, transport samochodów czy transport ciężkich maszyn i elementów konstrukcyjnych na użytek budownictwa i przemysłu – również stanowią istotny element tego sektora branży transportowej.

Duża różnorodność zleceń sprawia, że do każdego należy podchodzić w sposób indywidualny. Trzeba się przez to nastawić na brak sztywnego cennika. Koszty przewozu mogą się diametralnie różnić, zależnie od charakteru ładunku i nakładu pracy, jaki należy włożyć w załadunek, transport i rozładunek. Samo planowanie niektórych transportów wymaga czasem wielotygodniowego, a nawet wielomiesięcznego przygotowania. Spedytor musi brać pod uwagę najdrobniejsze szczegóły, aby sprawnie i z powodzeniem zrealizować zlecenie.

Przygotowując nienormatywny transport niskopodwoziowy, przewoźnik musi dobrać odpowiedni sprzęt i tabor samochodowy – nie tylko platformy lub przyczepy do przewozu, ale i choćby akcesoria do zabezpieczania obiektu (pasy, łańcuchy, etc.) lub pomocy przy jego załadunku i rozładunku. Trasę należy dokładnie zaplanować i sprawdzić. Bywa, że na czas przejazdu konieczna jest modyfikacja infrastruktury drogowej. W razie potrzeby należy zorganizować tzw. pilotaż.

Spedytor musi też zadbać o wszelkie formalności, pozwolenia i ekspertyzy, dzięki którym można zrealizować transport ponadgabarytowy. W szczególności dotyczy to transportów nienormatywnych zagranicę. Co istotne, pozwolenia na transport ponadgabarytowy są wydawane z terminem ważności. Wszelkie opóźnienia mogą zatem oznaczać dodatkowe problemy z realizacją przewozu.

Jak i gdzie zlecić transport ponadgabarytowy w świętokrzyskim?

Kielce i okolice – komu zlecić transport ponadnormatywny?

Jest wiele przedsiębiorstw, które specjalizują się w transporcie ładunków o nienormatywnym charakterze. Przykładem firmy, która obsługuje Kielce i województwo świętokrzyskie w tym zakresie jest na przykład Jupiter – transport ponadgabarytowy to istotny element oferty tego przewoźnika, który działa także w innych sektorach branży (m.in. spedycja i przeprowadzki).

W przypadku firmy zajmującej się transportem niskopodwoziowym ważne jest jej doświadczenie. Dzięki temu klient ma pewność, że będzie ona przygotowana na ewentualne problemy i poradzi sobie w każdej sytuacji. To także gwarancja sprawnego załatwienia wszelkich formalności związanych z przewozem.

Liczy się również profesjonalizm. Chodzi o to, by bezpiecznie dowieźć ładunek do celu, zwłaszcza że przewożone przedmioty często mają duże znaczenie (np. użytkowe) lub są po prostu cenne. Niekompetencja i niesolidność może prowadzić do wielu problemów i kosztów po stronie zleceniodawcy. Nawet w kwestii takiej jak transport maszyn budowlanych czy rolniczych dobre planowanie i fachowe podejście ma duże znaczenie, mimo że tego rodzaju operacja jest o wielokrotnie mniej skomplikowana niż transport wielkogabarytowych silosów czy kilkusettonowych obiektów.

Firma transportowa powinna też dysponować odpowiednim sprzętem i wykwalifikowaną kadrą. Bez specjalistycznych pojazdów, a w szczególności niskopodwoziowych platform, bez akcesoriów do zabezpieczenia transportu, a także narzędzi do załadunku i rozładunku, transport ponadgabarytowy nie jest możliwy. Równie kluczowy jest udział w przedsięwzięciu kompetentnego personelu – zarówno jeśli chodzi o planowanie całej operacji i załatwianie formalności, jak i realizację zlecenia.

Z tych właśnie powodów warto skorzystać z usług firmy Jupiter. Należy zarazem podkreślić, że samodzielna organizacja przewozu ponadnormatywnego w praktyce jest mało prawdopodobna, a na pewno oznacza ona duże koszty. Tańszym i bardziej bezpiecznym rozwiązaniem jest wynajęcie wyspecjalizowanej firmy transportowej, która w profesjonalny sposób zajmie się przewozem gabarytów.

artykuł partnera

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielki pożar okazał się tylko ogniskiem
Następny artykułStanowisko w sprawie wypowiedzi ks. Tadeusza Guza