A A+ A++

fot. potrącenie na przejściu dla pieszych / archiwum

Znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym, ma na celu – przynajmniej w teorii – zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Dotychczas kierowy byli zobowiązani ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, a od dzisiaj (1. czerwca) muszą także ustąpić pierwszeństwa wchodzącemu na to przejście. Ponadto, ustawodawca dopisał wątek o obowiązku „zmniejszenia prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego”. To oczywiście nie koniec, bo nowe obowiązki dotyczą także pieszych.

Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych

  • „Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów” – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

    Należy dodać, że obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

  • „Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie” – wyjaśnia resort infrastruktury.

Nie korzystamy z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię

W ustawie wprowadzono regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska. Rozwiązanie to będzie miało wpływ na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zostanie ono osiągnięte poprzez uzupełnienie art. 14 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, określającego zakazy dla pieszych w ruchu drogowym.

Koniec z jazdą na tzw. „zderzak”

Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków i kolizji na autostradach jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze i niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego nas pojazdu. Dlatego w nowelizacji ustawy zapisano zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo w tym zakresie.

Bezpieczna odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) będzie wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Oczywiście obowiązek ten nie będzie dotyczył kierujących, którzy będą wykonywać manewr wyprzedzania.

  • „Nagminną na polskich drogach jest tzw. jazda na zderzaku, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem” – uzasadnia wprowadzoną zmianę Ministerstwo Infrastruktury.

    Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

    Do 31 maja w terenie zabudowanym, w godzinach nocnych, mogliśmy poruszać się z prędkością do 60 km/h, ale w dzień maksymalna dopuszczalna prędkość wynosiła 50 km/h. Takie rozwiązanie było wyjątkiem w całej UE. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych.

  • „Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h” – tłumaczy MI.

Poprzedni artykułProf. Horban: szczepienia dzieci w wieku od 12 lat powinny ruszyć jak najszybciej
Następny artykułPonowne zakażenia SARS-CoV-2 w ciągu kolejnego roku są rzadkie

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProjekt dla NGO z woj. warmińsko-mazurskiego z udziałem Jaśka Meli
Następny artykułWięcej Popradów w Wojsku Polskim