gry
30 maja 2021, 08:53
W tym miesiącu w przeglądzie mordobić przeczytacie m.in. o Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown, The King of Fighters 15, Guilty Gear Strive, Power Rangers: Battle for the Grid oraz ekranizacji Injustice.
- Virtua Fighter 5 oficjalnie powraca;
- Ekranizacja Injustice;
- Wielki słownik terminologii bijatykowej;
- Blazing Strike – nowa bijatyka 2D na horyzoncie;
- Najważniejsze bijatykowe wydarzenia esportowe.
Czerwiec zapowiada się na prawdziwe święto dla fanów bijatyk – w inauguracyjnym miesiącu lata zadebiutują aż dwie nowe przedstawicielki gatunku, na dodatek obie pochodzące ze znanych i cenionych serii. W najnowszym wilczym przeglądzie przeczytacie nie tylko o nich, ale również o tym, co piszczy wśród mniej mainstreamowych mordobić. Od tego miesiąca postaram się od czasu do czasu pisać również o najważniejszych wydarzeniach ze świata esportu. Tradycyjnie zapraszam również do zapoznania się z podobnymi inicjatywami kolegów i koleżanek z redakcji:
- Następcy SWAT 4 i dziwna gra o czołgach – Tbone’owy przegląd
- Nowy projekt twórców Cities: Skylines i data premiery Bus Simulator 21 – przegląd Agi
- Kwietniowy przegląd gier niedostrzeżonych i niekochanych
- Kosmiczny Crusader Kings, Fantasy General 2, strategie 4X i retro, czyli co w Duchu gra
Natomiast jeśli przegapiliście poprzedni przegląd bijatyk i chcielibyście nadrobić zaległości, to materiał znajdziecie pod tym adresem.
Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown oficjalnie zapowiedziane
Potwierdziły się krążące od miesiąca doniesienia. Do życia powraca jedna z najważniejszych serii bijatyk w historii – Virtua Fighter. Niestety, potwierdziło się również to, że nie będzie to pełnoprawna nowa odsłona cyklu, a jedynie kolejna rewizja czternastoletniego Virtua Fighter 5.
Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown zadebiutuje już 1 czerwca i będzie produkcją dostępną na wyłączność konsoli PlayStation 4 (a za sprawą kompatybilności wstecznej również PS5). Gra zaoferuje ten sam repertuar postaci oraz aren, co wersja Final Showdown z 2012 roku, ale dzięki przeniesieniu na znany z serii Yakuza silnik Dragon Engine zaprezentuje bardziej współczesną oprawę wizualną. Pojawi się nowy interfejs oraz niedostępne wcześniej utwory przygrywające w tle starć.
Główną atrakcją Ultimate Showdown będą przede wszystkim mocno rozbudowane tryby sieciowe, dzięki którym Sega zamierza uczynić z Virtua Fighter istotnego gracza w światku esportowym. Pojawią się między innymi tryb turniejowy, możliwość oglądania walk czy system lobby wspierający maksymalnie 16 graczy. Na deser zostawiłem najmilszą wiadomość. Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown jest jednym z tytułów, jakie Sony zaoferuje abonentom usługi PlayStation Plus w czerwcu – będą oni mogli przypisać grę do swoich kont bez żadnych dodatkowych kosztów.
Injustice zostanie zekranizowane
Pomiędzy tworzeniem kolejnych odsłon Mortal Kombat NetherRealm Studios rozwija również Injustice, serię bijatyk wykorzystujących postacie z komiksów DC. Oprócz solidnych, ciekawie eksperymentujących z gatunkiem mechanik, tytuły te wyróżniają się intrygująco wykreowanym światem. Pod wpływem traumatycznych wydarzeń Superman stał się tyranem rządzącym światem, Batman staje mu naprzeciw i kieruje ruchem oporu, a pozostali bohaterowie i złoczyńcy zostają zmuszeni do wyboru jednej ze stron w toczonej między dawnymi przyjaciółmi wojnie.
Pierwsza gra z cyklu nie do końca zdołała zrealizować potencjał drzemiący w tym pomyśle, głównie przez niezbyt fortunny pomysł na rozwiązanie konfliktu poprzez wmieszanie w całą aferę „tradycyjnych” wersji herosów z innych rzeczywistości. Na szczęście kontynuacja Injustice 2 oraz towarzyszące obu produkcjom serie komiksów odpuściły sobie temat alternatywnych światów i opowiedziały znacznie bardziej angażujące historie, wyrastając na jedne z najciekawszych opowieści o bohaterach DC.
Ich wartość w końcu dostrzegli również włodarze Warner Bros. Home Interactive, którzy zatwierdzili produkcję pełnometrażowego filmu animowanego opartego na serii Injustice. Na ten moment nie wiemy, czy będzie to wierna adaptacja pierwszej gry (oby nie), czy raczej jej swobodna interpretacja, a może projekt oparty na komiksach (co byłoby chyba najlepszym wyjściem). Więcej szczegółów powinniśmy poznać 27 lipca. Animacje DC trzymają w większości bardzo dobry poziom, warto więc mieć ten tytuł na oku.
Wielki słownik terminologii bijatykowej
Pod adresem glossary.infill.net znajdziecie prawdziwą studnię bezcennej wiedzy o bijatykach. Jest to opracowany przez fanów gatunku słownik bijatykowej terminologii, zawierający przeszło 650 dokładnie opisanych haseł oraz 200 filmików z przykładami. I cała ta tytaniczna praca dostępna jest całkowicie za darmo, bez żadnych reklam i barier (choć autor nie ukrywa, że byłby wdzięczny za ewentualne wsparcie). Kosmos. Niestety, całość dostępna jest w języku angielskim, więc nie każdy zdoła ze słownika skorzystać. Jeśli jednak nie jest to dla Was problemem, nic tylko brać.
Fighting EX Layer debiutuje na Switchu
Od 20 maja posiadacze Nintendo Switcha mogą grać w Fighting EX Layer – stworzoną przez studio Arika bijatykę rozwijającą pomysły z dawno już uśpionej przez Capcom podserii Street Fighter EX. Tytuł całkiem sensownie wyceniono na niecałe 80 zł (to ponad 60 zł taniej niż wynosi podstawowa cena gry na PS4), a przed ewentualnym sięgnięciem do portfela możemy za darmo wypróbować wersję demonstracyjną, dającą dostęp do czworga postaci.
Warto przypomnieć, że switchowy Fighting EX Layer dostał podtytuł Another Dash i oferuje sporo nowości względem edycji dostępnych na pozostałe platformy. Najważniejsza z nich to usunięcie kontrowersyjnego systemu dobieranych przed walkami talii, które oferowały różnorodne bonusy. Oprócz tego postacie dostały nowe ataki i przebudowany został kod sieciowy. Niestety, przeprowadzka na słabszą konsolę nie obyła się bez widocznych gołym okiem cięć – oprawa wizualna prezentuje się znacznie gorzej niż na pozostałych platformach. Na ten moment Arika milczy w kwestii ewentualnego wprowadzenia zmian z Another Dash do Fighting EX Layer na PS4 i PC.
Blazing Strike – nowa bijatyka 2D zmierza na PC, Switcha i PlayStation
O Blazing Strike po raz pierwszy usłyszeć można było w 2019 roku, gdy Mark Chung starał się zebrać 70 000 dolarów na stworzenie grającej na nostalgii bijatyki 2D. Zbiórka zakończyła się porażką i wydawało się, że to koniec projektu. Tymczasem mamy 2021 rok i tytuł niespodziewanie ponownie wypłynął na powierzchnię, tym razem ze wsparciem finansowym dystrybutora Aksys Games.
Gra zamierza silnie odwoływać się do takich klasyków jak Street Fighter 2, Darkstalkers czy wczesne odsłony King of Fighters, nie uciekając jednak przy tym od współczesnych rozwiązań. System walki oprócz tradycyjnego 6-atakowego schematu przycisków zaoferuje również specjalny pasek Rush, który przy spalaniu pozwoli zwiększyć szybkość poruszania się i ataków naszej postaci. Żeby nie było zbyt łatwo, gdy go całkowicie zużyjemy, zaczniemy poruszać się nawet wolniej niż standardowo. Wśród dostępnych trybów zabawy znajdziemy Story, Arcade, Versus (lokalny i sieciowy z użyciem technologii Rollback Netcode) oraz trening. Dokładna data premiery Blazing Strike nie jest jeszcze znana, ale Mark Chung celuje z debiutem w 2022 rok.
Guilty Gear Strive przypomina, że będzie mieć też tryb fabularny
Premiera Guilty Gear -Strive- już 11 czerwca, a jeśli nie jest to Wasza pierwsza wizyta w tym przeglądzie, to wiecie, że czekam na ten tytuł jak na żadną inną bijatykę od dłuższego czasu. Arc System Works postanowiło podgrzać atmosferę i wypuściło kolejny większy zwiastun produkcji, tym razem koncentrujący się na trybie fabularnym. Wynikają z niego dwie rzeczy. Po pierwsze, wybór angielskiego dubbingu to raz jeszcze opcja dla naprawdę odważnych. Po drugie zaś, będzie to tak samo przekombinowana japońszczyzna w całej jej groteskowej glorii i chwale, co zawsze. Czyli szykują się wspaniałe trzy, cztery godziny oglądania.
Warto wyjaśnić niewtajemniczonym, że struktura trybu fabularnego w grach z serii Guilty Gear mocno odbiega od standardu, który ustanowiła seria Mortal Kombat. W Story Mode GG –Strive- zamiast serii walk przeplatanych scenami przerywnikowymi dostaniemy wyłącznie to drugie. Całość będzie nieinteraktywna i sprowadzi się do oglądania kilkugodzinnego, zrealizowanego na silniku gry filmu anime.
The King of Fighters XV zwiększa tempo
Przegląd nie byłby kompletny bez kolejnej transzy ujawnionych postaci, jakie zasilą piętnastą numerowaną odsłonę The King of Fighters. Aż ciężko w to uwierzyć, ale SNK zdołało jeszcze bardziej podkręcić tempo i od jakiegoś czasu ujawnia nie jednego, a aż dwóch wojowników tygodniowo. W efekcie poniżej przeczytacie aż o szóstce zabijaków, jacy dołączyli do szesnastki zaprezentowanej wcześniej.
Najświeższą, nowoujawnioną wojowniczką jest Blue Mary. Weteranka poprzednich odsłon King of Fighters nie zmieniła się zanadto od ostatniego spotkania i zaoferuje podobne ataki, jak dawniej. Po wieloletniej nieobecności do serii wraca Chris. Choć zachowa on kilka charakterystycznych ruchów, wygląda na to, że tym razem nie będzie w stanie korzystać z dających mu solidne wzmocnienie mocy Orochiego. Chris będzie razem z Shermie i Yashiro tworzyć drużynę Orochi.
Większym zaskoczeniem nie jest ujawnienie obecności w KOF15 Ryo Sakazakiego i Roberta Garcii, którzy występowali w niemal każdej odsłonie cyklu. Twórcy potraktowali ich konserwatywnie, nie serwując większych zmian w wyglądzie czy wachlarzu ciosów. Ryo i Robert razem z ujawnioną wcześniej King stworzą drużynę Art of Fighting.
Kolejną ujawnioną dwójką są Ralf Jones i Clark Still, których korzenie, w przeciwieństwie do większości pozostałych postaci, nie wywodzą się z bijatyk, ale z gier akcji z lat 80-tych o tytułach T.N.K. III oraz Ikari Warriors. Ralf i Clark połączą siły z ujawnioną wcześniej Leoną, razem tworząc Team Ikari. Wraz z pokazem możliwości tych dwóch najemników, SNK zaprezentowało także nową arenę, która w bardzo sympatycznym stylu nawiązuje do kultowej serii Metal Slug. I szczerze mówiąc znacznie skuteczniej zainteresowała mnie KOF15 niż te cotygodniowe zapowiedzi powrotów weteranów z poprzednich odsłon serii. Materiał możecie zobaczyć poniżej, a ja tymczasem przypomnę, że The King of Fighters XV zadebiutuje jeszcze w tym roku.
Transformacja! Ryu i Chun-Li debiutują w Power Rangers
Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami, 25 maja listę postaci DLC do bijatyki Power Rangers: Battle for The Grid zasilili Ryu oraz Chun-Li, dwie ikony Street Fightera. Oboje dysponują nie tylko swoimi klasycznymi atakami, ale również szeregiem nowych możliwości gwarantowanych przez transformacje w Wojowników Mocy. Decydując się na zakup postaci oddzielnie, za każdą z nich zapłacimy około 25 zł, możemy też wybrać kosztujący około 50 zł pakiet, w którym dodatkowo otrzymamy specjalne kostiumy. Wraz z premierą DLC do sklepów trafiło także Power Rangers: Battle for The Grid Super Edition – specjalne wydanie gry zawierające podstawkę oraz całą dotychczasową zawartość dodatkową. Wyceniono je na około 210 zł.
Shiro Tokisada Amakusa dołączy do Samurai Shodown
Poznaliśmy tożsamość trzeciej z czterech postaci wchodzących w skład Season Passa 3 do Samurai Shodown. Wojownik ten to Shiro Tokisada Amakusa, oryginalny boss z pierwszego Samurai Shodown z 1993 roku, który miał również okazję wystąpić w większości kolejnych odsłon serii. Shiro zostanie udostępniony graczom 14 czerwca, tego samego dnia Samurai Shodown trafi również na Steama. Warto przypomnieć, że w skład trzeciej przepustki sezonowej do gry wchodzą również Cham Cham, Hibiki Takane oraz nieznana na ten moment postać z serii Guilty Gear. Pierwsze dwie są już od jakiegoś czasu dostępne w grze, na crossover z GG musimy jeszcze poczekać.
Skullgirls z wczesnym-wczesnym dostępem nowej postaci
W lutym dość niespodziewanie dowiedzieliśmy się, że Skullgirls 2nd Encore mimo kilku lat na karku dostanie przepustkę sezonową. W jej skład wchodzi garść kosmetyki oraz cztery nowe postacie, które otrzymamy na przestrzeni 2021 i 2022 roku. Pierwsza, Annie of The Stars, została udostępniona graczom w marcu, przy czym twórcy zastrzegli, że na razie jest to jej wczesna wersja.
Teraz poznaliśmy tożsamość kolejnej nowej wojowniczki. Różowowłosa Umbrella jest młodszą siostrą Parasoul i w starciach używa – niespodzianka – wyglądającej jak parasol żywej broni imieniem Hungern. W trakcie walki Umbrella będzie mogła karmić Hungerna, zwiększając w ten sposób swoją skuteczność bojową. Postać zostanie udostępniona nabywcom przepustki za około miesiąc, przy czym na tym etapie dostaną oni jej bardzo, bardzo wczesną wersję. Finalna Umbrella ma być gotowa do końca 2021 roku.
Kącik esportowy – najważniejsze bijatykowe turnieje
Zgodnie z obietnicą, od tego miesiąca w przeglądzie zagości w nieco szerszym zakresie esport. Temat będziemy zgłębiali razem i stopniowo, bo dotąd lawirował on raczej na odległej orbicie moich zainteresowań. Planuję samemu się go uczyć w miarę przekazywania związanych z nim informacji Wam 😉 Z tego też względu nie bijcie za mocno, jeśli coś pominę albo przeinaczę – gram w otwarte karty i przyznaję, że do wczoraj o połowie opisanych niżej imprez nie wiedziałem wiele więcej ponad to, że istnieją. Jeśli pominąłem jakiś istotny turniej, dajcie znać, jeszcze wrócimy do tego tematu.
No, mając te wymówki za sobą, możemy zaczynać – oto zestawienie najważniejszych bijatykowych turniejów esportowych, jakie czekają nas jeszcze w tym roku:
Evo 2021
Kiedy: 6-8 sierpnia + 13-15 sierpnia
Strona internetowa: https://www.evo.gg
Co to: Evo to bezsprzecznie największe święto wszystkich fanów bijatyk, oferujące nie tylko wielkie turnieje przyciągające najlepszych graczy świata, ale również stanowiące wspaniały pretekst dla twórców do chwalenia się nową zawartością do swoich gier. Ostatnimi czasy Evo przechodziło trudne chwile, ale po tym, jak w marcu zawody zostały wykupione m.in. przez Sony, mają szansę zostawić ponure dni za sobą. W tym roku zawody będą rozgrywane online w grach Tekken 7, Mortal Kombat 11 Ultimate, Street Fighter V: Champion Edition oraz Guilty Gear – Strive-. Lista nie jest jeszcze zamknięta, kolejne tytuły mamy poznać wkrótce.
Capcom Pro Tour
Kiedy: Na przestrzeni niemal całego roku
Strona internetowa: https://capcomprotour.com
Co to: Organizowana przez Capcom seria oficjalnych turniejów w Street Fightera V, na którą składają się rozgrywane na przestrzeni niemal całego 2021 roku i na wszystkich kontynentach zawody. Najbliższe europejskie pojedynki już w czerwcu!
Tekken World Tour / Tekken Online Challenge
Kiedy: Na przestrzeni niemal całego roku
Strona internetowa: https://www.bandainamcoent.com/tekken-world-tour
Co to: Oficjalna seria mistrzostw Tekkena, na którą składa się seria turniejów rozgrywanych online w różnych regionach świata.
Defend The North
Kiedy: 16-18 lipca
Strona internetowa: http://www.defendthenorth.com
Co to: Nowojorski turniej imponuje repertuarem aż 20 bijatyk, w ramach których rozegrane zostaną na nim zawody.
Combo Breaker
Kiedy: 29-30 maja (czyli… teraz)
Strona internetowa: https://combobreaker.org/
Co to: To bardziej honorowa wzmianka, bowiem ze względu na pandemię w tym roku nie mamy prawdziwego turnieju Combo Breaker. Zamiast tego zorganizowano Look Alive – dwudniowy cyfrowy festiwal bijatyk, wypełniony streamami najbardziej znanych internetowych twórców popularyzujących gatunek czy pokazami umiejętności profesjonalnych graczy.
Red Bull Kumite 2021
Kiedy: 22-23 maja
Strona internetowa: https://www.redbull.com/nz-en/events/kumite-london
Co to: Zakończony zaledwie tydzień temu, finansowany przez Red Bulla turniej rozegrał się w Londynie. Główną grą imprezy był Street Fighter V, ale zainteresowani mogli zmierzyć się również w przedpremierowej wersji Guilty Gear Strive.
—
To już wszystko, co dla Was przygotowałem w tym miesiącu. Zachęcam do kulturalnej dyskusji w sekcji komentarzy oraz śledzenia mojego konta w serwisie Twitter. A za miesiąc, miejmy nadzieję, porozmawiamy sobie o tym, jak wspaniałą grą jest Guilty Gear Strive.
Michał „Czarny Wilk” Grygorcewicz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS