A A+ A++

Kończy się projektowanie trzeciego mostu kolejowego nad Wisłą. Od dwóch pozostałych będzie się różnił tym, że oprócz toru kolejowego pomieści też przestrzeń dla pieszych i rowerzystów.

Pierwotnie zewnętrzny most po zachodniej stronie miał wyglądać identycznie jak ten, który jest już gotowy po wschodniej, a więc z miejscem na jeden tor kolejowy. Na podstawie porozumienia z miastem plany się jednak zmieniły: trzeci most będzie znacznie szerszy, by móc pełnić również funkcję kładki pieszo-rowerowej.

Jak podają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, projektowanie przeprawy jest na końcowym etapie, uzyskana jest też już część pozwoleń budowlanych. Za kilka tygodni ruszy montaż konstrukcji obiektu, a kolejarze zakładają, że most będzie gotowy w drugiej połowie przyszłego roku.

Miastu zależy

Oprócz tego, że pieszo-rowerowa część ułatwi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie z ulic po drugiej stronie Wisły, ma ona też mieć duże znaczenie dla poruszania się po mieście rowerem. Urzędnicy zakładają, że dzięki temu uda się stworzyć połączenie od skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Śląskich, pod łącznicą kolejową do przystanku Kraków Zabłocie, a następnie nowym mostem przez Wisłę i dalej, wzdłuż nowych estakad kolejowych do ścisłego centrum.

– Dlatego zależało nam, by wykorzystać prowadzoną przez kolej inwestycję i stworzyć połączenie, które ułatwi dojazd do centrum dużej liczbie rowerzystów. Krokiem w tę stronę będzie też przygotowanie koncepcji rozwiązań rowerowych na skrzyżowaniu z ul. Wielicką, gdzie spodziewamy się dużego natężenia ruchu – mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Piesi na zewnątrz, rowerzyści w środku

Zgodnie z projektem, droga dla rowerów zostanie poprowadzona obok toru kolejowego i będzie od niego odgrodzona ścianą ekranów, częściowo przezroczystą. Część piesza, o szerokości dwóch metrów, będzie poprowadzona obok, niejako na zewnątrz, poza łukową konstrukcją mostu.

Po stronie Kazimierza najazd na kładkę będzie się zaczynał przy końcu ul. Halickiej. Dalej ciągi rowerowy i pieszy są już poprowadzone równolegle do siebie przez całą długość mostu. Piesi będą mieć możliwość zejścia zaraz po przekroczeniu ul. Zabłocie, a więc na początku przystanku kolejowego. Rowerzyści zjadą w dół nieco dalej, korzystając z pochylni wzdłuż muru oporowego, której koniec zlokalizowany będzie niedaleko przejścia pod torami w ciągu ulicy Kącik.

Cztery tory

– Przy realizacji inwestycji szukamy korzystnych rozwiązań, aby zapewnić mieszkańcom większą dostępność do kolei oraz ułatwić komunikację w aglomeracjach. Budowa kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym nad Wisłą w Krakowie pokazuje, że projekt ważny dla podróży pociągiem przyczyni się także do poprawy komunikacji w mieście – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od ubiegłego roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Obok trwa budowa dwóch kolejnych przepraw. Środkowa będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku. Znajdą się na niej dwa tory kolejowe, przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych.

Tory na obydwu zewnętrznych mostach będą natomiast przeznaczone dla pociągów aglomeracyjnych. Rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSpacer nieoczywisty po Giżycku z Jankiem Sektą
Następny artykułDzień Samorządu Terytorialnego. Ostoja demokracji czy przestrzeń patologii?