Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) rusza od dziś (wtorek, 25 maja) od godz. 18:00. NFZ uruchomił platformę, aby dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200, pacjenci otrzymali niezbędną pomoc medyczną między godz. 18 a 8 rano oraz w weekendy i święta.
Teleplatforma jest czynna od poniedziałku do piątku od godz. 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy porani Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Działać będzie również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługa pacjentów odbywa się w językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Podczas połączenia w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i bez potrzeby udawania się do placówki.
Jeżeli konsultacja okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
– wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)
– kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8-18.00, od poniedziałku do piątku)
– a przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Wiceminister zdrowia Anna Goławska, podkreślała podczas briefingu, że “cały czas borykamy się z sytuacjami, gdy ludzi z błahymi powodami udają się do SOR blokując miejsce ludziom w stanie zagrożenia życia i zdrowia”. Dodała, że jako kontynuację rozwiązań mających usprawnić system i ułatwić dostęp do lekarza w przypadku mniej ciężkich sytuacji, NFZ przygotował platformę gdzie można dzwonić w godzinach, gdy nie działają POZ. Podkreśliła, że to pierwszy etap zapowiedzianego w “Polskim ładzie” usprawnienia nocnej opieki zdrowotnej. Zapewniła, że będą wdrażane kolejne narzędzia teleinformatyczne ułatwiające dostęp do pomocy medycznej.
P.o. prezesa Prezesa NFZ Filip Nowak zaznaczył, że teleplatforma jest przykładem działania, aby poprawić komfort pacjentów i usprawnić opiekę. Jak mówił, teleplatrofma ma być pomocna dla pacjentów, którzy w nocy lub w święta mają pogorszenie stanu zdrowia. Wówczas dzwoniąc na teleplatformę mogą uzyskać pierwszą teleporadę. Jeżeli pomoc telefoniczna nie będzie możliwa, to wówczas pacjent zostanie przekierowany do placówki nocnej opieki lekarskiej lub SOR-u. – To uzupełnienie istniejącego systemu. Staramy się wyjść na przeciw potrzebom – podkreślił F. Nowak.
W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi i wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, pielęgniarka lub położna zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjent do lekarza, podczas tego samego połączenia.
Konsultacja rozpoczyna się od uzupełniania wywiadu, przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowania lub e-zwolnienie.
Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji, lekarz zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki NOL, jeżeli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.
Platforma jest dostępna również dla osób niesłyszących, bo porada może być udzielona również przez wideoczat (za pomocą języka migowego).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS