Pilotażowe badania w dwóch szkolnych stołówkach w Rybniku prowadzone były od połowy lutego w Zespole Szkół nr 3 i Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 14. W tym czasie w szkołach żywiło się mniej dzieci, ponieważ uczniowie klas IV-VIII oraz licealiści uczyli się zdalnie. Badaczom i tak udało się jednak wyciągnąć ważne wnioski.
Naukowcy badali nie tylko, czy w stołówkach marnuje się jedzenie, a jeśli tak, to na jaką skalę. Sprawdzali również, czy jadłospis uczniów projektowany jest zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz przyglądali się ilości i strukturze niezjedzonych posiłków. Ważna była dla nich także atmosfera w stołówce oraz organizacja wydawania posiłków, które również w znacznym stopniu mogą wpływać na to, czy posiłki są zjadane przez uczniów w całości.
– Pierwsze analizy pokazały, że przygotowywane posiłki są bardzo dobrej jakości, personel kuchenny wkłada wiele serca w swoją pracę, a na stołówkach panuje dobra atmosfera. Podczas gdy w skali całego kraju skala strat, czyli przygotowanego jedzenia, które nie jest zjadane przez dzieci, sięga nawet 50 proc., to w Rybniku jest to 20-26 proc. – mówi Monika Kubisz, koordynująca projekt ze strony Urzędu Miasta Rybnika.
Kucharki uczą się przemycać zdrowe składniki
Rybnickie placówki zobowiązane zostały jednak do pracy nad dalszym zmniejszeniem skali marnowania żywności. Mają w tym pomóc im szkolenia kulinarno-dietetyczne dla personelu kuchennego, intendentek oraz innych osób zaangażowanych w planowanie i przygotowanie posiłków.
Na początek uczestniczki szkoleń dowiedziały się, jak przekonać dzieci do zdrowego jedzenia, jakie są zasady szwedzkiego talerza i jak sposób podania wpływa na smak produktu. Poznały również zasady łączenia produktów powszechnie lubianych z nielubianymi, tak by przemycać dzieciom to, co zdrowe, w daniach, które chętnie jadają. Dowiedziały się też, jakie są trafione połączenia smakowe i czym można zastąpić cukier.
Szkolenie zorganizowała Fundacja Szkoła na Widelcu. Kucharki i intendentki szkolił Michał Toczyłowski, który na co dzień prowadzi warsztaty kulinarne, stylizuje potrawy do sesji zdjęciowych, wprowadza menu do restauracji, realizuje kulinarne nagrania wideo i jest współautorem książek kulinarnych „Run&Cook. Kulinarny poradnik biegacza” nominowanej do najlepszej książki kucharskiej na świecie Gourmand World Cookbook Awards 2018 w kategorii Sports and nutrition oraz książki “Sex&Cook. Miłość od kuchni” wydanej w lutym 2020.
Będą też warsztaty dla nauczycieli i uczniów
W ramach pilotażu zaplanowano także szkolenia dla edukatorów kulinarnych, czyli nauczycieli, którzy są entuzjastami zdrowego odżywiania i chcą kształtować u uczniów dobre nawyki w tym zakresie. Następnie poprowadzą oni dla dzieci warsztaty i pogadanki.
Kubisz ma nadzieję, że w zamówieniach żywności na kolejny rok uda się wprowadzić więcej produktów ekologicznych i warzyw.
Badania w rybnickich szkołach objęte zostały opieką naukową Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, a ich realizacja jest częścią projektu StratKIT, współfinansowanego ze środków Interreg Baltic Sea Region.
– Działania projektu StratKIT obejmujące stołówki szkolne i przedszkolne stanowią przykład dobrych praktyk wpływających istotnie na jakość życia obecnych oraz przyszłych pokoleń. Docelowo skutkować powinny minimalizacją negatywnego wpływu produkcji i konsumpcji żywności na środowisko naturalne oraz troską o zdrowie konsumentów, m.in. poprzez wspieranie produkcji ekologicznej, lokalnej i sezonowej, ograniczanie strat i marnotrawstwa żywności, a także formułowanie rekomendacji dotyczących żywienia – podkreśla prof. Renata Kazimierczak, koordynator projektu ze strony SGGW.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS