Sprzedaż online rosła dwucyfrowo od lat, ale zamknięcie na długie miesiące wielu sklepów stacjonarnych spowodowało, że rynek rósł nawet o ponad 30 proc.
Aż 12 mld dol. wyniosły wydatki internetowe tylko na pięć głównych kategorii produktów – wynika z danych zebranych przez Statista.com. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. – Polski rynek e-commerce to w przewadze małe i średnie firmy, a jego wartość szacowana jest na 100 mld zł – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – W ostatnim roku w czasie pandemii powstało ok. 11 tys. e-sklepów. Kupujemy coraz bardziej aktywnie, bo prawie 80 proc. internautów kupuje online – dodaje.
Dodatek „Rok w pandemii oczami przedsiębiorców”
Był miliard, będzie miliard
PwC szacuje, że wartość e-wydatków w 2020 r. wzrosła o 22 mld zł – aż o 36 proc. – i wyniosła 83 mld zł. Prognozy tegoroczne były już ostrożniejsze – zakładano 12 proc. wzrostu i osiągnięcie poziomu 93 mld zł. Ale ostateczny wynik może być wyższy, dwa lockdowny w 2021 r. mocno napędziły klientów. Allegro podało, że w I kwartale przychody netto platformy wzrosły o 61,1 proc., do 1,2 mld zł. Wartość sprzedanych produktów zwiększyła się o 46,1 proc., do 9,6 mld zł. – Na koniec I kwartału liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln, to 13,4 proc. więcej niż przed rokiem. Przeciętne roczne wydatki na kupującego wzrosły do 2,9 tys. zł, czyli o 38,9 proc. – mówi François Nuyts, prezes Allegro.
Choć wydaje się, że tak ogromny wzrost sprzedaży internetowej jest nie do powtórzenia, to wiele wskazuje, iż wiele sektorów w 2021 r. może rosnąć w podobnym tempie. Przykładem największa kategoria w polskim online, czyli moda. W 2020 r. Polacy zwiększyli swoje wydatki przez internet na ubrania o ponad 1,1 mld dol., do 5,7 mld dol., a prognoza na 2021 r. mówi o wzroście o niemal 1 mld dol.
Tym bardziej to realne, że systematycznie rośnie liczba sprzedawców. Na początku stycznia 2021 r. liczba zarejestrowanych e-sklepów w Polsce wynosiła blisko 44,5 tys. To w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego stanowi wzrost o 21,5 proc.
– W 2020 r. polscy przedsiębiorcy zarejestrowali blisko 11,8 tys. nowych sklepów internetowych, a wykreślili działalność ponad 4 tys. – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska A Dun & Bradstreet Company.
W całym 2020 r. Polacy zawiesili blisko 5,6 tys. działalności sklepów internetowych. – Ale 1,2 tys. powróciło na rynek, 320 upadło i trwale zostało wykreślonych, a 4,1 tys. nadal pozostaje zawieszonych i czeka na lepszy czas – ocenia Tomasz Starzyk.
– Masowe powstawanie e-sklepów oznacza drastyczny wzrost konkurencji w wynikach wyszukiwania. Na pierwszej stronie wyników w Google’u, najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie, pojawia się tylko 10 pozycji, a w przypadku wielu zapytań, widgety Google’a ograniczają wyświetlenia do zaledwie kilku wpisów organicznych – mówi Marek Stokowski, specialista ds. SEO w DevaGroup.
Wejście giganta
Wydarzeniem tego roku jest marcowy start platformy Amazon.pl, o czym spekulowano od wielu lat. Firma kilka tygodni wcześniej zapowiedziała wejście do Polski, by zupełnie bez rozgłosu wystartować na początku marca. Amazon podaje, że ponad 50 proc. towarów sprzedawanych na platformie pochodzi od zewnętrznych partnerów. Wejście do serwisu pozwoli polskim firmom dotrzeć do ponad 300 milionów klientów Amazona na całym świecie, w ponad 200 krajach i terytoriach. Obecnie za pośrednictwem Amazona sprzedaje globalnie 1,7 mln małych i średnich firm, z których ponad 200 tys. przekroczyło 100 tys. dol. wartości sprzedaży w 2019 r.
– O pojawieniu się Amazona w Polsce była już mowa tyle razy w ostatnich latach, że kiedy wreszcie ten moment nastąpił, to nie spotykam się z olbrzymimi zachwytami – mówi Krzysztof Bartnik, założyciel firmy logistycznej Imker. – Dla e-sklepów to świetny kanał sprzedaży i nie mogę się doczekać, kiedy rozpocznie się przeciąganie liny pomiędzy firmą Jeffa Bezosa a Allegro. Oby z korzyścią dla sprzedających, a nie tylko kupujących – dodaje.
Rynek postrzega wejście Amazona jako wyzwanie dla Allegro. Sama zapowiedź takiego kroku oznaczała pod koniec stycznia kilkuprocentowy spadek kursu Allegro, od tego czasu raczej dominuje trend spadkowy. Pod koniec grudnia 2020 r. cena akcji wynosiła ok. 85 zł, a spadła do ok. 50 zł.
– Amazon to z pewnością największy konkurent dla Allegro, którego cena akcji od dwóch miesięcy regularnie spada – mówi Arkadiusz Piechocki, partner zarządzający SpeedUp Group i członek zarządu eCommerce Connections. – Można zakładać, że Polacy pozostaną wierni tej platformie, choć walka rozegra się na polu cenowym i w oparciu o budowanie przewag logistycznych. Te zaś w końcu przełożą się na koszt i czas dostawy zakupionych produktów – dodaje.
Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU
Pandemia znacząco wpłynęła na to, jak Polacy dokonują zakupów i w jaki sposób korzystają z różnego rodzaju usług. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy sklepy internetowe zyskały istotną przewagę nad handlem tradycyjnym, m.in. z uwagi na przypisany do tego kanału dystans społeczny. Choć ciężko przewidzieć, jak dokładnie sytuacja będzie wyglądała za miesiąc czy dwa, z badań konsumenckich wynika, że zwiększona popularność e-zakupów powinna utrzymać się także po całkowitym otwarciu handlu. Kluczowe będzie jednak zadbanie o doświadczenie użytkowników kupujących online, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb tych osób, które przygodę z e-commerce rozpoczęły niedawno. Z analiz PwC wynika, że ponad 74 proc. Polaków po ustąpieniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc. zamierza nawet zwiększyć ich częstotliwość. Jak wskazują dane Izby Gospodarki Elektronicznej, 36 proc. konsumentów deklaruje łączenie zakupów online i offline. Warto zwrócić uwagę, że e-konsumenci w ostatnich miesiącach stali się jeszcze bardziej „smart” – lubią kupować tam, gdzie jest najwygodniej oraz optymalnie kosztowo i czasowo. Najlepszą odpowiedzią na te potrzeby i oczekiwania jest strategia omnichannel, czyli sprzedaż oparta na wielu kanałach, które są ze sobą zintegrowane. Liderzy rynku oferują już tego typu rozwiązania, kolejne sieci i marki przyspieszyły działania związane z ich wdrożeniem. Przedsiębiorcy powinni inwestować w rozwój sprzedaży omnichannelowej, ponieważ … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS