Przetarg na budowę nowej linii tramwajowej na osiedle Jar ogłoszono w grudniu. Wpłynęło dziewięć ofert. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Łączna wartość to 190 mln zł brutto. – Z podpisaniem umowy trzeba będzie jeszcze poczekać, m.in. ze względu na złożone odwołanie oraz na obligatoryjną kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – informuje Sylwia Derengowska z MZK.
Na tę inwestycję miasto chciało wydać 158 mln zł. Oferta Balzoli i Intopu jest aż o 32 mln zł droższa.
Nowa linia na osiedle Jar MZK
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych.
Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. – Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła – mówi Derengowska.
Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych.
Prace przy budowie nowej linii tramwajowej na osiedle Jar mają się zakończyć w maju 2023.
Warto przypomnieć, że pierwsze prace przy budowie nowej linii tramwajowej wykonano latem 2018 r podczas przebudowy Szosy Chełmińskiej. Powstały wtedy dwa przejazdy tramwajowo-drogowe na skrzyżowaniach Szosa Chełmińska – Żwirki i Wigury oraz Szosa Chełmińska – Długa. Wykonawcą była firma Progreg InfraCity, a koszt to 3,5 mln zł brutto. Ponadto w grudniu 2020 r. podpisano umowę na budowę i wyposażenie stacji zasilania energetycznego ze spółką AMZ Elektro za prawie 3,2 mln zł.
W 2014 r. powstała linia tramwajowa na UMK. Kosztowała ponad 40 mln zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS