A A+ A++

Posłanka Polski 2050 Hanna Gill-Piątek zapytała wszystkie ministerstwa o umowy zawierane ze Zgromadzeniem Najświętszego Odkupiciela (redemptoryści) lub jego prowincją i fundacjami z nim związanymi: spółką Geotermia Toruń, spółką Bonum, Fundacją „Nasza przyszłość”, Fundacją „Lux Veritatis”, Wyższym Seminarium Duchownym Redemptorystów i Wydawnictwem „Homo Dei”. Z uzyskanych dotychczas odpowiedzi wynika, że TV Trwam od stycznia 2015 roku dostała z budżetu państwa ponad 5,5 mln zł na produkcję i emisję spotów.

Miliony na spoty o COVID-19

Najhojniejsza dla telewizji związanej z Tadeuszem Rydzykiem była Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, która przekazała 2,3 mln zł na emisję na antenie TV Trwam spotów o zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu COVID-19. Umowy opiewały kolejno na kwoty 819,7 tys. zł, 1 026 756 zł, 400 tys. zł i 100 tys. zł.

Ministerstwo Zdrowia w 2016 roku zapłaciło TV Trwam 151 216 zł za emisję audycji „Na zdrowie” poświęconych profilaktyce raka piersi i szyjki macicy. W 2017 roku rząd zapłacił TV Trwam 306 937 zł za emisję audycji o tematyce prozdrowotnej. 188 245 zł w tym samym roku poszło na kampanię dotyczącą profilaktyki raka piersi i szyjki macicy. W 2018 roku resort zdrowia zapłacił TV Trwam 249 tys. za pięć audycji pt. „Nie bójmy się mówić o raku”. W 2020 roku z Ministerstwa Zdrowia do TV Trwam na produkcję audycji oraz zakup czasu antenowego popłynęło ponad 420 tys. zł, m.in. na 38 spotów kampanii społecznej „Planuję długie życie”.

Dlaczego akurat to medium wybrał resort zdrowia? „W ocenie resortu Telewizja Trwam, prowadzona przez Fundację Lux Veritatis, ma duży zasięg w grupie docelowej kampanii, która jest najbardziej sceptycznie i niechętnie nastawiona do wykonywania regularnych badań profilaktycznych” – pisze Waldemar Kraska, sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, w odpowiedzi na interpelację Hanny Gill-Piątek.

“Wspieraj seniora”, “e-Polak potrafi”

Między listopadem 2015 roku a marcem 2021 roku minister cyfryzacji zawarł jedną umowę z podmiotami, o które pyta Hanna Gill-Piątek – z Fundacją „Lux Veritatis”. Chodziło o emisję spotów w TV Trwam w ramach kampanii „e-Polak potrafi”. Resort cyfryzacji zapłacił za to 78 726 zł.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej też kupiło trochę czasu antenowego w TV Trwam. W 2016 roku ten resort zawarł ze spółką Bonum umowę na kwotę 93 339 zł. Chodziło o emisję materiałów promujących program „Rodzina 500+”. W 2017 roku to ministerstwo podpisało umowę z Fundacją „Lux Veritatis” na 188 190 zł w związku z realizacją telewizyjnej kampanii społecznej, która była częścią projektu „Rodzina polska – wolna od przemocy”. Kolejne 105 165 zł trafiło do spółki Bonum w 2020 roku za czas antenowy na emisję spotów w ramach kampanii informacyjnej „Wspieraj seniora”.

Z kolei Ministerstwo Edukacji i Nauki w kwietniu 2017 roku zawarło umowę na wyprodukowanie trzech odcinków audycji informacyjnej, tj. programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” oraz wyemitowanie każdego z nich na antenie TV Trwam razem z dwoma powtórkami. To kosztowało rząd 118 080 zł.

150 tys. zł na promocję czytelnictwa

Ryszard Bartosik, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poinformował w odpowiedzi na interpelację posłanki Polski 2050, że także jego resort zawierał umowy z Fundacją „Lux Veritatis”. W 2016 roku 50 tys. zł poszło na emisję spotu reklamowego promującego znak „Poznaj Dobrą Żywność”, w 2017 – na ten sam cel – 54,4 tys. zł. W 2017, 2018 i 2019 roku rząd zapłacił fundacji po 120 tys. zł za przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej programu operacyjnego „Rybactwo i morze”. Poza tym w 2018 Fundacja „Lux Veritatis” dostała 70,2 tys. zł za emisję spotu informacyjnego. W 2020 roku w TV Trwam puszczono dwie kampanie informacyjno-edukacyjne polegające na emisji spotu dotyczącego oznaczenia „Produkt Polski”. Pierwsza kosztowała rząd 50 tys. zł, druga – 51,8 tys. zł.

Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu wydało w 2016 roku 150 tys. zł na kampanię społeczną w TV Trwam pt. „Czytaj! – to najlepsza inwestycja, na jaką zawsze Cię stać”.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w 2020 roku zapłaciło 34 440 zł za produkcję i emisję spotu informującego o rządowym programie kierowanym do Kół Gospodyń Wiejskich na antenie TV Trwam oraz 301 350 zł na zakup czasu antenowego, produkcję i emisję audycji poświęconych tematyce funduszy europejskich. Za to drugie zapłacono jednak tylko 79 950 zł. W 2021 roku 29 643 zł kosztowała rząd emisja spotu dla kampanii informującej o zakończeniu negocjacji unijnego budżetu na lata 2021-2027 na antenie TV Trwam.

Z kolei Ministerstwo Klimatu i Środowiska w 2017 roku zapłaciło Fundacji „Lux Veritatis” 313 281 zł za przygotowanie i emisję cyklu dziewięciu audycji o charakterze edukacyjnym na temat jakości powietrza pt. „Coś wisi w powietrzu” emitowanych na antenie TV Trwam.

“Dotujemy radio kontraktami reklamowymi”

Nie wszystkie resorty odpowiedziały już posłance. Nie wszystkie też zawierały umowy z podmiotami, o które pyta posłanka. Według odpowiedzi, które uzyskała, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Aktywów Państwowych nie przekazywały w ostatnich latach środków podmiotom związanym z Tadeuszem Rydzykiem.

W poniedziałek Hanna Gill-Piątek skomentowała spływające odpowiedzi na jej interpelacje na Facebooku. – Radio Maryja ma od prawie trzydziestu lat status nadawcy społecznego. Oznacza to ni mniej, ni więcej tyle, że Radio Maryja nie płaci za koncesję. Taki status mają prawie wyłącznie religijne media katolickie. Które – jak pokazują odpowiedzi na moje interpelacje – dodatkowo dotujemy kontraktami reklamowymi z ministerstw – zauważa posłanka.

Oglądalność TV Trwam

Według badania firmy AGB Nielsen Media Research w III kwartale 2020 roku średnia oglądalność minutowa TV Trwam była na poziomie 45 953. To znaczy, że taka jest średnia wielkość widowni oglądającej konkretną audycję lub program telewizyjny. Udział w widowni, czyli odsetek widzów, którzy oglądali audycję bądź program w stosunku do wszystkich widzów oglądających w tym czasie telewizję, wyniósł dla TV Trwam 0,69 proc.

W zestawieniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za III kwartał 2020 roku Telewizja Trwam jest na piętnastej pozycji w kraju pod względem średniej widowni.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAmator whisky w rękach policji
Następny artykułEuro 2021: Z Kartą Kibica na mecze Polaków do Rosji?