A A+ A++

W obliczu elektryfikacji i zaostrzania norm emisji spalin zbliżamy się również do schyłku popularności cenionego przez miliony polskich kierowców LPG. Jak wygląda obecnie polski park samochodów zasilanych gazem płynnym?

O tym, że zasilanych gazem samochodów zacznie wkrótce ubywać świadczą dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Na koniec roku w aktualizowanej części CEPiK figurowało dokładnie 2 684 130 pojazdów zasilanych LPG. To imponujący wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że całkowita liczba samochodów osobowych w Polsce, oczyszczona z tzw. martwych dusz, wynosi nieco ponad 18 810 mln aut. Śmiało można więc przyjąć, że co siódmy samochód w naszym kraju wyposażony jest w instalację gazową. Problem w tym, że park pojazdów z LPG mocno się starzeje i już dziś stanowią one najstarszą grupę aut na naszych drogach!

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2019 roku (dane za ubiegły nie zostały jeszcze opublikowane), na LPG jeździło zaledwie 4 proc. samochodów w wieku poniżej 4 lat. Dla porównania, najpopularniejszą grupę, z blisko 25-procentowym udziałem aut zasilanych gazem, stanowiły samochody najstarsze w wieku… powyżej 20 lat!

Smutny obraz, jaki wyłania się z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, potwierdzają też informacje płynące z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jak poinformował Interię Wydział Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która – po “wchłonięciu” Ministerstwa Cyfryzacji – sprawuje nadzór nad CEPiKiem, średni wiek samochodu osobowego zasilanego LPG wynosi obecnie 18,6 roku. To o blisko cztery lata więcej niż średni wiek auta w Polsce!

Dla porównania przeciętny samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym liczy sobie obecnie 15,3 roku, a z silnikiem o zapłonie iskrowym – 15,9 roku. Na tym tle szczególnie wyróżniają się, oferowane przecież od stosunkowo niedługiego czasu, hybrydy. Obecnie przeciętne auto osobowe z tego rodzaju napędem liczy sobie zaledwie 5,3 roku.

Niezbyt ciekawie prezentuje się też kwestia średnich przebiegów. Biorąc pod uwagę, że większość poruszających się po Polsce aut osobowych pochodzi z Niemiec, CEPiK nie grzeszy w tej kwestii wiarygodnością.  Trudno jednak przeoczyć, że średni przebieg samochodu z instalacją gazową jest aż o 35 proc. wyższy niż samochodu z … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł„Zwiastuny wiosny” – konkurs fotograficzny
Następny artykułGrupa Azoty ZAK zwiększa produkcję kwasu azotowego