A A+ A++

Poduszki powietrzne. W samochodach od wielu już lat wchodzą w skład wyposażenia obowiązkowego. W najwyższych motocyklowych klasach wyścigowych obecność tych systemów też jest obligatoryjna. Natomiast w wyposażeniu zwykłego motocyklisty to wciąż rzadkość. Odkąd airbagi pojawiły się wśród akcesoriów motocyklowych, producenci wciąż pracują nad ich ulepszeniem, przyspieszeniem czasu reakcji oraz opracowaniem elektroniki, która bez pudła rozpozna krytyczne sytuacje.
Airbagi w ciuchach motocyklowych to wciąż rozwiązania nowe i skomplikowane, a co za tym idzie drogie w produkcji i zakupie. Dotyczy to zwłaszcza wersji elektronicznych, w których procesem odpalenia naboju zawiaduje procesor, a nie – tak jak w przypadku prostszych rozwiązań – linka. Pierwsze rozwiązania zaprezentowane przez Dainese w MotoGP w 2007 r. były dalekie od doskonałości. Czas reakcji był znacznie dłuższy niż dziś, ochrona zaś o wiele słabsza. Niemniej pierwszy krok został postawiony.

Sportowe DNA

W 2011 roku pojawił się pierwszy sportowy system D-air Racing, w 2014 r. do Dainese dołączył Alpinestars z modelem Tech-Air. W 2015 r. firma ta zaprezentowała pierwszą autonomiczną kurtkę z airbagiem do stosowania na drogach. Wtedy między dwoma włoskimi producentami doszło do sporu patentowego, który w sądzie wygrało Dainese (patent EP 2 412 257 B1), ale tylko na terenie Niemiec.
Dziś każda z firm ma własną strategię rozwoju poduszek powietrznych. W międzyczasie do tej dwójki dołączyło kilku producentów, którzy zaproponowali swoje produkty. Założona w 2014 roku francuska firma In&Motion dostarcza wyposażenie różnym producentom, wśród których jest m.in. Held. W 2019 roku Helite zaprezentował na targach EICMA system elektroniczny, co było przełomem u tego (również francuskiego) producenta, który do tej pory oferował wyłącznie airbagi odpalane z linki.

Alpinestars Tech-Air 5

Motocykl
Importer: imready.eu
Cena: 2799 zł
Kolor: popielaty
Masa: 1,9 kg
Rozmiary: XS do 4XL
Zastosowanie: pod każdą kurtką, o ile jest zachowany wymóg 4 cm przestrzeni między nią i airbagiem
Żywotność akumulatora: 30 godzin (wg producenta)
Zakres ochrony: plecy, klatka piersiowa, ramiona, nerki, brzuch, żebra
Wyposażenie: tkanina mesh, kratka wentylacyjna na plecach, ochraniacz pleców
Ponowne doprowadzenie do stanu używalności: naładowanie i kontrola bezpieczeństwa przez centrum serwisowe Tech-Air, zalecany przegląd w centrum serwisowym lub u producenta co dwa lata albo po 500 godzinach używania
Kontrola gotowości do użycia: kolorowa dioda LED z przodu
Łączność: aplikacja Bluetooth, port USB (do ładowania)
 minus Bardzo duża chroniona powierzchnia – aż po barki, kamizelkę można nosić bez kurtki, duży zakres rozmiarów, łatwe obsługa i uruchamianie, dobra wentylacja, aplikacja Bluetooth na smartfona, dobry komfort noszenia, nie pogrubia w okolicy brzucha

 minus Lekko pogrubia na plecach, rękawy nieco przesuwają się w górę podczas wkładania kurtki, system załącza się jak tylko magnetyczny zamek błyskawiczny się połączy, a rzep jest zamknięty – co zdarza się często przez przypadek, brak osobnego wyłącznika, brak automatycznej aktywacji (kurtka musi się poruszać, żeby to nastąpiło)

WNIOSEK
Najnowsza, teraz nadająca się do użytku w różnych kurtkach kamizelka z airbagiem jest tańsza, elastyczniejsza, lżejsza i ma jeszcze większy zakres ochrony niż Tech-Air Street. Niższą cenę usprawiedliwia nieco mniej czujników.
alpinestars-tech-air-5Fot. Ferdinant Henrich-Steige
Trzy kolorowe LED-y z przodu kamizelki pokazują stan gotowości i stopień naładowania. Wada: jeśli chcesz sprawdzić funkcjonowanie kamizelki, musisz ją rozpiąć.
alpinestars-tech-air-5Fot. Ferdinant Henrich-Steige
Jednostkę sterującą – serce systemu – umieszczono na plecach, co jest wyraźnie widoczne pod kurtką. Umieszczono tam też ochraniacz pleców.
alpinestars-tech-air-5Fot. Ferdinant Henrich-Steige
Rękawy sięgają poniżej ramienia, tym samym chroniąc nie tylko barki. Podczas wkładania kurtki rękawy mogą przesunąć się w górę.

Zobacz także: Hiszpańscy motocykliści przeciwni obowiązkowym airbagom

Czy to przełom?

Czy współczesne airbagi są czymś w rodzaju samochodowych pasów bezpieczeństwa przyszłości? Na to pytanie niełatwo odpowiedzieć. Problemem jest to, że każdy wypadek drogowy jest inny, więc motocyklista jest narażony na bezpośrednie działanie trudnych do przewidzenia kombinacji sił. Decydujące jest to, jak szybko airbag zostanie wyzwolony, precyzyjniej mówiąc, czy odpali, czy zostanie napełniony gazem i w jakim stopniu, zanim jeździec w coś uderzy.
Crash test przeprowadzony przez ADAC, w którym wzięły udział trzy z prezentowanych tutaj modeli, zobrazował ten problem w liczbach. Test polegał na symulacji zderzenia ze stojącym autem przy prędkości motocykla 50 km/h. Udający jeźdźca manekin uderzył w samochód po 120 milisekundach od zetknięcia się z nim motocykla. To oznacza, że aby poduszka powietrzna zadziałała, musi odpalić szybciej. Testowane airbagi uzyskiwały czasy w okolicach 80 milisekund, zatem przy niewielkich prędkościach to wystarczy. Dla porównania: poduszki w wyścigowych kombinezonach zawodników MotoGP odpalają już po 25 milisekundach.
Fizyka jest bezwzględna: im wyższa prędkość, tym krótszy jest czas między zderzeniem motocykla z przeszkodą (samochodem) a uderzeniem w nią manekina. Może się więc zdarzyć, że nawet współczesne systemy elektroniczne nie zdążą uruchomić poduszki wystarczająco szybko. Brzmi to groźnie, bo przecież rzadko jeździmy 50 km/h, ale należy też pamiętać, że wiele wypadków to nie tylko bezpośrednie uderzenie w samochód czy inną przeszkodę.

Alpinestars Tech-Air Street

alpinestars-tech-air-streetMotocykl
Importer: imready.eu
Cena: 5319 zł
Kolor: czarny
Masa: 2,2 kg
Rozmiary: S do 3XL
Zastosowanie: tylko ze specjalną kurtką
Żywotność akumulatora: 25 godzin (wg producenta)
Zakres ochrony: plecy, klatka piersiowa, ramiona, nerki, górna część brzucha
Wyposażenie: pasek do dopasowania w talii, tkanina mesh, ochraniacz pleców
Ponowne doprowadzenie do stanu używalności: naładowanie i kontrola bezpieczeństwa za pośrednictwem sprzedawcy u producenta, zalecany przegląd co dwa lata
Kontrola gotowości do użycia: kolorowa dioda LED na rękawie kurtki
Łączność: portal danych Tech-Air online, USB
 minus Krótki czas odpalenia, duży zakres ochrony, wychodzący nawet poza barki, dobrze czytelny wskaźnik pracy na rękawie, bardzo komfortowy zintegrowany ochraniacz pleców, program analizujący zawierający sporo informacji, dobra wentylacja, łatwe uruchamianie

 minus Odczuwalnie ciężki, dość uciążliwa instalacja za pomocą rzepów i kabla łączącego, miejscami niejasna instrukcja obsługi, odpłatne i wykonywane nie we własnym zakresie ponowne doprowadzenie do używalności, airbag może być używany tylko w połączeniu z kompatybilnymi kurtkami, włącznik/wyłącznik na plecach mały i trudno dostępny

WNIOSEK
Pochwała za dużą powierzchnię ochrony. Szkoda, że kamizelka działa tylko w kompatybilnej kurtce. Alpinestars stara się dążyć w stronę systemu swobodnego, czego dowodzi model Tech-Air 5.
alpinestars-tech-air-streetFot. Uwe Rattay
W crash teście ADAC model Tech-Air Street uzyskał bardzo dobry wynik. Manekin na zdjęciu obok ma kurtkę Andes Pro Drystar Tech-Air z zainstalowanym systemem airbag.
alpinestars-tech-air-streetMotocykl
Duża, o wymyślnym kształcie poduszka powietrzna i dwa naboje z gazem – Tech-Air Street zapewnia największy zakres ochrony. Chronione są nawet nerki i barki.
alpinestars-tech-air-streetFot. Uwe Rattay
Instalowanie airbaga, połączonego z kurtką za pomocą kabla, wymaga wyczucia. Włącznik/wyłącznik jest umieszczony z tyłu.

Większe bezpieczeństwo

Tak jak kaski czy ochraniacze, również poduszki powietrzne są stale rozwijane, więc i one z czasem będą coraz lepsze. Oczywiście airbag nigdy nie zapewni 100-procentowej ochrony, ale na pewno zapewni większe bezpieczeństwo twoim kościom, kręgosłupowi, szyi czy klatce piersiowej. Na pewno zgodzisz się, że taka ochrona jest warta każdych pieniędzy. Patrząc z tej perspektywy, ceny poduszek powietrznych nie są aż tak wygórowane.

Dainese Smart Jacket

dainese-smart-jacketMotocykl
Importer: wsm24.pl
Cena: 2649 zł
Kolor: czarny
Masa: 1,8 kg
Rozmiary: XS do 2XL, męski i damski
Zastosowanie: na kurtkę lub pod nią, przy czym wymóg 5 cm przestrzeni między kurtką a kamizelką
Żywotność akumulatora: 26 godzin (wg producenta)
Zakres ochrony: klatka piersiowa, centralna część pleców
Wyposażenie: materiał odporny na ścieranie, tkanina mesh, trzy kieszenie z zamkiem błyskawicznym, pasek regulujący w talii, odblaski
Ponowne doprowadzenie do stanu używalności: u sprzedawcy, zalecany przegląd co trzy lata
Kontrola gotowości do użycia: kolorowe LED-y na piersi, wibracje
Łączność: aplikacja D-Air, USB
 minus W ofercie także wersja damska, odporność na ścieranie, do wkładania na dowolną kurtkę, uproszczona instrukcja online, szybki czas odpalenia, łatwa obsługa, kamizelka stosunkowo lekka, składana, odpowiedni przycisk uruchamia zabezpieczenie transportowe

 minus Konieczna rejestracja produktu, chroni stosunkowo małą część korpusu, brak stałego protektora pleców, kamizelka pogrubia, zwłaszcza w okolicy brzucha, nie najlepsza przepuszczalność powietrza

WNIOSEK
Duży zakres zastosowania i kilka gadżetów. Ma uniwersalne zastosowanie i spory zakres ochrony. Czas reakcji 80 ms (prędkość motocykla Suzuki Bandit 600: 50 km/h, kąt uderzenia w samochód: 90°)
dainese-smart-jacketFot. Uwe Rattay
Na zdjęciu manekin z crash testu ADAC z wystrzelonym airbagiem. Zakres ochrony piersi wyraźnie widoczny, ochrony brzucha brak.
dainese-smart-jacketFot. Mona Pekarek
Ponieważ tę kamizelkę można nosić także na kurtce, jej kieszenie są zasłonięte. Na pocieszenie: Smart Jacket ma trzy małe kieszonki.
dainese-smart-jacketMotocykl
Poduszka powietrzna Dainese jest rozbudowana, ale nie aż tak jak Alpinestars. Mimo to oferuje dobry poziom ochrony. Ponadto ma regulację w talii.

Held eVest Clip-in

held-evest-clip-inMotocykl
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 1799 zł, tryb Track za dopłatą
Kolor: czarny
Masa: 1,7 kg
Rozmiary: S do 2XL
Zastosowanie: w kompatybilnej kurtce, konieczna rejestracja kamizelki, aktywacja jest płatna
Żywotność akumulatora: 20 godzin (wg producenta)
Zakres ochrony: boki pleców i klatki piersiowej
Wyposażenie: tryb Track (za dopłatą), różne opcje kupna, twardy ochraniacz pleców, możliwe doposażenie w ochraniacz żeber i klatki piersiowej, tkanina mesh
Ponowne doprowadzenie do stanu używalności: nabój z gazem za około 400 zł może wymienić sam klient, w opcji Revolution co trzy lata wymiana jednostki sterującej
Kontrola gotowości do użycia: LED na obudowie jednostki sterującej na plecach
Łączność: wi-fi, Bluetooth, USB
 minus Najkrótszy czas odpalenia, kamizelka bardzo lekka, dobre opcje połączenia, nabój z gazem można wymienić samemu, łatwe instalowanie do kurtki, różne opcje kupna i wypożyczenia

 minus Dodatkowe rozwiązania podwyższają cenę, do zastosowania tylko w kompatybilnej kurtce Helda, stan pracy i naładowania akumulatora można odczytać tylko na umieszczonej na plecach jednostce sterującej lub w aplikacji

WNIOSEK
Przyjazny dla klientów, szybki system. Wada i zaleta zarazem: dodatkowa kasa za opcje zakupu i za wypożyczenie.
held-evest-clip-inFot. Uwe Rattay
Manekin pozuje z airbagiem wystrzelonym na skutek zderzenia. Dla lepszego zobrazowania sytuacji zdjęto z niego kurtkę.
held-evest-clip-inMotocykl
Systemy Helda oraz In&Motion zapewniają wprawdzie najkrótszy czas reakcji, ale też najmniejszą powierzchnię chronioną. Projektanci skupili się na kołnierzu i bokach korpusu.
held-evest-clip-inMotocykl
eVest Clip-in jest w kilku punktach mocowany do kompatybilnej kurtki (np. Hakuna II). Niebieskich klipsów nie można nie zauważyć, obsługa jest łatwa.

Held eVest

held evestMotocykl
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 1799 zł, tryb Track za dopłatą
Kolor: czarny
Masa: 1,7 kg
Rozmiary: S do 3XL
Zastosowanie: pod każdą kurtkę, konieczna rejestracja kamizelki, aktywacja jest płatna
Żywotność akumulatora: 20 godzin (wg producenta)
Zakres ochrony: boczny obszar pleców i klatki piersiowej
Wyposażenie: tryb Track za dopłatą, różne opcje kupna, ochraniacz pleców z twardej skorupy, możliwe doposażenie w ochraniacz żeber i klatki piersiowej, tkanina mesh, system Clip-in
Ponowne doprowadzenie do stanu używalności: nabój z gazem za około 400 zł może wymienić sam klient, w opcji Revolution co trzy lata nowa jednostka sterująca
Kontrola gotowości do użycia: LED na obudowie na plecach
Łączność: wi-fi, Bluetooth, USB
 minus Kamizelka dość lekka, dobre opcje połączenia, nabój z gazem można wymienić samemu, różne opcje kupna i wypożyczenia, przyjemny i cienki materiał wierzchni, możliwe użycie bez kurtki

 minus Dodatkowe rozwiązanie windują cenę w górę, stan pracy i naładowania akumulatora można odczytać tylko na jednostce sterującej na plecach lub w aplikacji, rzep na kołnierzu chwyta za włosy, kołnierz lekko drapie

WNIOSEK
e-Vest jest uniwersalny i możesz zastosować go pod dowolną kurtką, byle była wystarczająco obszerna. Kamizelka jest elastyczna, nabój odpala elektroniczny sterownik, a nie linka.
held evestFot. Tobias Beyl
In&Box, czyli jednostka sterująca, jest mocowana od zewnątrz do ochraniacza pleców, ale wtedy musi być aktywowana z aplikacji. Do ładowania trzeba podłączyć wtyczkę.
held evestFot. Tobias Beyl
Zamek błyskawiczny, rzep i zatrzask zapewniają pewne mocowanie eVesta. Dzięki tkaninie mesh plecy są dobrze wentylowane. Szlufki umożliwiają zastosowanie systemu Clip-in
held evestFot. Tobias Beyl
Do stałego ochraniacza pleców i airbaga można dorzucić ochraniacze piersi i żeber (za dopłatą). Dla nich są te kieszenie.

Helite e-Turtle

helite e turtleMotocykl
Importer: kamizelkiochronne.pl
Cena: kamizelka od 3050 zł, opcjonalnie czujnik na widelec motocykla za 500 zł
Kolor: czarny, kolorowy za dopłatą
Masa: 1,8 kg
Rozmiary: XS do XL
Zastosowanie: na każdą kurtkę, przy opcjonalnym czujniku na widelec po połączeniu z nim
Żywotność akumulatora: 25 godzin (wg producenta)
Zakres ochrony: klatka piersiowa, boki brzucha, plecy, kość ogonowa, górna część pośladków
Wyposażenie: ochraniacz pleców Sas-Tec, czujnik na widelec (wymaga dopłaty), wodoszczelna kieszeń na piersi, odblaski, wstawki z meshu
Ponowne doprowadzenie do stanu używalności: nabój z gazem (250 zł) może wymienić sam klient, czujnik na widelec musi być wymieniany co 5 lat
Kontrola gotowości do użycia: kolorowe LED-y w obrębie klatki piersiowej
Łączność: brak, połączenie tylko z czujnikiem na widelcu
 minus Duża pojemność, używany niezależnie od kurtki, trzy paski do regulacji obwodu, łatwa obsługa, samodzielna wymiana naboju z gazem, zakres ochrony daleko poza kość ogonową, czujnik na widelec poprawia rozpoznanie uderzenia i skraca czas reakcji

 minus Kamizelka pogrubia, jej klamerki mogą porysować zbiornik paliwa, ograniczona boczna ochrona, na wyprostowaną pozycję jeźdźca nieco długa, brak aplikacji, brak programu dla aktualizacji systemu czy analizy, tendencja do trzepotania, słaba przepuszczalność powietrza, dlatego latem powoduje pocenie się

WNIOSEK
Ogólne założenia tej kurtki są bardzo podobne do modeli z linką. Jej najważniejsze cechy: łatwa obsługa, uniwersalne zastosowanie, samodzielne doprowadzenie do stanu ponownej używalności.
helite e turtleFot. Mona Pekarek
Ponieważ kamizelkę nosi się wyłącznie na kurtce, w wodoszczelnej kieszonce zmieszczą się zaledwie karty bankowe czy telefon komórkowy, ale tylko mały.
helite e turtleFot. Mona Pekarek
Jak większość modeli z linkami spod znaku Helite, tak też e-Turtle jest zapinany na trzy spinki. Co ważne, są one dość duże i łatwe w obsłudze.
helite e turtleFot. Mona Pekarek
Do wyglądu kurtki e-Turtle założonej na kamizelkę trzeba się przyzwyczaić. Z boku widać niechroniony bok korpusu. Czyżby pominięto tak ważną sprawę?

KULISY TESTU AIRBAGÓW

Crash test poduszek powietrznych to przedsięwzięcie na tyle poważne, że nie dało się go przeprowadzić w redakcji. dlatego o pomoc zwróciliśmy się do specjalistów z ADAC.

Gdy ADAC testował airbagi, na rynku były trzy systemy: Alpinestars Tech-Air Street (oraz Tech-Air Race), Dainese Smart Jacket i Held eVest Clip-in. Po jego przeprowadzeniu pojawiły się trzy kolejne modele. Oczywiście uwzględniliśmy je w ocenie wyposażenia i cech użytkowych, ale nie było możliwości zmierzenia czasów ich reakcji.
W testowanych airbagach ADAC położył główny nacisk na ustalenie czasu, jaki mija od całkowitego napełnienia airbaga do pierwszego kontaktu z przeszkodą. Metoda, która to umożliwia, to Full-Scale-Crash-Test. Polega ona na tym, że na każdy z trzech identycznych motocykli (tutaj: Suzuki Bandit GSF 600) sadza się manekina. Ma on na sobie kamizelkę z airbagiem oraz strój motocyklowy. Motocykl mocuje się do specjalnych sań, które ustawia się prostopadle do boku samochodu, po czym rozpędza się je do prędkości 50 km/h. Parę metrów przed autem sanie są gwałtownie wyhamowywane, motocykl wraz z pasażerem wyjeżdża z nich, po czym uderza w przednią część samochodu. W ten sposób symuluje się uderzenie motocykla w samochód, którego kierowca wymusił pierwszeństwo przejazdu.
To zdarzenie filmowało kilka kamer, które rejestrowały 1000 klatek na sekundę. Przeglądanie zwolnionego zapisu pozwoliło zanalizować moment zetknięcia się przedniego koła motocykla z samochodem i zmierzyć czas odpalenia naboju airbaga. Wszystkie trzy kamizelki uzyskały doskonałe czasy reakcji – między 75 a 80 milisekund (ms). Miara postępu:
Moto­airbag – najszybszy w 2010 roku model z linką – odpalił nabój po 240 ms. Te nieuchwytne dla ludzkiego oka ułamki sekund są decydujące: w trakcie tamtego testu manekin uderzył w samochód po 120 ms, czyli dużo przed napełnieniem się airbaga.
Druga część testu polegała na ocenie detali konstrukcyjnych, wygody kamizelek i różnic między nimi. Ponieważ dysponowaliśmy czasami reakcji tylko trzech z sześciu systemów, nie wyznaczyliśmy zwycięzcy testu. Poprzestaliśmy na ocenie wad i zalet całej szóstki.

test airbagowFot. Uwe Rattay
Ostatnia godzina pomarańczowego Bandita za chwilę wybije. Taki koszt trzeba było ponieść, żeby ustalić dokładny czas reakcji trzech airbagów.

WNIOSEK

We wszystkich trzech systemach, które na nasze zlecenie przetestowali spece z ADAC, czasy odpalenia naboju były podobne. Kamizelka Alpinestarsa chroni największą powierzchnię korpusu, Dainese jest za to najbardziej uniwersalny.
Trzeba pamiętać, że airbag ochroni tylko tułów (a i to nie zawsze 100% jego powierzchni – zob.: niechroniony brzuch w Dainese Smart Jacket), a nie całe ciało, dlatego nie wolno rezygnować z porządnej ochrony głowy i kończyn. To tym ważniejsze, że właśnie one najczęściej ulegają kontuzji podczas wypadków motocyklowych. Poduszka powietrzna jest na razie dodatkową ochroną.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNakradł alkoholu z marketów na 3500 zł. Telefonem kolegi też nie pogardził
Następny artykułKilka kontroli NIK w KPRM. Dworczyk: Nie złamaliśmy prawa